گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از لایحه جنجالی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی :

جلوگیری از رانت و فساد یا افزایش نرخ تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

لایحه حذف ارز 4200 تومانی را به مجلس فرستاد و مجلس هم آن را رد کرد بسیاری از اقتصاد دادن معتقد هستند با اجرای این طرح تورم زیاد خواهد شد.

جلوگیری از رانت و فساد یا افزایش نرخ تورم با حذف ارز 4200 تومانی

در حالی که کمتر از یک ماه دولت لایحه حذف ارز 4200 تومانی را به مجلس فرستاد و مجلس هم آن را رد کرد بسیاری از اقتصاد دادن معتقد هستند با اجرای این طرح رانت و فساد کاهش می یابد اما از آن طرف مردم هم نگران افزایش بیش از حد نرخ تورم ناشی از آن هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، 19 آبان ماه بود که رئیسی بعد از جلسه با اقتصاددان ها لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس فرستاد. لایحه ای که البته غیررسمی حرف از پس گرفته شدن آن از مجلس به گوش رسید.

البته رد فوریت آن در مجلس هم مهر تاییدی بر عملیاتی نشدن آن در سیستم اقتصادی کشور بود. اما نظرات کارشناسان بر این است که حذف این ارز می تواند رانت و فساد را حذف کند اما قطعا بار روانی آن جامعه را در مسیر تورم قرار خواهد داد.

این را راغفر، کارشناس اقتصادی و اقتصاددان حاضر در جلسه اقتصاددانان با رئیسی مطرح می کند؛ کسانی که مدافع حذف ارز ترجیحی از سیستم اقتصاد هستند باید تبعات آن را گردن بگیرند وی افزود: معتقدم نباید حذف این ارز به صورت آنی انجام شود بلکه به تدریج و حساب شده باید انجام شود.

راغفر بیان کرد: در جلسه ای هم با ریاست جمهور داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که انجام حذف ارز ۴۲۰۰ فعلا شاید به صلاح نباشد چرا که هم اکنون نرخ تورم در کالاهای اساسی ۷۴ درصد برآورد شده و حذف این ارز بار روانی تورم را بیشتر می کند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج باید حذف شود علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در این باره معتقد است؛ مجلس با بررسی به قید دو فوریت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرد چرا که ما به دنبال از بین رفتن رانت این موضوع هستیم.

وجود برخی از افراد نزدیک به دولت قبل منجر به سوءاستفاده از این ارزها شده و تبعات آن را این روزها شاهدیم.

این در حالی است که البته بسیاری از مردم هم با حذف این ارز و گرانی ها خود نگران این موضوع هستند که شاید با حذف ارز 4200 تومانی قیمت کالا از قیمت های کنونی هم بیشتر افزایش یابد و این خود وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده های با دهک های متوسط و پایین سخت تر شود.

براساس این گزارش بسیاری از مردم معتقد هستند باید در این شرایط دولت تمهیدات بسیار مناسبی در نظر بگیرد تا شرایط اقتصادی برای مردم بدتر نشود در حال حاضر قدرت خرید اقلام اساسی برای مردم بسیار پایین آمده و اجرای این طرح هم باعث می شود نگرانی مردم بیشتر شود.

وی افزود: کارشناسان هم معتقدند حذف باید به صورت پلکانی و تدریجی صورت پذیرد. مخالفان حذف این ارز از ادوار گذشته افزایش پیدا کرده اند، چرا که معتقدند توجه به معیشت مردم حتی با بار روانی هم در این شرایط بحرانی اقتصاد، از اصول مهمی است که باید توسط دولت ها انجام شود، از طرفی وجود تورم بالای ۵۰ درصد برای کالاهای اساسی که از قضا ارز دولتی دریافت می کنند مجریان و مردم را کلافه کرده و آنها را خواستار رسیدگی به این موضوع کرده است. حالا باید دید آیا وعده یارانه های ۴۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در ازای حذف ارز دولتی محقق خواهد شد یا نه؟

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان