مدیرکل اسبق کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها:

بودجه آبخیزداری جوابگوی حوزه آبخیز نیست

ابوالقاسم‌ حسین پور مدیرکل اسبق کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با صفحه اقتصاد گفت:

بودجه آبخیزداری جوابگوی حوزه آبخیز نیست

حسین پور گفت: گرچه رقم پایه آبخیزداری تا حدودی نسبت به سال قبل افزایش یافته، اما به سبب عدم اعتبارات صندوق توسعه ملی جوابگو نیست.

ابوالقاسم‌حسین پور مدیرکل اسبق کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با صفحه اقتصاد گفت: کشور ما روی کمربندی خشک دنیا قرار دارد که با این وجود با تنگنای آب روبروست.

وی افزود: با توجه به پدیده خشکسالی حاکم بر کشور، بحران و کمبود آب یکی از مشکلات پیش رو در مناطق مختلف کشور محسوب می شود.

حسین پور درباره کمبود بارش سال آبی بیان کرد: با توجه به کمبود بارش از ابتدای سال زراعی نیاز است که اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در سال آینده و ماه های باقی مانده تا پایان سال در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس ارشد حوزه آبخیزداری با تاکید بر این موضوع که نباید از سیل و خسارت های آن غفلت کرد، گفت: علی رغم شرایط خشکسالی با شدت بالا از موضوع سیل نباید غافل شد چرا که بارش های شدید می تواند خسارت ما را چندبرابر کند.

وی ادامه داد: آماده بودن آبخیزهای کشور و زیرساخت های مرتبط با سازه های آبی در پایین دست، حریم رودخانه و آبراهه ها از ضروریاتی است ‌که با وجود احتمال بارش های نرمال در فصل زمستان این آمادگی باید وجود داشته باشد تا بتوانیم علاوه بر پیشگیری از خسارت سیل، حداکثر بهره برداری از ظرفیت سیلاب را در راستای مشکلات کم آبی و خشکسالی داشته باشیم.

به گفته حسین پور، با توجه به این ۲ راهبرد مهم نیاز است که زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری با عنوان یکی از اقدامات پیشگیرانه در راستای مدیریت سیل و خشکسالی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل اسبق دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با تاکید بر تمرکز مدیریت بحران افزود: در برنامه سال آینده رویکرد به طور مشخص در ارتباط با بحث بارش و مشکلات آب در سطح حوزه های آبخیز، تمرکز بر مدیریت بحران پدیده های طبیعی و خشکسالی باید سوق داده شود.

وی با تاکید بر توجه سند اقدام مدیریت در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، سند اقدام مدیریت و برنامه های بحران در زیربخش های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

حسین پور ادامه داد: توجه به اقدامات پیشگیرانه، مدیریت ریسک سیل و خشکسالی به جای تمرکز بر مدیریت بحران در کنار انسجام دستگاه های اجرایی و ارگان های دخیل در بحث پیشگیری مسائل سیل و خشکسالی باید مورد توجه قرار گیرد تا با حداقل خسارت، بیشترین سهم از بارش های آسمانی را داشته باشیم.

این کارشناس ارشد آبخیزداری با اشاره به اینکه بودجه آبخیزداری جوابگوی حوزه های آبخیز نیست، گفت: گرچه رقم پایه آبخیزداری مقداری نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما این رقم با توجه به نبود اعتبارات صندوق توسعه ملی و برخی تبصره های درآمدی در سال آینده جوابگوی نیاز حوزه های آبخیز، فرونشست زمین، فرسایش خاک و احیای پوشش گیاهی نیست و نیاز است که این اعتبارات حداقل افزایش ۴ برابری داشته باشد تا جوابگوی نیازهایمان باشد.

مدیرکل اسبق مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها تصریح کرد: کشور در راستای بحران طبیعی سیل و خشکسالی جز کشورهایی است که در منطقه بحران خیز تلقی می شود و از طرفی محدودیت های آب و مشکلات تخلیه آبخوان های زیرزمینی و مخاطرات فرونشست تهدید خاموش و خطرساز محسوب می شود که با این وجود نیاز است که اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد چرا که روند فعلی پاسخگوی مطالبات متناسب با مخاطرات نیست‌.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان