گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نوسانات بازار مرغ

با حذف ارز ترجیحی، قیمت هر کیلو مرغ ۲.۵ برابر افزایش می یابد؟

 خبرنگار صفحه اقتصاد این روزها شایعه حذف ارز ترجیحی در بخش های‌ مختلف به گوش می رسد که البته حذف این ارز به گفته بسیاری از کارشناسان

با حذف ارز ترجیحی، قیمت هر کیلو مرغ 2.5 برابر افزایش می یابد؟

اسداله نژاد گفت: با حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه مستقیم به تولیدکننده، قیمت مرغ تغییری نمی کند، اما با پرداخت یارانه به مصرف کننده قیمت مرغ ۲.۵ برابر افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد این روزها شایعه حذف ارز ترجیحی در بخش های‌ مختلف به گوش می رسد که البته حذف این ارز به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان ممکن است زمینه ساز ایجاد مشکل برای دستگاه های مختلف و همچنین ایجاد تورم شود.

براساس این گزارش از زمانی که این اخبار در رابطه با حذف ارز ترجیحی مطرح شده بخش های مختلف از جمله بازار مرغ و سایر دستگاه ها خود نگران این بازار شده اند. در همین رابطه حبیب اسداله نژاد مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار صفحه اقتصاد با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار مرغ اظهار کرد: با حذف ارز ترجیحی، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ۲.۵ برابر افزایش می یابد که تامین این میزان نقدینگی از سوی مرغداران خارج است.

وی افزود: با حذف ارز ترجیحی، سرانه مصرف مرغ در کشور کاهش می یابد که در نهایت با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا با حجم انبوهی مرغ در بازار روبرو خواهیم شد.

اسداله نژاد ادامه داد: دولت ارز ترجیحی را به طور کامل حذف نمی کند و تنها مسیر پرداخت را تغییر می دهد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به راهکارهای حذف ارز ترجیحی بیان کرد: اگر مستقیم به تولید تزریق شود، مرغداران مکلف به عرضه مرغ با نرخ مشخصی هستند، چنانجه قرار است به مصرف کننده پرداخت شود، باید به صورت کالا برگ تخصیص یابد تا مردم این یارانه را صرف خرید مرغ می کنند و از طرفی تولید استمرار یابد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغ یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار محسوب می شود، بیان کرد: تاکنون تمهیداتی در ارتباط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ از سفره مردم اندیشیده نشده است. بنابراین دولت باید دهک‌های آسیب پذیر را شناسایی و تمهیدات لازم را بیندیشد. هرچند به اعتقاد ما نباید به این دهک‌ها کارت‌های الکترونیکی داده شود چون گرفتاری مردم زیاد است و آن را جای دیگری مصرف می‌کنند و این کار برای خرید محصولاتی مانند مرغ اختصاص نمی‌یابد بنابراین تولید کنندگان ورشکست می‌شوند.

به گفته وی، حذف ارز ترجیحی به صورت ترجیحی در ۲ تا ۳ مرحله باید اتفاق بیفتد تا فشار بر تولید و بازار مصرف وارد نشود.

این مقام مسئول بهترین راه حل حذف ارز ترجیحی را پرداخت یارانه به تولیدکننده اعلام کرد و گفت: با پرداخت یارانه به تولید، مرغ از سفره های مردم حذف نمی شود، چنانچه قرار است به مصرف کننده پرداخت شود، زیرساخت های لازم باید فراهم شود.

وی در پایان تصریح کرد: با پرداخت یارانه به تولیدکننده تغییری در قیمت مرغ نخواهیم داشت، اما با پرداخت مستقیم یارانه به مردم، قیمت مرغ به سبب افزایش ۲.۵ برابری هزینه های تولید گران خواهد شد.

گفتنی است اگر دولت خود تصمیم بر اجرای این طرح را گرفته باید تمامی جوانب های آن را در نظر بگیرد تا این بازار با مشکل مواجه نشود.

گزارش: محبوبه کباری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان