بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد:

باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره آینده بازار مسکن گفت: انتظار می رفت در خرداد و تیر قیمت کاهش یابد ولی افزایش داشتیم

باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم

کارشناس مسکن در خصوص افزایش قیمت مسکن گفت: وقتی اقتصاد کلان غیرقابل پیش بینی می شود این اتفاق ایجاد می شود. وقتی ثبات سیاسی حاکم نباشد، ثبات اقتصادی مشخص نباشد، مسلم است مسکن همین حالت را پیدا خواهد کرد.

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره آینده بازار مسکن گفت: انتظار می رفت در خرداد و تیر قیمت کاهش یابد ولی افزایش داشتیم. تا دولت کامل مستقر شود، وضعیت اقتصاد کلان مشخص شود باید صبر کرد. مسکن برخلاف همه دیدگاه هایی که خیلی از کارشناس های مجموعه دولتی و خبرنگاران اطلاع دارند فکر می کنند موضوع مهندسی است در حالی که با اقتصاد کلان درگیر است. وقتی اقتصاد کلان غیرقابل پیش بینی می شود این اتفاق ایجاد می شود. وقتی ثبات سیاسی حاکم نباشد، ثبات اقتصادی مشخص نباشد، مسلم است مسکن همین حالت را پیدا خواهد کرد. این مقوله اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی و غیره را دربرمی گیرد. لذا به صورت مجزا نمی توان گفت این در سه ماه آینده چه تحول خاصی خواهد داشت. این روند پیش خواهد رفت و شاید بالا و پائین نیز شود. تا پایان سال همین وضعیت را شاهد هستیم. ضمن اینکه افزایش فزاینده وجود دارد ممکن است معاملاتی نداشته باشیم ولی در بطن خود افزایش خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش، در آینده شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم؟ تصریح کرد: چرا نباید شاهد باشیم؟ مگر در 50 سال گذشته غیر از این شاهد بودیم؟ مسکن در 50 سال گذشته با شتاب بسیار زیادی همانند کالاهای دیگر افزایش قیمت دارد و فزاینده است. در سبد خانوارها هم جای بیشتری را به خود اختصاص می دهد. با آمارهایی که در آن دخل و تصرف می شود و اعلام می شود 5-4 سال پیش 37 درصد سبد خانوار بود و الان 48 درصد شده است. مطمئن باشید در 8-7 سال آینده به بالای 50 درصد می رسد. در شهرها این بالای 90-80 درصد سبد خانوار را به خود اختصاص می دهد.

ستاریان درباره مدیریت دولت جدید در بازار مسکن گفت: با این دولت ها و تشکیلاتی که در دولت ها شاهد هستیم هیچ مدیریتی نمی توانند داشته باشند. توان و پتانسیل این امر را ندارند. طراحی نشده اند که بازار مسکن و ساختمان را کنترل یا رصد کنند یا برنامه ریزی کنند. در کل تشکیلات دولت می توانید نهادی پیدا کنید که این کار را کند؟ کدام بخش دولت بحث اقتصاد مسکن و ساختمان را رصد می کند؟ کدام بخش از دولت مسائل سیاسی و اجتماعی بخش مسکن را رصد می کند؟ کدام بخش دولت مسائل بهداشتی و درمانی حوزه مسکن را بررسی می کند؟ یک معاونت داریم که آن هم در یک وزارتخانه ای است که بیش از 20 معاونت و مشاوره دارد. در حالی که نیمی از اقتصاد ما، نیمی از مسائل اجتماعی ما، نیمی از مسائل فرهنگی ما، نیمی از مسائل بهداشتی و روانی ما و نیمی از صنعت و تکنولوژی ما در بخش مسکن متمرکز شده است. آیا به همین نسبت در دولت سهم دارد؟ خیر.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان