بابک صدرایی کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد:

بالنده شدن صنعت خودروسازی در گرو رقابتی شدن است

بابک صحرایی در خصوص صنعت خودروسازی و واردات خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد گفت: زمانی واردات درست است که بتواند تاثیرگذار باشد.

بالنده شدن صنعت خودروسازی در گرو رقابتی شدن است

بابک صحرایی در خصوص صنعت خودروسازی و واردات خودرو گفت: زمانی واردات درست است که بتواند تاثیرگذار باشد. یعنی واردات تقریباً به اندازه 30-20 درصد تولید داخل باشد و این واردات با عوارض و تعرفه مناسب صورت بگیرد و سال به سال این عوارض و تعرفه کمتر شود تا خودروسازهای داخلی بیشتر رقابت کنند.

بابک صدرایی تحلیلگر خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، وزیر صنعت اشاره کردند بازار خودرو باید رقابتی شود و تاکید روی این امر داشتند. تحلیل شما در این خصوص چیست؟ گفت: در مجموع هر کشوری که بخواهد صنعت خودروسازی بالنده و رشد داشته باشد، باید بازار رقابتی داشته باشد. این رقابت هم به منظور آزادسازی واردات است و هم به منظور آزادسازی تولید است. یعنی تولیدکننده های مختلف در کنار واردکننده های مختلف باشند منتهی می گوییم باید واردات هدفمند باشد یعنی درصد بیشتر سمت خودروهایی برود که ایجاد رقابت با خودروی داخلی کند. این حرف اگر به مرحله عمل برسد حرف درستی است. ولیکن چقدر واردات انجام شود؟

وی در ادامه پاسخ داد: اگر یک میلیون یا 700 هزار خودرو سالانه تولید می کنند و سالی 30 هزار ماشین وارد می کنید عملاً این واردات تاثیری ندارد و لذا در این صورت رقابت ایجاد نمی شود. زمانی واردات درست است که بتواند تاثیرگذار باشد یعنی واردات تقریباً به اندازه 30-20 درصد تولید داخل باشد و این واردات با عوارض و تعرفه مناسب صورت بگیرد و سال به سال این عوارض و تعرفه کمتر شود تا خودروسازهای داخلی بیشتر رقابت کنند و احساس خطر برای ارتقا و بهبود خود کنند. قطعاً هر بازار خودروی کشوری بخواهد به پیشرفت برسد بازار باید رقابتی شود و از انحصار خارج شود.

صدرایی با اشاره به وضعیت بازار خودرو ایا رقابتی شدن می تواند بهبودی در وضعیت داشته باشد اظهار کرد: بازار خودرو طی 3-2 سال اخیر تاثیر از مسائل سیاسی داشته است. یعنی ما تحریم هستیم و وقتی تحریم هستیم پول ارز نداریم، مایحتاج اصلی کشور مانده و نمی توانید خودرو وارد کنیم. قبل از تحریم ها نیز آنقدر توان ارزی بالایی نداشتیم که سالی 300 هزار ماشین وارد کنیم، نهایتاً 70 هزار خودرو وارد کشور می شد. اگر بخواهد همانند قبل از تحریم ها باشد یعنی یک میلیون و 300 هزار خودرو تولید می کردیم و 70هزار خودرو نیز وارد می کردیم، این واردات ایجاد رقابت نمی کند و تاثیرگذار نیست.

او بیان کرد: واردات باید زمانی صورت بگیرد که تعداد بیشتر باشد و چنددرصد آن واردات خودرو صورت گیرد و شرکت ها و برندهای مختلف بیایند که باید زیرساخت ها فراهم شود که نداریم و زمان بر به لحاظ بروکراسی و مسائل اداری و ساختاری است که این کار سخت و پیچیده بشمار می آید که آنها بیایند و تولیدات مختلف داشته باشند و در کنار این بازار شاداب و پرطراوت و پررقابت داشته باشیم. وگرنه من فکر نمی کنم خیلی تاثیر داشته باشد. اگر واردات را آزاد کنیم و 20 هزار تا 30 هزار ماشین نیز وارد شود، عملاً اتفاق خاصی نمی افتد.

صدرایی در پایان با اشاره به اینکه دولت با توجه به چیدمان اقتصادی که دارد توانائی اجرای این امر را دارد؟ پاسخ داد: این وزرا باید بیایند و در عمل خود را نشان دهند. بحث وزیر یا دولت ها نیست بلکه بحث شرایط کلی کشور است. تا زمانی که مسائل سیاسی ما حل و فصل نشود و نتوانیم به ثبات سیاسی و در کنار این به ثبات اقتصادی برسیم، وضع بازار خودرو همین است ولو بدتر هم می شود. نیازمند ثبات اقتصادی هستید که آن نیازمند ثبات سیاسی است تا بتواند آرامش را به کشور بیاورد و بتوانند برنامه ریزی کنند و به بازار نیز ثبات بدهند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان