مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در گفتگو با صفحه اقتصاد:

این پذیرفته نیست که وکیل به قوانین مسلط نباشد

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص اینکه آیا کمبود وکیل موجب گرانی خدمات وکالت شده است پاسخ داد:

این پذیرفته نیست که وکیل به قوانین مسلط نباشد

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صفحه اقتصاد، در خصوص اینکه آیا کمبود وکیل موجب گرانی خدمات وکالت شده است پاسخ داد: متاسفانه در ایران دسترسی به خدمات وکالت پایین است همچنین دسترسی فوری نیز مشاهده نمی شود. فلذا نوع کار وکالت بستگی به عملکرد شخص وکیل دارد. حالا بعضی از وکلا، وکلای ماهری هستند و توانستند از طریق تجربه و یا همکاری با افراد خبره به مهارت خاصی در این عرصه برسند. به خاطر همین خبره بودن تقاضای قیمت بالاتر می کنند و شخصی که پرونده دارد و می خواهد به نفعش تمام شود حاضر است چنین هزینه بالایی را پرداخت کند. بازار وکالت یک بازار متنوعی است. در مجموع ما کمبود وکیل داریم ولی بحث منحصر به فرد بودن این خدمت هم موثر است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون های وکالت در سال ادامه داد: برگزاری آزمون وکالت مثل آزمون تعیین سطح زبان خارجی می ماند تا سطح توانایی افراد مشخص شود که معمولا یکی دو بار در سال برگزار می شود. اگر کسی توانایی قبولی آزمون را داشته باشد می تواند در هرکدام از این آزمون ها شرکت کند و وارد این حرفه و کار شود. آنچه که مهم است وجود توانایی ها است. توانایی های افراد باید برای ورود به این حرفه احراز شود.

طغیانی تصریح کرد: اخذ آزمون، شامل افرادی که ذی صلاح هستند و توانایی دارند. همچنین مهارت هایشان از جهت آن نظام ارزیابی و در سنجش احراز می شود که می توانند پروانه فعالیت و شروع به کار را بگیرند. حالا این آزمون می تواند یک یا دو بار در سال باشد. به نظر من، نباید تعداد آزمون ها اهمیت داشته باشد همچنین نباید برای گرفتن آزمون و ورود افراد خبره در این عرصه تردید کرد لازم کار باید ورود افراد کاربلد و با انگیزه باشد.

او در پاسخ به این پرسش، تاثیرات زیاد شدن وکیل در بازار وکالت چقدر می تواند مفید باشد؟ اظهار کرد: حوزه وکالت یک حوزه بسیار متنوع و منحصر به فرد است. هرکسی بتواند توانایی های خودش را در دفاع از افراد اثبات کند همچنین تجربه اندوزی از افراد کار بلدتر کند می تواند به جایگاه و شهرت بهتری برسد که در همین راستا موکلای بیشتر را خواهد داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قاعده وکیل اینگونه‌ست که با قوانین که ابزار کار و دفاع از موکل است باید براساس قانون این کار را انجام دهد. لذا باید کاملا مسلط بر قوانین باشد. این پذیرفته نیست که وکیل به قوانین مسلط نباشد ولی نکته ای که هست تخصصی شدن وکیل در حرفه وکالت است که وقتی وکیل تعدادش زیاد باشد این اتفاق می افتد. مثلا وکلایی که در حوزه خانواده فقط فعالیت می کنند به طبع اشراف بهتری روی قوانین این مجموعه پیدا می کنند همچنین وکلایی که روی حوزه مباحث مالی کار می کنند به همین نسبت یا حتی ریزتر آن هایی که روی حوزه فعالیت شرکت ها کار می کنند در حوزه مالی یا افرادی که فقط در حوزه قراردادها کار می کند مهارت بیشتری پیدا می کنند. اگر این حرفه تخصصی تر شود به طبع برای مردم هم این نوع خدمات حقوقی مطمئن تر است و از آن طرف هم کیفیت این نوع خدمات بالاتر می رود. لذا اگر تعداد بیشتر شود این خوبی را هم می تواند داشته باشد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان