خبرهای خوش برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران

تامین اجتماعی آماده پرداخت افزایش حقوق‌ ها | همسان‌سازی در ماه‌های آینده

خبرهای خوش برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری، بازنشستگان آموزش و پرورش، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ، حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی 1402

تامین اجتماعی آماده پرداخت افزایش حقوق‌ ها | همسان‌سازی در ماه‌های آینده

صفحه اقتصاد - سمیرا عسکری - پیگیری‌ها از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که مقامات سازمان آماده پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در پایان اردیبهشت ماه جاری هستند؛ حتی اگر مراحل اداری کار برای صدور احکام تا پایان ماه به سرانجام نرسد، احتمالاً پرداخت‌ها صورت می‌گیرد و در مرحله‌ بعد احکام حقوقی جدید صادر می‌شود.

سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند و اکنون خبرهای خوشی از متناسب‌سازی حقوق این افراد به گوش می‌رسد. علاوه بر این مسئله افزایش حقوق مطرح است که همگان منتظر دریافتی آخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ می‌باشند.

خبرهای خوش برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران

زمان واریز حقوق افزایش یافته بازنشستگان

در چند روز گذشته برای ساعاتی فیش حقوقی اردیبهشت ماه آن‌ها در معرض نمایش قرار گرفت، در فیش‌های حقوقی‌ صادر شده رقم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به علاوه مابه التفاوت فرودین دیده می‌شد، اما ساعاتی بعد دسترسی به آن با دلایل اعلام نشده قطع شد. از آنجایی که مسئولان سازمان و وزیر کار در این باره قول داده‌اند باید منتظر واریز همین وجه باشیم.

با توجه به اینکه هر ماه واریز حقوق بازنشستگان کارگری از بیستم آغاز می‌شود، حقوق اردیبهشت بازنشستگان باید افزایش یابد و در عین حال، بایستی مابه‌التفاوت فروردین همراه با مستمری اردیبهشت پرداخت شود.

خبرهای خوش برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران

میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران ۱۴۰۲

مستمری یا حقوق بازنشستگان به مقدار پولی گفته می‌شود که به صورت ماهیانه و به طور مستمر تا پایان عمر، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری، بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی، تعلق می گیرد.

طبق آمار‌های موجود صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش ۸۱ درصد، متوفیان ۱۸ درصد و از کارافتادگان نیز یک درصد افراد حقوق بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهد همچنین در بخش متوفیان با ۱۸ درصد کل افراد مشمول صندوق بازنشستگی، ۱۴ درصد را بازنشستگان متوفی و چهار درصد را شاغلان متوفی شامل می‌شوند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این‌باره می‌گوید: «معوقات ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ را که به بخشی از بازنشستگان سایر سطوح تعلق می‌گیرد، اسفند ۱۴۰۱ محاسبه کرده‌اند ۳۸ درصد افزایش سال گذشته هم اعمال شده، و لذا این بخش از حقوق بازنشستگان نیز مشمول ۲۱ درصد افزایش حقوق ۱۴۰۲ می‌شود.»

جزئیات افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان

بازنشستگان گروهی هستند که سال‌های فعالیت خود را در عرصه خدمت‌رسانی به جامعه سپری کرده‌اند و اکنون زمان استراحت، تفریح و در کنار خانواده بودن آنها است. این گروه برخلاف حقوق‌بگیران در کنار مخارج معمول زندگی برای رفع مایحتاج شخصی خود به دلیل بالابودن سن محتاج نگهداری، مراقبت، جبران هزینه‌های پزشکی و پرستاری هم هستند. درکنار تمام موارد محتمل ذکر شده، باید اضافه شدن به تعداد نفرات زندگی آنها از جمله نوه، عروس و دامادها را هم درنظر داشت که می‌بایست مخارج دید و بازدیدها هم از طرف بازنشستگان تامین شود.

برای بازنشستگان، مزایای مزدی مبتنی بر مصوبه‌ دولت است؛ کارکنان دولت هرچقدر مزایای مزدی بگیرند، بازنشستگان تامین اجتماعی هم می‌گیرند؛ طبق اعلام براساس فرمولی که امسال ارائه شده، حقِ همسر از چهارصد و خورده‌ای به ۹۱۷ هزار تومان افزایش می‌یابد. حق عائله از ۱۰۰ تومان به ۴۵۰ هزارتومان رسیده؛ به بقیه مزایای مزدی برای حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و برای سایر سطوح، ۲۱ درصد افزایش تعلق می‌گیرد. در واقع مزایای مزدی به تناسب دریافتی بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند

سخنگوی دولت نیز با اعلام موافقت هیئت وزیران با پیشنهاد تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ این سازمان در سال ۱۴۰۲ به میزان افزایش مصوبِ شورایعالی کار، حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ تومان در سال جاری خواهد بود.

خبرهای خوش برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران

زمان دریافت احکام جدید بازنشستگان و مستمری‌بگیران

بازنشستگان و مستمری‌بگیران بیش از حقوق‌بگیران کشوری و لشکری نیازمند حمایت‌های مالی با توجه به موارد مذکور هستند. این در حالی است که همه ساله جلساتی برای تعیین حقوق و دستمزد آنها تشکیل می‌شود و در نهایت پس از تصویب رقمی مشخص، همسان‌سازی حقوق آنها نسبت به شاغلان به سال یا ماه‌های آینده موکول می‌گردد.

بایستی ابلاغ حقوق جدید بازنشستگان توسط دولت و سپس مدیرعامل سازمان صادر شود؛ از آنجاکه تا پانزدهم ماه جاری همه جا تعطیل بود، هنوز ابلاغیه صادر نشده و لذا سازمان نیز احکام حقوقی جدید بازنشستگان را صادر نکرده است.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران؛ به احتمال زیاد تا ۲۷ یا ۲۹ این ماه، احکام جدید بازنشستگان کارگری صادر خواهد شد و بنابراین، در اردیبهشت بازنشستگان علاوه بر حقوق افزایش یافته، مابه‌التفاوت حقوق فروردینِ خود را هم دریافت می‌کنند.

خبرهای خوش برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران

خبرهایی خوش از افزایش مجدد و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

البته یک احتمال نیز وجود دارد و همانطور که عضو شورای عالی کار اعلام کرده است اگر در طول سال با افزایش تورم اصلاح مجدد دستمزد کارگران صورت گیرد، انتظار داریم برای بازنشستگان نیز همین اتفاق بیافتد.

و در آخر اینکه، مسئولان امر قول داده‌اند در ماه آینده خبر‌های خوشی برای بازنشستگان کارگری در ارتباط با ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی و افزایش مزایای مزدی، در راه باشد. امیدواریم به زودی مدیرعامل سازمان این اخبار خوش را اعلام و رسانه‌ای کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان