کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بازرگانان نوعی قمار است

کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، ارز 4200 تومانی و رانت موجود گفت.

ارز 4200 تومانی برای بازرگانان نوعی قمار است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره ارز 4200 تومانی بر این باور است: تخصیص و کنترل ارز 4200 تومانی کار راحتی نیست. نمی توان هر بار جلوی هدررفت منابع گرفته شود به دلیل اینکه اصلا کار راحتی نیست. ایرانی ها شرایط سختی برای تامین کالاها دارند.

کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، مهم ترین مشکلی که دولت سیزدهم در بحث صادرات دارد چیست؟ گفت: زمانی جهشی در ارز اتفاق افتاد که صادرات ما مطابق آن بالا رفت و وقتی کرونا آمد وقفه ای حاصل شد که این وقفه شامل حال ما نشد. امضای توافقنامه ترجیحی که بین تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورسیا انجام شد که طبق تعرفه ها و امتیازات گمرکی جهش صادراتی ایجاد شد ولی در اوج کرونا صادرات افزایش یافت. سال 97 و 98 رشد 60 درصدی داشتیم همچنین با توجه به پیک کرونا به 505 میلیون دلار رسید و امسال آمارها نشان می دهد سه ماهه اول رشد 47 درصدی داریم.

وی ادامه داد: وقتی وارد تجارت منطقه ای می شویم و تعرفه ها را کاهش می دهیم چقدر می توانیم جهش داشته باشیم و همه مشکلاتی که برای نقل و انتقال پول و سامانه نیما وجود دارد کمتر می شود. سامانه نیما رقابت را سخت می کند ولی این باعث شد جهش صادرات داشته باشیم. دولت سیزدهم باید تجارت ترجیحی را جدی بگیرند و درهای کشور به روی کشورهای استراتژیک منطقه باز کند. کشورهای دورتر را می توان در اولویت قرار نداد ولی باید برای کشورهای همسایه تجارت ترجیحی تعیین کرد. به هر صورت رشد نرخ ارز وجود دارد.

میرکریمی اظهار کرد: کسی که قانونی کار می کند باید ارز را به سامانه نیما بیاورد و با بازار آزاد تفاوت قیمت دارد. صادرکننده ای که با بازار آزاد کار می کنند و ارز را به سامانه نیما نمی آورند یک قدم جلوتر هستند و صادرات آنها بهتر است. رقابت صادرکنندگان واقعی را سخت می کند. فکری باید در خصوص نرخ ارز و سامانه نیما شود. دولت باید فاصله نرخ ارز آزاد و نیمایی را به حداقل برساند. نکته دیگر بخشنامه هاست. صادرات اگر اولویت است نباید بخاطر تنظیم بازار تحت تاثیر تضاد لحظه ای شود. اگر فکر می کنیم صادرات در جایی به رزق مردم ضرر می رساند واردات را تسهیل کنیم. ایران موقعیت جغرافیایی بی نظیری دارد که می تواند استفاده کند. صادرات نباید تحت تاثیر بخشنامه ها و تصمیمات لحظه ای باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه انتقادات فراوانی به ارز 4200 تومانی وارد است پاسخ داد: دولت می خواهد از یکسری کالاهای اساسی حمایت کند قطعاً با دلار 4200 تومانی نمی تواند چنین اقدامی را انجام بدهد. این ارز برای بازرگانان نوعی قمار است. برخی با گرفتن این ارز کالا وارد کردند و برنده شدند و برخی باختند. پول آنها رفته و مجبور شدند از بازار آزاد بیاورند. از نظر اقتصادی یکی از عامل هایی که باعث می شود بازار نیما و ارز اختلاف نرخی داشته باشد و به تک نرخی نزدیک نشویم، همین ارز 4200 تومانی است. شیوه های مختلفی در دنیا برای حمایت از کالاهای اساسی است. هیچگاه در نرخ ارز دخالت نمی کنند و این چنین دستوری کار نمی کنند. دولت باید سراغ راه های دیگر برای پوشش این موضوع برود.

او در پایان اذعان کرد: اگر دولت سیزدهم به دنبال چنین راهی برود قطعاً جواب می دهد. در دنیا این شیوه ها جواب داده، چرا در ایران جواب ندهد؟ تخصیص و کنترل ارز 4200 تومانی کار راحتی نیست. نمی توان هر بار جلوی هدررفت منابع گرفته شود به دلیل اینکه اصلا کار راحتی نیست. ایرانی ها شرایط سختی برای تامین کالاها دارند ان هم برای اینکه دولت شرایط ضرب العجل را تامین میکند و روی دست هم بلند می شوند لذا قیمت های متفاوتی ارائه می دهند. ارز 4200 تومانی مسائل و تبعات مختلفی دارد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان