احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت سیزدهم اگر بخواهد می تواند موضوع مالیات را حل کند

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالشهای اقتصادی دولت سیزدهم اظهار کرد: مهم ترین مشکلی که دولت بعدی با آن مواجه است

دولت سیزدهم اگر بخواهد می تواند موضوع مالیات را حل کند

کارشناس اقتصادی برای باور است: اگر دولت جدید بخواهد بحث مالیات را می توان حل کرد. دولت باید توان خود را بر روی صاحبان ثروت و بنگاه هایی باسودآوری بالا مثل بنگاه های خصولتی فولادی و پتروشیمی بگذارد و از آنها مالیات بگیرید. اگر این دولت واقعاً با فساد و رانت خواری مقابله کند، با فسادی که گسترده و رسمی شده مقابله کند هر کاری امکان پذیر است. فساد موجود خیلی از مشکلات را ایجاد کرده است.

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره چالشهای اقتصادی دولت سیزدهم اظهار کرد: مهم ترین مشکلی که دولت بعدی با آن مواجه است بحث تحریم هاست. دولت سیزدهم باید موضوع تحریم ها را حل کند اگر نتواند این پرونده را به سرانجام برساند اقتصاد از اینی که هست بدتر می شود. شاید به سمت نابودی پیش برویم.

وی ادامه داد: برای اینکه اقتصاد کنونی ما دیگر کشش استمرار تحریم ها را ندارد. بنا به دلایل مختلف با رشد اقتصادی منفی مواجه هستیم. مسئله دیگری که دولت سیزدهم دارد این است که نرخ تورم را کنترل کند و راه این امر از این بستر می گذرد که قیمت دلار را واقعی کند.

این تحلیلگر براین باور است: اگر به موضوع اقتصاد به خوبی نگاه کنیم، درست است نقدینگی افزایش یافته ولی تولید ناخالص از سال 96 تاکنون رشد نیافته و قدری نیز کمتر شده است. سرعت نرخ رشد تورم از سرعت نرخ رشد نقدینگی شدیدتر است. بنابراین، این عدم تعادل بخاطر ارزش غیرواقعی بازار دلارست که اتفاق می افتد و این تحولات سه ساله گذشته و شوک های قیمتی از افزایش قیمت دلار بوده که محرک آن نیز افزایش کالاها و خدمات بوده است.

سلطانی تصریح کرد: به فرض نقدینگی هم تاثیر بگذارد نمی تواند نرخ دلار را 6 برابر کرد. اینجا عوامل دیگری در این امر قرار می گیرد که این مسئله ایجاد می شود. مسئله دیگر این است که در کوتاه مدت کاهش قیمت دلار انجام شود و با راهبردهایی مردم گرایانه، نه با بنگاه های خصولتی بخواهند برنامه ای بریزد تا رابطه دولت و مردم ترمیم شود. یعنی مردم به دولت اعتماد پیدا کنند و شکاف و گسلی که بین مردم و دولت تشکیل شده از بین برود که این امر سبب شد مردم در انتخابات شرکت نکنند و به این دولت فعلی اعتماد نداشتند.

او با اشاره به ساماندهی بحث مالیات گفت: یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم باید انجام بدهد آن است که بدنه مالیات را به خوبی سرسامان بدهد باید به نحوی این کار را انجام بدهد که بتواند کسری بودجه را از این طریق پوشش بدهد. اگر دولت جدید بخواهد بحث مالیات را می توان حل کرد. دولت باید توان خود را بر روی صاحبان ثروت و بنگاه هایی باسودآوری بالا مثل بنگاه های خصولتی فولادی و پتروشیمی بگذارد و از آنها مالیات بگیرید. اگر این دولت واقعاً با فساد و رانت خواری مقابله کند، با فسادی که گسترده و رسمی شده مقابله کند هر کاری امکان پذیر است. فساد موجود خیلی از مشکلات را ایجاد کرده است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان