پیر محمد ملازهی تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

آتش بس پایدار در یمن دور از واقعیت است

پیر محمد ملازهی تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به سفر مشاور امنیتی امریکا به عربستان در خصوص یمن که  در این دیدار مفادی

آتش بس پایدار در یمن دور از واقعیت است

تحلیلگر منطقه در خصوص آتش بس جنگ عربستان و یمن گفت: مدت ها این مسئله روشن شده که هیچ یک از طرفین ( آمریکا و عربستان) در جنگ با یمن پیروز نخواهند بود. بنابراین عربستان سعودی اگر دنبال این باشد که پیروز از جنگ بیرون بیاید این ذهنیت کاملا غلط است. طرفین باید بتوانند در یک روند معقول تر و واقع بینانه تری حرکت کنند.

پیر محمد ملازهی تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به سفر مشاور امنیتی آمریکا به عربستان در خصوص یمن که در این دیدار مفادی برای آتش بس ردبدل شد گفت: مشکل یمن مشکل پیچیده ای است که بخشی از آن در ارتباط با داخل یمن است که اختلاف ما بین حوثی ها و مابقی جریانات در آن کشور وجود دارد. اما بخش مهمتر آن روابطی که مابین ایران و عربستان است. ایران از حوثی ها حمایت می کند و عربستان از آن دولتی که حاکم بوده قبل از تحولات اخیر در آنجا قدرت داشتند.

وی تصریح کرد: بنابراین، این رقابت مسائل یمن را پیچیده تر کرده است. اگر قرار بر آتش بس باشد در واقع این دو جبهه جریان داخلی و حوثی ها و مخالفان آنها از یک سو و جریان منطقه ای ایران و عربستان از سوی دیگر، به تفاهم برسند تا یک آتش بس پایداری را در یمن بتوان برقرار نمود. یکسری تلاش هایی کشورهای مختلفی دارند انجام می دهند. آمریکایی ها هم در تلاش هستند که به نوعی آبرومندانه عربستان را که در یمن گیر افتاده را نجات دهند ولی حقیقت این است که هنوز به نظر نمی رسد که در همه طرفها انگیزه واحدی شکل گرفته باشد تا یک آتش بس پایدار شود و جنگ یمن پایان پذیرد.

ملازهی بیان کرد: به نظر من، دیدگاه ها متفاوت است و اهداف متفاوتی وجود دارد و تا زمانی که این اوضاع وجود دارد بعید می بینم که تلاش برای آتش بس به نتیجه برسد. اگر توافقی هم صورت پذیرد عملیاتی کردن آن توافق به این آسانی ها نیست. از این زاویه گمان می کنم که آمریکایی ها در تلاش هستند ولی این تلاش به تنهایی کافی نخواهد بود که یک آتش بس پایداری را در یمن شاهد باشیم یا اینکه دو طرف بر سر نوعی دولت جدید و تقسیم قدرت به تفاهم برسند. تا زمانی که دو طرف نتوانند توزیع قدرت را بپذیرند مشکل یمن را حل نخواهد کرد.

او تصریح کرد: مدت ها این مسئله روشن شده که هیچ یک از طرفین ( آمریکا و عربستان) در جنگ با یمن پیروز نخواهند بود. بنابراین عربستان سعودی اگر دنبال این باشد که پیروز از جنگ بیرون بیاید این ذهنیت کاملا غلط است. طرفین باید بتوانند در یک روند معقول تر و واقع بینانه تری حرکت کنند. نه حوثی ها می توانند عربستان را شکست دهند آن هم به طور کامل و از طرف دیگر عربستان هم قادر به شکست حوثی ها نمی باشد. نه دولت مورد حمایت عربستان در یمن همچنین قدرت و توانای دارد. بنابراین، راه حل در نهایت مذاکره و آتش بس و پذیرش دو طرف باهم است. باید شرایطی بوجود بیاید که دخالت خارجی پایان پذیرد و شرایط در داخل به وجود بیاید که دولت مورد حمایت و حوثی ها که مورد حمایت ایران بر سر مسئله توزیع قدرت به تفاهم برسند. در چنین شرایطی طرفین احساس کنند که هیچ طرفی نباخته و در یک معامله برد-برد توانسته اند مشکل یمن را حل کنند و دو طرف خود را پیروز جنگ بدانند. در غیر این صورت وضعیت همچنان بحرانی باقی خواهد ماند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان