حسن هانی زاده تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

هدف گفتگو ایران و عربستان در اردن چه بود؟

تحلیلگر منطقه براین باور است: عربستان دچار یک نوع پارادوکس است و با توجه به اینکه دچار انزوای سیاسی هم شده به نظر می رسد که یک نوع پارادوکس

هدف گفتگو ایران و عربستان در اردن چه بود؟

تحلیلگر منطقه براین باور است: عربستان دچار یک نوع پارادوکس است و با توجه به اینکه دچار انزوای سیاسی هم شده به نظر می رسد که یک نوع پارادوکس و یک نوع دوگانگی در رفتار این کشور مشاهده می شود اما در مجموع عربستان تلاش می کند تا از ظرفیت ایران برای خارج شدن از باتلاق جنگ یمن استفاده کند.

حسن هانی زاده تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره گفتگو بین ایران و عربستان در اردن گفت: در واقع دور مذاکراتی که بین ایران و عربستان تا به امروز صورت گرفته در پایتخت های عمان و اردن بود. ظاهرا گفتگو اخیر بین ایران و عربستان در اردن صورت گرفت و بحث هایی از مسائل امنیتی که مورد اختلاف این دو کشور بود با نظارت اردن حل و فصل شد. همچنین در ماه های گذشته نیز گفتگوهای بین ایران و عربستان در بغداد شکل گرفت که ظاهرا بخشی از مذاکرات هم در عمان و اردن صورت گرفته که نشان می دهد یک سری همگرایی هایی در حال شکل گیری در منطقه است.

وی ادامه داد: بعد از سلسله اختلاف نظرهایی که بین کشورهای منطقه وجود داشته همگرایی ها بیشتر شده و سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران همچنین سفر آقای فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه به تهران و سفر آقای علی باقری کنی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به امارات و کویت نشان می دهد که یک اتفاقات بسیار خوب و مثبتی در حال شکل گیری است و به نظر می رسد که این گفتگوهایی که الان بین ایران و عربستان در اردن شکل گرفته ممکن است به برقراری رابطه مجدد بین تهران و ریاض منجر شود و منطقه شاهد یک همبستگی و همگرایی از سوریه تا اردن، امارات، ایران، عراق، لبنان و سوریه تا در واقع جنوب خلیج فارس شکل بگیرد که ممکن است در حقیقت به انزوای اسرائیل منجر شود.

هانی زاده در پاسخ به این پرسش، در حالی گفتگو بین ایران و عربستان در اردن صورت گرفته که تیم مذاکره کننده در وین در حال مذاکره برجام است این دو موضوع ایا می تواند بهم مربوط باشد خاطرنشان کرد: به هر حال مذاکرات وین هم تحت تاثیر فضای منطقه ای خواهد بود بسیاری از کشورهای عرب منطقه مخصوصا 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که باید با ایران سازگاری داشته باشند و سیاست های تهاجمی خودشان نسبت به ایران فاصله بگیرند و به سمت تعدیل و برقراری رابطه با ایران حرکت کنند زیرا با اینکه در گذشته هم عربستان هم امارات بحرین و حتی اردن سیاست هایی تهاجمی نسبت به محور مقاومت داشتند ولی به نتیجه ای نرسیدند و هزینه های سنگینی هم پرداخت کردند و به همین دلیل الان سمت و سوی جهت گیری های کشورهای عرب منطقه به سمت هم گرایی با ایران و پذیرش ایران به عنوان کشور محوری منطقه است.

این تحلیلگر درباره صحبت های سفیر عربستان مبنی بر اینکه، مایل هستیم تا مذاکرات به سمت موضوعات اساسی تری که مرتبط به رفتار دولت ایران در منطقه می شود سوق دهیم اما تا زمانی که ایرانی ها به بازی در این مذاکرات ادامه دهند راه به جایی نخواهم برد. تصریح کرد: به هر حال عربستان سعودی دچار یک نوع پارادوکس شده و با توجه به اینکه در روز سه شنبه چهل و دومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شکل خواهد گرفت طبیعتا 6 کشور سیاست های خود را در رابطه با ایران هماهنگ خواهند کرد. همچنین امروز چهل و دومین نشست سران کشورهای عضو همکاری خلیج فارس در ریاض تشکیل خواهد شد که قطعا در آنجا یک سیاست واحدی در رابطه با ایران اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: عربستان دچار یک نوع پارادوکس است و با توجه به اینکه دچار انزوای سیاسی هم شده به نظر می رسد که یک نوع پارادوکس و یک نوع دوگانگی در رفتار این کشور مشاهده می شود اما در مجموع عربستان تلاش می کند تا از ظرفیت ایران برای خارج شدن از باتلاق جنگ یمن استفاده کند. زیرا ایران به عنوان محوری ترین کشور منطقه می تواند در پایان دادن به جنگ یمن موثر باشد.

هانی زاده با اشاره به اینده رابطه ایران و عربستان گفت: طبیعی است که عربستان سعودی در آینده دچار یک نوع تغییر حاکمیت خواهد شد و ممکن است محمدبن سلمان که از هم اکنون تلاش می کند تا جای پدر را به عنوان پادشاه عربستان بگیرد سعی می کند که سیاست های معتدل تری در پیش بگیرد. به نظر می رسد در آینده روابط ایران و عربستان به سمت یک نقطه قابل اتکایی حرکت خواهد کرد و دو کشور ناچار خواهند شد که روابط سیاسی خودشان را از سر بگیرند. زیرا در گذشته قطع رابطه بین تهران و ریاض منجر به بروز اختلاف هایی بین کشورهای منطقه شده است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان