کمیل طیبی تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با صفحه اقتصاد:

ایران چه نفعی از پیمان شانگهای می برد؟

تحلیلگر اقتصادی در خصوص پیوستن ایران به پیمان شانگها گفت: با توجه به چارچوبی که در هر اتحادیه ای وجود دارد به رشد اقتصادی کمک می کند.

ایران چه نفعی از پیمان شانگهای می برد؟

تحلیلگر اقتصادی در خصوص پیوستن ایران به پیمان شانگها گفت، با توجه به چارچوبی که در هر اتحادیه ای وجود دارد به رشد اقتصادی کمک می کند. عضویت در یک اتحادیه کشورهای عضو می توانند مبادلات دوجانبه و چندجانبه را در چارچوب اتحادیه ایجاد کنند بویژه یکپارچگی تجاری ایجاد می شود یعنی از مزیت های همکاری های تجاری هر کشوری می تواند سود ببرد.

کمیل طیبی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره پیوستن ایران به پیمان شانگهای گفت: عضو بودن در اتحادیه منوط به اینکه بتوانید در آن اتحادیه موثر باشید و زمینه های لازم وجود داشته باشد از جمله مزیت های نسبی را داشته باشد، شرایط رقابت پذیری برقرار باشد و از لحاظ مبادله و یکپارچگی تجاری شکل گیرد، کالاها و خدمات در سطح استاندارد و کیفیت لازم باشد معمولاً خود اثراتی از پیوستن به اتحادیه بوجود می آید اما لازمه آن فعالیت و ادامه حیات در آن اتحادیه هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اتحادیه کمک به گسترش بازار می کند، یعنی یک بازار گسترده ای را روبروی اقتصاد یک کشوری بوجود می آورد. زمینه های جذب سرمایه گذاری وجود دارد و همینطور سرمایه گذاری در خارج از مرزها در کشورهایی که عضو اتحادیه هستند و فرصت های اشتغال را می توانند برای منابع انسانی هر عضو از جمله ما بوجود آورد. با توجه به اینکه اتحادیه شانگهای دو کشور بزرگ دارد و کشورهای دیگری همچون تاجیکستان و قزاقستان عضو هستند که یک بازار بزرگ چندصدمیلیونی هستند و حدود 25 درصد از GTP دنیا هم بواسطه چین و روسیه اختصاص به این اتحادیه دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین، با توجه به چارچوبی که در هر اتحادیه ای وجود دارد به رشد اقتصادی کمک می کند. عضویت در یک اتحادیه کشورهای عضو می توانند مبادلات دوجانبه و چندجانبه را در چارچوب اتحادیه ایجاد کنند بویژه یکپارچگی تجاری ایجاد می شود یعنی از مزیت های همکاری های تجاری هر کشوری می تواند سود ببرد. یک اصل مهم در چارچوب اتحادیه مورد انتظار است که اصل صرفه های ناشی از مقیاس است که کشورها به کمک همدیگر و بکارگیری منابع طبیعی و بویژه منابع انسانی خود می توانند ظرفیت تولیدی خود را افزایش دهند. با توجه به اینکه فرصت های سرمایه گذاری بوجود می آید و مهم تر از همه برای هر عضو یک بازار گسترش یافته ای است که بازار ما از بازار 80 میلیونی به یک بازار 500 میلیونی تبدیل می شود و این امکان صادرات غیرنفتی و تشخیص بازارهای هدف را در چارچوب اتحادیه برای ما فراهم می کند.

طیبی در پاسخ به این سوال، با توجه به حسن های عضویت در پیمان شانگهای، قطعاً چالش هایی را داریم ان هم بخاطر تحریم در مبادلات ارزی تاکید کرد: مشروط فعالیت در چارچوب یک اتحادیه خیلی از کشورها هستند. برای اینکه موثر بتوانیم از این فرصت ها استفاده کنیم طبیعتاً نباید تحریم وجود داشته باشد چون منافع کشورهای بزرگی همچون چین که در این اتحادیه وجود دارد در ارتباط با کشورهای دیگر همچون امریکا است. ما از لحاظ تجاری، مالی مورد تحریم هستیم مشکل ساز در دریافت ها و پرداخت ها خواهیم شد. در چارچوب اتحادیه کار کردن باید جریان سرمایه و دریافت و پرداخت های ناشی از صادرات و واردات و سرمایه گذاری ها وجود داشته باشد. بنابراین، تحریم مانع است و باید حل شود.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان