مجتبی دلاور کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد عنوان کرد:

نقش مهم فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در تعدیل قیمت ها

کارشناس صنعت خرده فروشی از عوامل موثر در پایین آمدن قیمت کالاها توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نظیر افق کوروش گفت.

نقش مهم فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در تعدیل قیمت ها

کارشناس صنعت خرده فروشی از عوامل موثر در پایین آمدن قیمت کالاها توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نظیر افق کوروش گفت.

مجتبی دلاور در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صفحه اقتصاد با اشاره به عومل تاثیرگذار در تورم موجود در بازار گفت: متاسفانه این روزها گرانی به معضل جهانی و منطقه ای تبدیل شده است و چیزی نیست که تنها گریبان ایران را گرفته باشد، بلکه دامنگیر دنیا شده است، که البته تا حدی در ایران و برخی کشورهای دیگر میزانش بیشتر است.

وی با عنوان دلایل تاثیر گذار اصلی در ایجاد تورم اظهار کرد: تورم دلایل گوناگونی دارد که بخشی از آن مربوط به کاهش ارزش پول ملی است که هرچقدر بیشتر ضعیف شود کالاها نیز گرانتر می شوند.

دلاور افزود: بخشی دیگر مربوط به افزایش نقدینگی است که به دو روش صورت می گیرد، یک روش آن چاپ پول بدون پشتوانه بوده که دولت ممکن است برای تامین کسری بودجه اقدام به چاپ بی رویه پول کند و همین امر سبب کاهش ارزش پول می شود.

وی ادامه داد: دلیل دیگر ایجاد تورم آن است که نقدینگی در بازار به سمت کارهای ارزش آفرین نمی رود و به طرق مختلف و به صورت دلالی و واسطه بازی به دست دلال سپرده می شود و به سمت تولید، کشاورزی و کارآفرینی نمی رود و زمانیکه دلالی ایجاد شود، کالاها دست به دست چرخیده و مدام گرانتر می شوند و قیمت از دست کشاورز و تولید کننده خارج شده و به دست دلال می افتد، بنابراین ایجاد واسطه خود از جمله عوامل مهم در گرانی بی رویه به شمار می رود.

این کارشناس صنعت خرده فروشی با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نظیر افق کوروش نقش مهمی در کاهش و یا از بین بردن واسطه ها را ایفا می کنند اظهار کرد: با وجود تلاش فروشگاه های زنجیره ای در حذف واسطه ها و خرید مستقیم از تولید کننده برای پایین آوردن قیمت، اما به دلیل وجود فروشگاه های زیر پله ای، خرده فروشان، همچنان معضل افزایش قیمت ها و تورم بر بازار حاکم بوده و این تورم ناخودآگاه بر روی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نیز تاثیر می گذارد.

وی افزود: زمانیکه فروشگاه های زنجیره ای بزرگی نظیر افق کوروش که دارای شعبات زیادی در شهرها هستند و کالاها را به صورت حجمی و انبوه به طور مستقیم از تولید کننده خرید می کنند، شعبات خود را گسترده تر کنند، به طبع آن میزان دسترسی مشتری به کالای بدون واسطه بیشتر خواهد شد، در نتیجه تورم موجود در بازار کالا تا حدی کنترل می شود.

دلاور با ذکر مثالی از فروشگاه های مطرح دنیا در کاهش قیمت کالاها عنوان کرد: در دنیا فروشگاه هایی مانند وال مارت که چندین هزار فروشگاه و شعبه در سطح دنیا دارند به دلیل بالا بودن تعداد شعبات علی رقم اینکه کالا را به طور مستقیم از تولیدکننده گرفته و سبب پایین بودن 70 الی 80 درصدی قیمت کالاهای خود در مقایسه با سایر فروشگاه ها می شوند، کالای دریافتی را با برند و نام فروشگاه خود در سطح جهان توزیع و عرضه می کنند.

دلاور با تاکید بر لزوم حمایت از فروشگاه های زنجیره ای اظهار کرد: بسیار مهم است که این فروشگاه ها را حمایت کنیم تا بتوانند خدمات بیشتری به مشتریان ارایه دهند. البته برخی بروکراسی های دولت نیز برای این فروشگاه ها بسیار دست و پاگیر بوده و سبب می شود که این فروشگاه ها نتوانند ماموریت توزیع و عرضه خود را به خوبی انجام دهند. موانعی همچون بیمه و مالیات های سنگین و دیگر بروکراسی های اداری.

وی با تاکید بر لزوم همراهی دستگاه های نظارتی دولتی همچون اداره اصناف عنوان کرد: سازمانهایی همچون سازمان حمایت، اداره اصناف و دیگر دستگاه ها نیز باید در این راه با این فروشگاه ها همراه شوند تا این فروشگاه ها نیز بتوانند به راحتی به وظیفه خود که ارایه کالا با کمترین قیمت ممکن است دست یابند.

گفتگو: ندا عبدالهی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان