گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از پرتفوی صنعت بیمه:

سایه سنگین بیمه شخص ثالث و درمان بر صنعت بیمه

سهم بالای بیمه شخص ثالث و درمان در پرتفوی صنعت بیمه خطری است که این صنعت را تهدید می کند و ضریب خسارت این دو رشته بسیار بالا و نگران کننده است .

سایه سنگین بیمه شخص ثالث و درمان بر صنعت بیمه

سهم بالای بیمه شخص ثالث و درمان در پرتفوی صنعت بیمه خطری است که این صنعت را تهدید می کند به طوری که ضریب خسارت این دو رشته بسیار بالا و نگران کننده است.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد، صنعت بيمه يكی از مهمترين اركان توسعه اقتصادی كشورها محسوب می شود. با نگاهی بر سهم صنعت بيمه در اقتصاد كشورهای توسعه يافته می توان دريافت كه بيمه در مقايسه با خدمات ديگر نقش و اهميت بيشتر و چشمگيرتری دارد. در اقتصاد ایران هم صنعت بیمه از اهمیت ویژه ای برخودار است که در سال های اخیر علی رغم مشکلات اقتصادی هر چند کند اما روند روبه رشدی داشته است.

اما یکی از مشکلات که صنعت بیمه کشور از آن رنج می برد تکیه این صنعت بر دو رشته بیمه ای پر ریسک بیمه شخص ثالث و بیمه درمان است که نزدیک به نیمی از حق بیمه تولیدی کشور از محل فروش این دو رشته حاصل می شود. بررسی آمار ده سال آخیر صنعت بیمه نشان می دهد که در سال 1390 که حق بیمه تولیدی این صنعت 86.092.0 میلیارد ریال بوده است که در سال 1399 به رقم 820.289.1 میلیارد ریال رسیده است که نزدیک به ده برابر رشد داشته است، اما همچنان نیمی از تولید حق بیمه مختص دو رشته درمان و اتومبیل است .

صنعت بیمه کشور در سال گذشته در رشته بیمه ثالث اجباری اتومبیل در مجموع 197.895.7 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که بیش از 24 درصد کل حق بیمه تولید شده این صنعت در بر می گیرد که این در حالی است که ضریب خسارت این رشته در سال گذشته 108.8 درصد بوده است و 215.261.9 میلیارد ریال خسارت در این رشته پرداخت شده است و بررسی ها نشان می دهد که به طور متوسط در ده سال گذشته ضریب خسارت این رشته بیش از 100 درصد بوده است.

لازم به یادآوری است که ضریب خسارت در صنعت بیمه از تقسیم خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده برحسب درصد محاسبه می شود. این ضریب نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گذاران پرداخت شده یا خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که در محاسبه این شاخص، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری-عمومی محاسبه نمی شود اما هزینه ارزیابی-کارشناسی خسارت در آن لحاظ می‌شود.

در رشته درمان بررسی آمارهای بیمه مرکزی نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه در سال گذشته در مجموع 154.762.5 میلیارد ریال حق بیمه از محل فروش بیمه درمان تولید کرده‌ و 126.303.9 میلیارد ریال برای پوشش‌های آن خسارت پرداخت کرده‌اند. این رقم بدان معناست که ضریب خسارت رشته بیمه درمان در سال گذشته برابر با 81.6 درصد بوده است. در این رشته در طی ده سال گذشته ضریب خسارت به طور میانگین نزدیک به 100 درصد است.

به توجه به آنچه گفته شد در رشته درمان و ثالث به احتساب کارمزد شبکه فروش و سایر هزینه ها نه تنها برای صنعت بیمه و شرکت های بیمه ای سود عایدی نمی شود بلکه زیان هم دارد و این دو رشته پاشنه آشیل صنعت بیمه کشور هستند.

گزارش: علی سوری

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان