گفتگوی صفحه اقتصاد با بهرنگ پورغفاری، عضو هیات مدیره خانه صنعت

شرکت های دانش بنیان بازار کاری در معادن ندارند

 بهرنگ پورغفاری، عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران، در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص اینکه شرکت های دانش بنیان معادن کاری ندارند.

شرکت های دانش بنیان بازار کاری در معادن ندارند

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران براین باور است: دولت فقط نباید یک نقطه را ببیند و فقط تمرکز خود را بر روی موضوع تحریم ها بگذارد. ما باید ماشین آلات و تکنولوژی جدید وارد کنیم. شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها جمع کردند و رفتند و هیچ ضمانتی از آنها گرفته نشده بود که بمانند و کارشان را تمام کنند و آنهایی هم که نرفتند برای ادامه فعالیت داخل کشور به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل هستند.

بهرنگ پورغفاری، عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران، در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص اینکه شرکت های دانش بنیان چقدر می توانند در صنایع معدنی کارساز شوند پاسخ داد: بسیار تاثرگذار هستند. به دلیل اینکه افراد تحصیل کرده باهوش در رشته‌های مرتبط با معدن رفتند و یکسری شرکت‌های دانش بنیان ثبت کردند. همچنین این افراد اقدامات خیلی مفیدی انجام دادند ولی متاسفانه توجهی به این دوستان نمی شود و بازاری برای تبلیغات خود فراهم نیست. فلذا آنها می توانند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشند. اگر دولت و حتی بخش خصوصی به این شرکت ها توجه کند می توانند تاثیرات خیلی خوبی در بخش صنعت و معدن کشور بگذارند.

وی با اشاره به مشکلات شرکت های دانش بنیان افزود: متاسفانه به آنها بازار داده نمی شود. ما در کشور عادت کردیم به صورت سنتی کار کنیم. وقتی در یک پروژه‌ای به مشکلی برمی خوریم به سراغ آن شرکت‌های شناخته شده می رویم و کمتر به اینها رجوع می کنیم. البته خاصیت آدمی که نسبت به تغییر مقاوم باشد. اینکه دو شرکت برند هستند و ما سراغ آنها می رویم و از آنها برای حل مشکل خود در کارخانه و معدن استفاده می کنیم و به افرادی که شرکت‌های دانش بنیان ثبت کردند و دارند کار می کنند کمتر اطمینان می کنیم اشتباه است. باید به آنها اطمینان شود و یک مقدار بازار در اختیار آنها قرار داده شود که هم بتوانند تبلیغات کنند و هم بتوانند مانور دهند و هم اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری در معرفی آنها تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه همه سعی می کنند از شرکت‌های مشخص یا شرکت‌هایی که یا از اقوام یا دوستانشان هستند و منفعتی می برند معرفی کنند و به این شرکت‌های دانش بینیان هنوز آنطور که باید و شاید توجه نشده است.

او در پاسخ به این پرسش، دولت چه اقداماتی می تواند در این زمینه کند تا مشکلات برطرف شود؟ تصریح کرد: قاعدتا از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری می توانند کمک کنند و ما بارها به این بخش‌های مختلف دولتی رجوع کرده‌ایم که مثلا در فلان جا و فلان نقطه مشکل داریم که در این شرایط می توانند شرکت‌های دانش بنیان را معرفی کنند. ولی متاسفانه کسانی را معرفی می کنند که یا شناخته‌تر شده هستند یا یک رانتی پشت قضیه است که آنها را معرفی می کنند. دولت می تواند در شناسایی این شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های صنایع معدنی خیلی تاثیرگذار باشد که متاسفانه آن تاثیر لازم را نداشته است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص تحولات صنعت معدن در سال جاری تاکید کرد: آیتم‌های زیادی وجود دارد و نمی شود با یکی دو جمله آن را گفت. ولی یک مرجعی باید بیاید و بنشیند و مشکلات معدن داران را حل کند و یکبار برای همیشه تکلیف حقوق دولتی را حل کند. باید بنشیند و برای سنگ آهک کاران و بحث عوارض صادرات مواد خام را حل کند. همچنین در مورد عوارضی که روی کل مواد معدنی گذاشته صحبت کند. همچنین پروانه‌هایی که صادر شده و بلاتکلیف مانده و با آن کاری نمی شود انجام داد را باید مشخص کنند و آن محدوده‌ها را به مزایده بگذارد.

بهرنگ پورغفاری، عضو هیات مدیره خانه صنعت

بهرنگ پورغفاری، عضو هیات مدیره خانه صنعت

بهرنگ پورغفاری ادامه داد: ما ناامید نیستیم و امیدواریم که دولت سیزدهم همت کند و رویکردش را به این بخش مغفول مانده وزارت خانه برگرداند و کار معدن رونق بگیرد. به دلیل اینکه جای کار در این بخش بسیار زیاد است. ما ناامید نیستیم و امیدواریم دولتی که هنوز یکسال از عمر کاری‌اش نگذشته است بتواند یک تکانی به این بخش بدهد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران در پایان خاطرنشان کرد: دولت فقط نباید یک نقطه را ببیند و فقط تمرکز خود را بر روی موضوع تحریمها بگذارد. ما باید ماشین آلات و تکنولوژی جدید وارد کنیم. شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها جمع کردند و رفتند و هیچ ضمانتی از آنها گرفته نشده بود که بمانند و کارشان را تمام کنند و آنهایی هم که نرفتند برای ادامه فعالیت داخل کشور به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل هستند. اگر این موارد حل شود قاعدتا می تواند روی شعار سال تاثیر به سزایی داشته باشد. یادمان نرود که دولت بحث هسته‌ای و بحث تحریم‌ها را به چیزهای مختلفی گره زده است و باید یادمان باشد که در حل کردن مشکلات صنایع معدنی ما، برداشتن این تحریم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان