آخرین گمانه زنی ها درباره کابینه سید ابراهیم رئیسی

توضیحاتی درباره لیست احتمالی و همچنین آخرین گمانه زنی ها درباره کابینه آیت الله سید ابراهیم رئیسی درصفحه اقتصاد منتشر شد!

آخرین گمانه زنی ها درباره کابینه سید ابراهیم رئیسی

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره لیست احتمالی و همچنین آخرین گمانه زنی ها درباره کابینه آیت الله سید ابراهیم رئیسی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. انتخابات ریاست جمهوری 1400 به عنوان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران ۲۸ خرداد ماه سال 1400 شمسی برگزار شد و در آن سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌ جمهور ایران انتخاب شد.

این روزها سید ابراهیم رئیسی سخت مشغول بررسی گزینه های کابینه دولت خود می باشد و در این بین نیز گمانه زنی های زیادی برای تشکیل دولت وی از گوشه و کنار به گوش می رسد! البته لازم به بیان است گزینه های وزارت امورخارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور و همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی تا حدودی مشخص شده‌ اند و درباره دیگر افراد نیز حدس و گمان هایی وجود دارد.

نماینده مردم جیرفت در مجلس گفت: مقرر شده است که رییس جمهور منتخب در چهاردهم مرداد ماه در حین برگزاری مراسم تحلیف، کابینه خود را به مجلس تقدیم و معرفی کند و پس از آن نمایندگان فرصت دارند تا رزومه افراد معرفی شده را مورد بررسی قرار دهند.

«ذبیح الله اعظمی ساردوئی»، نماینده مردم جیرفت در مجلس، در رابطه با جلسه رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم گفت: با توجه به اینکه آقای رییسی در ابتدای ورود به میدان انتخابات اعلام کردند که به صورت مستقل به میدان آمده اند و اغلب گروه ها و جناح های سیاسی نیز از ایشان حمایت کرده اند انتظار می رود که گروه ها و جناح های مختلف سیاسی توقع سهم خواهی از کابینه دولت سیزدهم نداشته باشند. متاسفانه در این هفته های اخیر مشاهده شده که گروه های سیاسی مختلفی درخواست هایی برای حضور در دولت آقای رییسی را مطرح کرده اند که این موضوع پذیرفته نیست، آقایان اجازه دهند رییس جمهور منتخب کابینه خود را با فراغ بال و براساس تخصص و کارآمدی انتخاب کنند.

او ادامه داد: مقرر شده است که رییس جمهور منتخب در چهاردهم مرداد ماه در حین برگزاری مراسم تحلیف، کابینه خود را به مجلس تقدیم و معرفی کند و پس از آن نمایندگان فرصت دارند تا رزومه افراد معرفی شده را مورد بررسی قرار دهند. با نهایت دقت نسبت به رای اعتماد به افراد اقدام خواهیم کرد.

نماینده مردم جیرفت با اشاره به فضای حاکم در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییسی گفت: طبق آنچه که تاکنون در راهروهای مجلس بحث میشود احتمالا رییس جمهور منتخب حداقل استفاده را از نمایندگان مجلس خواهند داشت، بدون شک سه نفر از نمایندگان مجلس در دولت آقای رییسی وزیر خواهند شد، در همه دولت ها در جلسه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس چالش هایی وجود دارد. انتظار داریم تا میزان تنش ها در جلسه رای اعتماد در حداقل ممکن باشد.

او در پاسخ به این سوال که نمایندگانی که قرار است به دولت آقای رییسی بروند آیا از اعضای هیئت رییسه مجلس هستند، بیان کرد: افرادی که زمزمه حضورشان در کابینه آقای رییسی مطرح می‌شود از بین روسای کمیسیون ها و هیئت رییسه مجلس هستند. جلسه رای اعتماد به وزرا حتما حاشیه و چالش هایی را به همراه خواهد داشت، انتظار می‌رود رییس جمهور منتخب به راحتی از این گذر عبور کند و بتواند رای اعتماد را برای کابینه خود از نمایندگان اخذ کند.

چه کسانی به رئیسی لبیک گفتند؟

بر اساس آخرین آمار استخراج شده از این سامانه، ۳۶ درصد از معرفی‌کنندگان که از این سامانه برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کرده‌اند، دارای مدرک دکتری بودند. ۳۴۰ نفر از معرفی کنندگان، وزیر، معاون وزیر یا معادل آن بوده و ۱۱۳۵ نفر هم از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بودند.

مشارکت دو گروه از معرفی‌کنندگان نیز در سامانه قابل توجه است: ۴۲۵۱ نفر از معرفی‌کنندگان از معلمان و ۹۲۵ نفر هم از صنعت گران بودند.

بررسی اطلاعات این سامانه نشان می‌دهد، افرادی که به عضویت این سامانه درآمده‌اند، از همه استان‌ها مشارکت داشته‌اند، اما در عین حال استان‌های تهران، خوزستان، فارس و خراسان رضوی بیشترین مشارکت را داشتند.

پیشنهاد شوندگان چه ویژگی‌هایی دارند؟

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، تاکنون ۲۲۵۰ نفر از معرفی‌شدگان و به تعبیری گزینه‌های پیشنهادی به «سامانه معرفی مدیران» را اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نیز ۲۳۰ نفر را وزرای سابق، معاونان پیشین ریاست جمهوری و معادل آن تشکیل می‌دهند.

در این میان ۷۸۰ نفر نیز با سابقه معاونت وزیر و معادل آن به «سامانه معرفی مدیران» معرفی شده‌اند.

بیش از ۵۵ درصد از معرفی‌شدگان نیز دارای مدرک دکترای تخصصی بوده و بیش از ۳۶ درصد آنها نیز در بازه سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.

۲۵۲۶ نفر در این میان توسط گروه‌های تخصصی مثل تشکل‌ها و انجمن‌های علمی معرفی شده‌اند.

۲ عدد قابل توجه دیگر هم درباره سن و سابقه کار و تجربه گزینه‌های پیشنهادی وجود دارد: جوان‌ترین مدیران پیشنهادی مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و بالاترین سطح سابقه مدیران پیشنهادی نیز مربوط به وزارت امور خارجه است.

رئیس دفتر ریاست جمهوری

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، علی عسگری یکی از گزینه‌ های جدی برای ریاست دفتر ریاست جمهوری می باشد! وی در سال 1393 شمسی به عنوان مدیرعامل مرکز رسانه ای مهر شامل خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز و مرکز افکارسنجی مهر منصوب شد. او عضویت در هیئت مدیره خبرگزاری مهر، ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ریاست مرکز مطالعات ملی جوانان، معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مشاور رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور فرهنگی شهردار تهران، مدیرعاملی کانون اندیشه جوان، عضویت در شورای میراث فرهنگی کمیته ملی یونسکو، عضویت در شورای عالی انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور را در کارنامه دارد.

وزیر امورخارجه

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، علی باقری کنی ، معاون امور بین‌ الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و دبیر ستاد حقوق بشر یکی از گزینه‌ های جدی برای وزارت امورخارجه می باشد! وی در دوران دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌ الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره‌ کننده ارشد پرونده هسته‌ ای ایران بود. لازم به بیان است پس از حضور علی باقری کنی در دیدار وزیر خارجه هند با سید ابراهیم رئیسی از وی به عنوان گزینه ی اصلی وزارت امور خارجه دولت سیزدهم یاد می‌ شود.

وزیر نفت

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، رستم قاسمی یکی از گزینه‌ های جدی برای وزارت نفت می باشد! رستم قاسمی در دولت دهم و از سال ۱۳۹۰ شمسی تا ۱۳۹۲ شمسی به‌عنوان وزیر نفت فعالیت داشت. او در فاصله سال های ۱۳۸۶ شمسی تا ۱۳۹۰ شمسی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود. از جمله دیگر سوابق اجرایی وی می توان به رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی‌ سازی خلیج فارس (ایزوایکو)، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح و همچنین معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمد مهدی اسماعیلی دارای دکترای علوم سیاسی، کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و تحصیل کرده در رشته فقه و حقوق، شهید مطهری دوره کارشناسی است.

از کتاب‌های تالیفی او می‌توان به تطور اندیشه سیاسی تشیع در دوره معاصر. سیر تطور اندیشه سیاسی تشیع در دوره معاصر. دریچه آفتاب، هندسه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های سالیانه در حرم رضوی و… اشاره کرد.

او حوزه علوم انسانی را به خوبی می‌شناسد و در سومین همایش علوم انسانی اسلامی هم به عنوان داور فعالیت داشت.

از فعالیت‌های اجرایی او می‌توان به عضویت در کمیته علمی مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی، عضویت در کمیته حقوقی و سیاست خارجی همایش ملی الزمات حقوقی سیاست های کلی برنامه ششم،رییس کمیسون علوم سیاسی اسلامی،رییس کمیسیون علوم سیاسی پنجمین همایش تمدن اسلامی، مدیر گروه جامعه شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مشاور سیاستگذاری علمی و فنآوری رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، اشاره کرد.

محمدمهدی اسماعیلی اکنون معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، سردار قاسم تقی زاده یکی از گزینه‌ های جدی وزارت دفاع و پشتیبانی در دولت سید ابراهیم رئیسی خواهد بود. لازم به بیان است سردار قاسم تقی زاده در سال 1396 شمسی به‌ عنوان جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب شده بود. وی ریاست سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی را نیز در کارنامه دارد.

وزیر اطلاعات

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، مصطفی پورمحمدی یکی از گزینه‌ های جدی وزارت اطلاعات در دولت سید ابراهیم رئیسی خواهد بود. مصطفی پورمحمدی هم‌ اکنون مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز می‌ باشد. لازم به یادآوری است معاونت برون مرزی و جانشین وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان، وزیر کشور در دولت اول محمود احمدی‌ نژاد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در زمان ریاست سید محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه و همچنین وزیر دادگستری در دولت اول حسن روحانی از جمله دیگر سوابق اجرایی وی است.

کابینه سید ابراهیم رئیسی

وزیر جهاد کشاورزی

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، سید جواد ساداتی نژاد یکی از گزینه‌ های جدی وزارت جهاد کشاورزی در دولت سید ابراهیم رئیسی خواهد بود. سید جواد ساداتی نژاد هم اگنون نماینده ی مردم کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و همچنین رییس کمیسیون کشاوزی مجلس شورای اسلامی است. از جمله دیگر سوابق اجرایی وی می توان به ریاست دانشگاه کاشان، معاونت اداری مالی دانشگاه تهران و معاونت پارلمانی وزارت علوم و تحقیقات در دولت دهم اشاره کرد.

وزیر کشور

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، سید صولت مرتضوی یکی از گزینه‌ های جدی وزارت کشور در دولت سید ابراهیم رئیسی خواهد بود. سید صولت مرتضوی هم اکنون رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان می باشد. از جمله دیگر سوابق اجرایی وی می توان به شهردار پیشین مشهد، مسئول بسیج باباحیدر، بخشدار مرکزی فارسان، فرماندار لردگان، فرماندار بیرجند، مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ ها، مدیرکل امور اداری و مالی سازمان زندان‌ ها، مدیر مسئول روزنامه حمایت، دبیر اجرایی انجمن روزنامه نگاران مسلمان، دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان، استاندار خراسان جنوبی و اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی

براساس اطلاعات منتشر شده و گمانی زنی ها، سعید محمد یکی از گزینه‌ های جدی وزارت راه و شهرسازی (مسکن) در دولت سید ابراهیم رئیسی خواهد بود. سعید محمد هم اکنون به‌ عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت دارد و فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا بوده‌ است. وی پیش‌ تر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران پاسداران انقلاب اسلامی ایران) بود، همچنین سعید محمد در فاصله سال‌ های ۱۳۸۶ شمسی تا ۱۳۹۳ شمسی مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌ های قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا) را برعهده داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان