پیش بینی قیمت دلار پس از انتشار اوراق ریالی + جزئیات خرید

بر اساس اعلام بانک مرکزی، به‌دنبال انتشار اوراق سکه، از روز شنبه قرار است عرضه اوراق ریالی مبتنی بر دلار آغاز شود.

پیش بینی قیمت دلار پس از انتشار اوراق ریالی + جزئیات خرید

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی- بر اساس اعلام بانک مرکزی، به‌دنبال انتشار اوراق سکه، از روز شنبه قرار است عرضه اوراق ریالی مبتنی بر دلار آغاز شود.
بر همین اساس افراد حقیقی بالای ۱۸سال از روز شنبه ۲۸ آبان ماه با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی می‌توانند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. این اوراق با نام و معاف از مالیات می باشد و هدف از انتشار آن گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی اعلام شده است. سررسید این اوراق ۳ماهه و تا تاریخ سررسید ۲۵بهمن‌۱۴۰۱ اعلام شده است. هر خریدار می‌تواند حداقل معادل ریالی ۱۰۰۰دلار و حداکثر ۴هزار دلار خریداری کند و ارزش هر برگ از این اوراق معادل ریالی ۱۰۰دلار آمریکاست.

همشهری آنلاین نوشت: همچنین این اوراق تا قبل از سررسیدشان قابل بازخرید هستند و هر زمان که خریدار، این اوراق را به شعب بانک ملی ارائه کند می‌تواند آن را با قیمت پایانی روز سه شنبه دلار در بازارتوافقی بازار متشکل ارزی باز خرید کنند. و بر اساس اعلام بانک مرکزی این اوراق امکان معاملات ثانویه ندارند، یعنی خریداران نمی‌توانند اوراق خریداری شده را به شخص دیگری بفروشند.

و براساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده است امکان تحویل فیزیکی اسکناس دلار به شرط پرداخت حق‌الوکاله بانک مرکزی در زمان سررسید وجود دارد. و بانک مرکزی به خریداران تعهد کرده است اگر تقاضای خریدار معادل ریالی اوراق خریداری شده اسکناس ارزی تحویل داده شود متقاضی باید حق‌الوکاله بانک مرکزی را که مشخص نیست چقدر است، بپردازد.

همچنین بانک مرکزی تعیین نکرده است که حجم اوراق منتشر شده چه میزان می باشد و قرار است معادل ریالی چه میزان دلار اوراق انتشار یابد. و شواهد نشان دهنده این است هدف اصلی بانک مرکزی ایجاد تعادل در بازار ارز می باشد.

بر اساس گزارشات و برخی اخبارهای تأیید نشده، از شهریور امسال حجم تقاضا برای خرید دلار به علت افزایش انتظارات تورمی و ریسک‌های سیستماتیک افزایش یافته و بانک مرکزی نیز به جای تزریق فیزیکی دلار به بازار ارز تصمیم به ارائه اوراق مالی برای کنترل بازار گرفته است. و هنوز معلوم نیست آیا این اوراق سرنوشتی مشابه اوراق سکه پیدا می کند یا انتشار این اوراق با توجه به تحول فیزیکی اسکناس، دلار سرنوشتی متفاوت را رقم می زند.

کارشناسان معتقدند این اوراق قبل از آنکه شبیه اوراق سلف باشد مشابه اوراقی است که در دنیا با نام سی‌اف‌دی (CFD) شناخته می‌شود به دلیل اینکه احتمالا در زمان سررسید این اوراق شرایطی در نظر گرفته می شود که خریداران اوراق مجبور به تسویه ریالی این اوراق می شوند.

بر اساس بررسی ها اوراق سی‌اف‌دی ابتدا در دهه۹۰ میلادی در بورس لندن معرفی شده است و ظرف ۲۰ سال گذشته رشد زیادی در سراسر دنیا پیدا کرد. این ابزار مالی جدید نوعی قرارداد مشتقه است که براساس آن خریدار و فروشنده توافق می‌کنند، اختلاف نرخ بین قیمت باز و بسته شدن یک قرارداد معاملاتی براساس دارایی پایه را به یکدیگر پرداخت کنند، به همین دلیل به این قراردادها قرارداد تفاوت قیمت (contract for difference) گفته می شود.

خریدار این اوراق مالک دارایی پایه نمی باشد اما می‌تواند از نوسان‌های قیمت دارایی پایه بهره‌ ببرد. به همین علت هفته قبل ابتدا بانک مرکزی سعی کرد با انتشار اوراق سکه بخشی از نقدینگی را که به سمت این بازار سرازیر شده، جذب کند و حالا در اقدامی تازه می خواهد اوراق ارزی را انتشار دهد. ‌

نوسان‌های قیمت ارز طی هفته های گذشته افزایش پیدا کرده است. و بر اساس خبرها قیمت هر دلار آمریکا طی هفته گذشته حتی به مرز ۳۶ هزار و ۷۸۰تومان هم رسید. اگر چه از دوشنبه هفته گذشته تا دوشنبه هفته جاری با افزایش عرضه‌ها قیمت ارز متعادل شد و تا مرز ۳۵هزار تومان عقب‌نشینی کرد اما روز سه شنبه به‌ علت فشار تقاضا قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۳۶هزار تومان پیشروی کرد و قیمت طلا هم به موازات نوسان‌های قیمت دلار در حال تلاطم است.

بازار به بسته ارزی بانک مرکزی چه واکنشی داشت؟

بر اساس گزارشات روز سه شنبه از جزئیات بسته جدید ارزی بانک مرکزی رونمایی شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه 28 آبان ماه 1401 می توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید اوراق ارزی اقدام کنند.

عده ای از معامله گران بر این باورند عقبگرد قیمت دلار در بازار شبانه ممکن است ناشی از هراس بازیگران ارزی از تصمیمات جدید نهاد سیاستگذار باشد.

عصر روز سه شنبه 24 آبان ماه تهران شاهد نوسان محدود نرخ دلار نسبت به روز دوشنبه بود اما در معاملات فردایی قیمت دلار به سمت بالا حرکت کرد و به کانال جدید رسید.

در واپسین ساعات معاملات پشت خطی سه شنبه شب قیمت دلار سقوط کرد و حتی پایین تر از قیمت بسته شده معاملات نقدی روز سه شنبه متوقف شد.

در این روز بازار ارز تهران شاهد نوسان محدود قیمت دلار نسبت به روز گذشته خود بود اما در معاملات فردایی قیمت دلار به سمت بالا حرکت کرد و به کانال جدید رسید.

برخی بازیگران ارزی معاملات روز سه شنبه 24 آبان ماه، را شبیه به یک سودگیری بزرگ می دانند. و به نظر آن ها نوسان گیران فردایی با نزدیک کردن دلار به سقف قبلی، زمینه کسب سود خود را مهیا می کنند و این دریافت سود چنان به سرعت و در بازار پشت خطی انجام شد که افراد زیادی را در روز چهارشنبه در موقعیت ضرر قرار داد. بنابر احتمالات زیاد، افراد زیادی روز سه شنبه به امید ایجاد یک سقف جدید در بازار اقدام به خرید کردند اما انتظار افت شدید انتهای وقت را نداشتند.

بر اساس بررسی ها بازیگران متضرر معمولا سعی می کنند با خریدهای دوباره خود را از ضرر خارج کنند، کاری که در روز چهارشنبه به برگشت قیمت اسکناس آمریکایی کمک کننده بود. همچنین احتمال پایان مذاکرات هسته ای از دیگر عواملی است که می تواند مانع از ادامه ریزش نرخ دلار شود.

افزایش قیمت دلار از دیدگاه یک کارشناس اقتصادی

ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددان در گفتگویی با صفحه اقتصاد درباره افزایش قیمت دلار در بازار گفته است: اگر متغیرهای اساسی اقتصادی را برای افزایش قیمت ارز دخیل بدانید، باید بررسی شود که مصارف کشور در هفته جاری چه تغییرات محسوسی داشته است. آماری که بانک مرکزی از تبادلات در سامانه نیما ارائه می دهد به ظاهر خیلی تغییر شگرفی رخ نداده است به معنای اینکه از محل مصارف ارزی نمی شود افزایش قیمت ارز را توجیح کرد.

وی افزوده است: اگر به متغیرهای پولی برگردید هر چند که نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی افزایش یافته است اما نرخ رشد نقدینگی به نسبت ماه گذشته شدت بیشتری نگرفته و افزایش آن نیز محسوس نبوده است و حتی نسبت به چند ماه قبل هم خیلی شیب تندی برای آن نمی توان دید و نسبت به مدت مشابه سال قبل در همان حد بود یا در حد اندکی بهبود پیدا کرده است.

این اقتصاددان ادامه داده است: در نتیجه افزایش قیمت ارز تاثیر در افزایش رشد نقدینگی دارد. و نرخ رشد اقتصادی تا چند ماه قبل رشد محسوس و مثبتی از خود نشان نداده است. بنابراین با اتکا به سیاست های جدید اقتصادی و افزایش نرخ بهره قیمت جهانی دلار نیز افزایش یافته است. این امر در هفته جاری اتفاق نیفتاده و چند ماهی است که شاهد چنین رشدی هستیم. و بانک مرکزی امریکا از پیش اظهار کرده است که نرخ دلار افزایش می یابد.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان