جریان مال‌باختگان ایرانی OPENSEA + جزئیات

در چند ماه اخیر مشخص شد که استقلال بازار رمزارزها هم دیگر آنچنان که قدیم بود، نیست.

جریان مال‌باختگان ایرانی OPENSEA + جزئیات

در چند ماه اخیر مشخص شد که استقلال بازار رمزارزها هم دیگر آنچنان که قدیم بود، نیست.
به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، مدت‌ها بود که فناوری بلاکچین و بازار رمزارزها به عنوان راهی برای انجام معاملات تجاری خارج از دخالت دولت‌ها استفاده می‌شد. اما در چند ماه اخیر مشخص شد که استقلال بازار رمزارزها هم دیگر آنچنان که قدیم بود، نیست.

بازار opensea که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای NFT جهان است دسترسی ایرانی‌ها را بدون هشدار و توضیح قبلی مسدود کرد. بسیاری از هنرمندان و فعالین حوزه NFT ایرانی در بازار opensae حساب کاربری داشتند اما حالا حساب کاربری و توکن‌های آن‌ها کاملا مسدود شده است.

عارفه نوروزی، هنرمند ایرانی است که حساب کاربری او در opensea بسته و NFTهای او ناپدید شده‌اند. خوبی ماجرا این است که NFTهای نوروزی از آثار خودش بود و می‌تواند آن‌ها را دوباره ضرب کند و در سایر بازارهای به فروش برساند.

او در توئیتر خود در این رابطه نوشت: «راستش من تمام روز گریه کردم. بسیاری به من گفتند که نگران نباشم و این موضوع فقط سه اشکال است اما این نمی‌تواند اشکال باشد بلکه متمرکز است.»

ابتدا تصور می‌شد که تحریم‌ opensae فقط شامل کاربرانی که در داخل ایران قرار دارند می‌شود. برای همین بسیاری از کاربران پیشنهاد کردند ایرانی‌ها با vpn وارد opensae شوند. اما خیلی زود مشخص شد که حتی هنرمندان ایرانی ساکن خارج هم مشمول تحریم‌ها شدند.

پرین حیدری، هنرمند ایرانی که قبلا مورد توجه opensea بود و ۱۳ سال است که در ایران زندگی نمی‌کند هم از بسته شدن حساب خود خبر داد.

بیانیه opensea

«این شرکت ۳ مارس در توئیتی نوشت: ما یک شرکت مستقر در ایالات متحده هستیم و از قوانین تحریم‌های این کشور پیروی می‌کنیم. ما مجبور هستیم که مکان‌های موجود در لیست تحریم‌ها را تحریم کنیم.» opensae هنوز توضیح نداده که چرا کاربران خارج از ایران را تحریم کرده است.

«کاربران در مناطقی که تحریم شدند از استفاده از خدمات ما محروم هستند. ما یک خط مشی برای تحریم نهادها و کشورهای مشمول تحریم داریم. در صورت تخلف ما سریعا برای بستن حساب اقدام می‌کنیم.»

تمرکززدایی

همه می‌دانند که یکی از اولین شعارهای فعالین بازار رمزارزها عدم تمرکز دولت روی این بازار بود. حالا اما بازار به شدت نظارت می‌شود و آمریکایی‌ها کشورها را تحریم رمزارزی می‌کنند. حتی همین روزها ممکن است صرافی‌های خارجی هم بدون اطلاع قبلی حساب ایرانی‌ها را مسدود کنند.

فرخ سرمد، موسس شرکت رسانه‌ای وب۳ گفت: هیچکس نمی‌خواهد هنرمندانی را ببیند که به دلیل سیاست از کار محروم می‌شوند. ما به تمرکززدایی نیاز داریم.

بسیاری از فعالان بازار رمزارزها تصمیم گرفتند که استفاده از این پلتفرم را برای اعتراض متوقف کنند. یک اینفلوئنسر در توئیتر خود نوشت: من واقعا نمی‌توانم تصمیم opensae را توجیه کنم. دیگر از این پلتفرم استفاده نمی‌کنم.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان