گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با ایمان زنگنه کارشناس اقتصادی

تحولات سیاسی باعث افزایش قیمت ارز در بازار است

 ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددان در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد در خصوص افزایش قیمت ارز در بازار گفت: اگر متغیرهای قیمت ارز

تحولات سیاسی باعث افزایش قیمت ارز در بازار است

صفحه اقتصاد - زهرا ترابی: ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددان براین باور است: چشم انداز اقتصادی نسبت به آینده چشم اندار روشنی که انتظار داشتند با توافق هسته ایی صورت بگیرد این اتفاق نیفتاد. عنصری که می تواند تاثیرگذار باشد به جز دلایل اقتصادی بقیه دلایل غیراقتصادی و بیشتر جنبه سیاسی دارد به این عنوان که انتظارات از این مذاکرات بالا بود و بعد از اینکه متوقف شد و تغییرات مثبتی اتفاق نیفتاد فعالان اقتصادی را به سمتی سوق داد که نااطمینانی را در ذهن آنها بیشتر کرد.

ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددان در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد در خصوص افزایش قیمت ارز در بازار گفت: اگر متغیرهای اساسی اقتصادی را در افزایش قیمت ارز دخیل بدانید، باید بررسی کنید که مصارف کشور در این هفته جاری تغییر محسوسی کرده یا خیر. آماری که بانک مرکزی از تبادلات در سامانه نیما می دهد ظاهرا خیلی تغییر شگرفی اتفاق نیفتاده است یعنی از محل مصارف ارزی نمی توانید افزایش نرخ ارز را توجیح کنید.

وی ادامه داد: اگر به متغیرهای پولی برگردید هر چند که نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی افزایش یافته ولی نرخ رشد نقدینگی به نسبت ماه قبل شدت بیشتری نگرفته و افزایش آن نیز محسوس نبوده است و حتی نسبت به چند ماه گذشته هم خیلی شیب تندی برای آن نمی توانید ببینید کما اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل در همان حد بود یا در حد اندکی بهبود یافته است.

زنگنه در ادامه اضافه کرد: در نتیجه افزایش قیمت ارز تاثیر در افزایش رشد نقدینگی دارد. نرخ رشد اقتصادی تا چند ماه پیش رشد محسوس و مثبتی نداشته است. لذا با اتکا به سیاست های جدید اقتصادی و افزایش نرخ بهره نرخ جهانی دلار نیز افزایش یافته است. این امر در هفته جاری اتفاق نیفتاده بلکه چند ماه متوالی که شاهد چنین افزایشی هستیم. همچنین بانک مرکزی امریکا از قبل بیان کرده که نرخ دلار افزایش می یابد.

ایمان زنگنه کارشناس اقتصادی

ایمان زنگنه کارشناس اقتصادی

این اقتصاددان تصریح کرد: چشم انداز اقتصادی نسبت به آینده چشم اندار روشنی که انتظار داشتند با توافق هسته ایی صورت بگیرد این اتفاق نیفتاد. عنصری که می تواند تاثیرگذار باشد به جز دلایل اقتصادی بقیه دلایل غیراقتصادی و بیشتر جنبه سیاسی دارد به این عنوان که انتظارات از این مذاکرات بالا بود و بعد از اینکه متوقف شد و تغییرات مثبتی اتفاق نیفتاد فعالان اقتصادی را به سمتی سوق داد که نااطمینانی را در ذهن آنها بیشتر کرد. فلذا باتوجه به شرایط نامطلوبی که وجود دارد می تواند برای باز شدن فنر ارزی موثر باشد.

زنگنه اضافه کرد: اتفاقات که در بازار ارز بوجود امده است بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی و اگر گشایش هایی در عرصه مذاکرات اتفاق افتد، دسترسی به بازارها و مسائل پیرامونی یعنی سهولت دسترسی به بازارها و کاهش هزینه مبادله در اقتصاد شاید در بازار ارز موثر باشد.

او ادامه داد: زمانیکه ارزش پول ملی افزایش می یابد می توانید فکر کنید تقاضا برای پول کشور بالا می رود. لذا انگیزه افزایش تقاضا برای پول یک کشور می تواند افزایش نرخ بهره باشد، در صورتیکه سیاست گذار پولی نرخ بهره را افزایش دهد و شرایطی که کمک کند انگیزه افرادی که سرمایه خود را به سمت خرید ارز سوق می دهند. لذا قطعا این انگیزه کاهش می یابد و این کار را انجام نمی دهد و به سمت اقدامات دیگر می رود که به نظرم اثر آن این باشد که شرایط ملایم تر باشد. یعنی علاج اصلی مسئله اتفاقات نیست بلکه بخشی از تقاضای ارز مصرفی است همچنین بخشی بخاطر نگرانی از شرایط آینده کشور است که به سمت خرید ارز سوق یافته است پس هیچ برآورد و تخمینی از تقاضای واقعی ارز در ایران وجود ندارد.

این اقتصاددان اظهار کرد: افرادی که ارز را می خرند بواسطه اینکه نگران شرایط آینده کشور هستند و شاید بخواهند دارایی ها را در برابر تورم مصون نگه دارند و تقاضا برای سرمایه گذاری نیست. تقاضای مبادلاتی و تقاضای واردات کشور میزان مشخصی دارد و از جنس مولفه های واقعی اقتصادی نیست. بیشتر از جنس نااطمینانی و عدم چشم انداز مثبت فعالان اقتصادی است. علاوه بر اینکه اگر اطلاع رسانی قوی تر باشد هر چند بانک مرکزی در این موقعیت با چند ابزار خاصی که معرفی کرده این پیام را می رساند که مسئله اصلی در شرایط فعلی مسئله مداوم و ادامه داری نیست که بتواند در شرایط فعلی مطلب را بیان کند یا متوقف نگه دارد ولی نرخ ارز با مولفه تورم و نقدینگی و نااطمینانی فعالان اقتصادی، مسائل سیاسی و غیره در ارتباط است. فقط خریدار صرف نیست که کمک می کند نرخ ارز افزایش یابد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که متولیان مختلفی دارد و کمک می کند قیمت دلار تنظیم یا تثبیت شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان