مبلغ هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

نحوه دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی + شرایط لازم

بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی در صورت برخورداری از شرایط، می توانند هدیه ازدواج را دریافت کنند. مبلغ دقیق هدیه ازدواج چقدر است؟

نحوه دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی + شرایط لازم

صفحه اقتصاد - بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی در صورت برخورداری از شرایط، می توانند هدیه ازدواج را دریافت کنند. مبلغ دقیق هدیه ازدواج چقدر است؟
یکی از مهم ترین عقود ضمن زندگی هر فردی ازدواج است و مهم ترین تصمیمی که هر کس در طول زندگی اش می گیرد، انتخاب همسر برای ازدواج و تشکیل زندگی است. جوانان برای ازدواج نیاز به حمایت های مالی و عاطفی دارند. بر اساس بررسی با ارائه هدیه ازدواج به زوجین توانسته است گره گشای زندگی عده ای از جوانان باشد که ما در این گزارش توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.
مبلغ هدیه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است؟ شرایط دریافت هدیه ازدواج چیست؟ هدیه ازدواج تامین اجتماعی چه شرایطی دارد؟ مبلغ دقیق هدیه ازدواج چقدر است؟ برای ثبت نام هدیه ازدواج چه کار کنیم؟ مبلغ دقیق هدیه ازدواج تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱؟
در این گزارش به جزئیات هدیه ازدواج تامین اجتماعی در سال 1401 توضیحاتی داده شده است.
همانگونه که می دانید سازمان تامین اجتماعی یک نهاد غیر دولتی‌ می باشد که با پوشش بیمه‌ی تأمین اجتماعی از قشرهای مختلف جامعه حمایت خواهد کرد. بر اساس بررسی ها، بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترین و حداقلی‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای را برای تامین هزینه‌های رفاهی، درمانی و معیشتی مردم ارائه می‌دهد.
طبق گزارشات یکی از تسهیلات خوب و مهم این سازمان برای زوج‌های جوان، هدیه ازدواج می باشد. این هدیه بلاعوض است و به بیمه‌شدگانی تعلق خواهد گرفت که طی پنج سال اخیر (مبنای محاسبه، تاریخ عقد است)، حداقل ۷۲۰ روز سابقه‌ی کار و پرداخت حق‌بیمه را داشته‌ باشند. در صورتی که طرفین ازدواج، هر دو نفرشان واجد شرایط باشند، این هدیه هم به بیمه‌شده‌ی خانم و هم به بیمه‌شده‌ی آقا تعلق می گیرد و در این صورت مبلغ آن در مجموع، دو برابر می شود.
بر اساس خبرها، بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی در صورت برخورداری از شرایط، می توانند هدیه نقدی بالاعوضی به مناسبت ازدواجشان از این سازمان دریافت کنند که معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه می باشد.
بر اساس ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت خواهد شد.
همچنین میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

مبلغ دقیق هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

در صورتی که این عدد از حداقل حقوق پایه‌ی کارگر کمتر باشد، مبلغی برابر با حقوق پایه‌ی یک‌ماهِ مصوب وزارت کار به بیمه‌شده پرداخت می شود. با در نظر گرفتن نرخ مصوب حقوق پایه در سال ۱۴۰۱ می‌توانیم بگوییم که مبلغ هدیه در پایین‌ترین میزان خود برابر با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

اگر که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تامین اجتماعی و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر انجام می‌شود. همچنین بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌اند و در زمان ازدواج شرایط دریافت را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

اکنون نیازی به مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی برای دریافت این حمایت نیست و مشمولان شرایط می توانند درخواست هدیه ازدواج خود را در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت کنند.

در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در بخش شرایط دریافت این حمایت طبق ماده ۸۵ تامین اجتماعی به موارد ذیل اشاره شده است:

۱ -ازدواج اول بیمه شده باشد.

۲ -در تاریخ ازدواج(عقد دائم) رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد.

۳ - بیمه شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ عقد دائم حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

۴ -عقد در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

۵ - بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، قالیبافان و کارگران ساختمانی مشمول دریافت هدیه ازدواج نیستند.

۶ -پرداخت هدیه ازدواج بیمه شدگان کارگاه‌های دارای قرارداد پورسانتاژی بر عهده کارفرما است.

بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

نحوه ثبت نام و دریافت هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی

برای ثبت نامه تسهیلات ازدواج تأمین اجتماعی درخواست‌تان را به‌ صورت آنلاین در سایت این سازمان ثبت کنید. برای ثبت درخواست نیاز نیست که مدارک را اسکن و بارگذاری کنید، مشخصات‌ توسط سامانه به‌ صورت هوشمند بررسی می شود. اما مدارکی که برای تکمیل فرم‌ها و ثبت‌نام اینترنتی نیاز است که اطلاعات خواسته‌ شده را به‌ صورت دقیق در سایت وارد کنید، اشاره ای بر آن داریم:

اصل عقدنامه

اصل صفحات اول و دوم شناسنامه‌ی زوجین

دفترچه بیمه خدمات درمانی تأمین اجتماعی (در صورت وجود)

همچنین برای ثبت‌نام اینترنتی، باید در سایت خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی یک حساب کاربری ایجاد کنید. در صورتی که قبلا برای درخواست سابقه بیمه یا دریافت نسخه‌ی الکترونیکی دارو و خدمات پاراکلینیکی در این سایت ثبت‌نام کرده‌ باشید، نیازی به ثبت‌نام مجدد نخواهد بود و با مشخصات قبلی می توانیپ وارد سایت شوید. در ادامه، اقدامات زیر را انجام دهید:

نام کاربری و رمز عبورتان را در سامانه‌ی تامین اجتماعی وارد کنید و وارد حساب کاربری‌تان شوید.

از قسمت بالای صفحه گزینه بخش بیمه‌شدگان و حمایت‌های کوتاه‌مدت را انتخاب کنید و برای ثبت درخواست اقدام کنید.

در ادامه باید تاریخ دقیق عقد را مطابق با آنچه که در عقدنامه درج شده است، وارد کنید. در این مرحله سامانه به‌صورت هوشمند و با در نظر گرفتن تاریخ عقد، سابقه‌ی بیمه شما را برای دریافت تسهیلات و هدیه بررسی خواهد کرد.

اگر واجد شرایط شناخته شوید، می‌توانید برای تکمیل فرم درخواست هدیه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی اقدام کنید.

در این مرحله اطلاعات شخصی‌تان اعم از نام و نام خانوادگی، شماره بیمه، آخرین شعبه فعال و شماره موبایل خود را خواهید دید.

در مرحله‌ی بعدی، بخش‌های مربوط به مشخصات ازدواج، مشخصات همسر و… را کامل کنید و در ادامه، گزینه‌ی احراز شرایط و ثبت درخواست را انتخاب کنید.

در این‌ قسمت مراحل ثبت‌نام به اتمام می‌رسد و اگر واجد شرایط باشید و اطلاعات‌تان را به‌درستی وارد کرده باشید، مبلغ هدیه‌ی ازدواج ظرف مدت یک هفته به حساب بانکی شما واریز می شود. اگر از طرف سیستم با خطا روبرو شدید و به شما اجازه‌ی ثبت نام نداد، با مدارکی که به آنها اشاره کردیم به یکی از کارگزاری‌های بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنید و موضوع را به‌ صورت حضوری پیگیری کنید.

برای اطلاع از مبلغ دقیق دریافتی می‌توانید به قسمت بیمه‌شدگان، امور فنی بیمه‌شدگان و محاسبه مبلغ کمک هزینه ازدواج مراجعه کنید و با وارد کردن تاریخ عقد، مبلغ هدیه را مشاهده کنید.

اعلام شماره حساب برای واریز هدیه الزامی است. با مراجعه به بخش بیمه‌شدگان، خدمات نام‌نویسی و اعلام شماره حساب بانکی، شماره حساب‌تان را ثبت کنید و مجوز ثبت درخواست‌تان را دریافت کنید.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد