صفحه اقتصاد گزارش می دهد:
سواد رسانه ای چه تاثیری در اقتصاد منطقه آزاد کیش دارد؟
منطقه آزاد كيش به عنوان یک منطقه با ظرفيت هاي فراوان گردشگري، برای توسعه اقتصادی، گردشگری و اجتماعی نیازمند سواد رسانه ای است.
اگر نگاهی به جامعه بیاندازیم می دانیم که امروز جنس اخبار و اطلاع رسانی تغییر کرده و تنها به انتشار خبرهای مکتوب محدود نمی شود و فضای مجازی به یک غول رسانه ای در جهان تبدیل شده است و تهیه عکس و فیلم هرکدام پر از دنیایی سخنان نهان است و منتشر شدن آن ها در شبکه های مجازی بخش مهمی از اطلاع رسانی حرفه ای را شکل می دهد.
هر جامعه ای نیازمند سواد رسانه ای می باشد زیرا در جوامع رویدادهای مهمی رقم می خورد. بر همین اساس تلاش برای ارتقای کیفیت و چگونگی اطلاع رسانی ضرورت دارد به دلیل اینکه رسانه ها هموار کننده مسیر پیش روی بشر هستند.
اگر نگاهی به فضای کنونی دنیا داشته باشیم، شبکه های ماهواره ای جامعه را در معرض آثار منفی همراه با خشونت رسانهای قرار داده است. به نظر می رسد تنها راهکار مدبرانه که بیش از دو دهه صاحب نظران علم ارتباطات به آن امیدوارند سواد رسانه ای است .
بر اساس باور صاحب نظران این حوزه، سواد رسانه ای جهت استفاده آگاهانه از محصولات رسانه ای و تشخیص شیوه فریبکارانه برای بازسازی واقعیت، تنها راه مقاومت و محافظت از مخاطبان در برابر خطرات رسانه ها است. سواد رسانه دانش و مهارتی است که محدود به زمان و مکانی خاص نبوده و پدیده ای ثابت نیست بلکه فراگردی می باشد و دائما در حال تغییر و تحول است به گونه ای که افراد باید همواره ساختار دانش خود را وسیع کنند و با استفاده از راه حل های جدید به نقد و تفسیر خبرها پرداخته و از اطلاعات روز دنیا بهره گیری نمایند .
اکنون در این گزارش به بررسی ضرورت سواد رسانه ای در منطقه آزاد کیش می پردازیم.
سواد رسانه ای یک مفهوم قدیمی است. اولین کتابی که در زمینه سواد رسانهای نوشته شد کتاب "فرهنگ و طبیعت" اثر فرانک ریموند لیویس است که در سال 1933 در لندن چاپ شد. مبحث فضای مجازی با یک نگرانی جدی آغاز شده و برای بسیاری از خانواده ها، برایشان جای سوال است که آیا سواد رسانه ای در مقابل موج عظیم و مؤثر تبلیغات، فیلمها و اخبار، چه اثری میتواند داشته باشد؟
در مقابل رسانه های غول پیکر باید سواد رسانه ای را بالا برد تا بتوان اخبار درست را از اخبار غلط تشخیص داد. مناطق آزاد هم مانند سایر جوامع نیازمند گسترش سواد رسانه ای است.
با توجه به اهمیت صنعت گردشگري به عنوان يكي از مهم ترين پديده هاي هزاره سوم، این صنعت طي نيم قرن گذشته با رشد تصاعد گونه خود در پويايي اقتصادي و تبادلات فرهنگي كشورها تاثير فراوانی داشته است. و صاحب نظران، قرن کنونی را قرن گردشگري نامیده اند. در این میان موضوعی که منجر به توسعه همه جانبه و پایدار می گردد گردشکری فرهنگی می باشد.
گردشگري فرهنگي، گردشگر را به فراگيري، آموزش، كنكاش و كسب تجربه درباره فرهنگ گذشته و اکنون سوق می دهد.
گردشگری منطقه آزاد کیش
گفتنی است که منطقه آزاد کیش ويژگی های فراوانی براي توسعه گردشگري و توسعه پايدار منطقه دارد مزيتهاي نسبي فرهنگي منطقه آزاد كيش و توانايي در جذب گسترده گردشگران داخلي و خارجي نيازمند بررسي است تا فرصتها و تهديدهايي كه در مسير توسعه پايدار این منطقه قرار دارد حل و فصل شود.
منطقه آزاد كيش به عنوان یک منطقه با ظرفيت هاي فراوان گردشگري، برای مبحث توسعه اقتصادی، گردشگری و اجتماعی نیازمند سواد رسانه ای مردم این منطقه می باشد.
اما گردشگري فرهنگي در کیش آنگونه كه انتظار می رود در راستاي توسعه پايدار حركت نمی کند و این مهم محقق نمی شود مگر با معرفی درست ظرفیت های فوق العاده و کاربردی این منطقه، و توجه سیاستگزاران و برنامه ريزان.
و باید مطالعاتی براي تدوين استراتژي هاي توسعه پايدار این منطقه، صورت بگیرد. تا با شناسايي فرصتها و تهديدات، نقش گردشگري فرهنگي در پايداري توسعه در اين منطقه نشان داده شود.
برای معرفی و اهميت گردشگري فرهنگي در منطقه آزاد كيش، و جذب گردشگران داخلي و خارجي باید سواد رسانه ای را در این منطقه ترویج داد.
برخی از اثرات سودمند گردشگری منطقه آزاد کیش، ايجاد اشتغال، بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه محلی و غیره است. همچنین گردشگری نیر می تواند اثرات منفی و زيان آوری را برای جامعه میزبان به همراه داشته باشد.
بر همین اساس بررسی عملکرد و اثرات جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زيست محیطی در مقصدهای گردشگری، ضرورت دارد.
ساده سواد رسانهای مانند یک رژیمی غذایی, هوشمند است که چه موادی مناسبند و چه موادی غیرمناسب؛ چه چیزهایی را باید مصرف کرد و چه چیزهایی را نباید و این که میزان مصرف هر ماده باید بر چه اساسی استوار شود. سواد رسانهای به مخاطب رسانه می آموزد که از حالت مصرف منفعلانه به ارتباطی تراکنشی وارد شود که در نهایت به نفع ارتباط گیر تمام می شود. مصرف رسانهای به مخاطب کمک میکند تا از سفره رسانهها, هوشمندانه طعامی سودمند انتخاب کند. سوادی که بر اساس آن مخاطب در شرایط انبوه شدن پیامها در سپهر ارتباطی، یاد می گیرد چگونه به آسانی پیامهای مورد نیاز خود را پیدا کند، سواد رسانهای گفته می شود. مخاطبین با فراگیری سواد رسانهای میآموزند رسانه مورد نظر کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشر میکند.
بر اساس بررسی ها سواد رسانه ای چارچوبی برای دسترسی، تحلیل، ارزشیابی و بهکارگیری رسانه است. سواد رسانه ای مجموعه ای از مهارت ها است.
توسعه صنعت گردشگری موجب رونق اقتصادی می شود
بر اساس گزارشات، توسعه صنعت گردشگری و ارتباط تنگاتنگ آن با سایر صنایع (از جمله هتل داری، حمل و نقل، آژانسهای مسافرتی، صنایعدستی، رستورانداری، صنایعغذایی، کشاورزی و غیره) موجب افزایش درآمد های ارزی و ریالی و توزیع مجدد درآمد ها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات و توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی خواهد شد.
نتیجه صنعت گردشگری با افزایش درآمد (بخش خصوصی و دولتی)، بهبود کیفیت زندگی مردم، افزایش رفاه اجتماعی، افزایش درآمد های ملی/منطقه ای و کاهش بار مالی دولت و امکان صرف هزینه بیشتر توسط خانواده ها در امر آموزش و فرهنگ می توان دید.
رشد اقتصادی می تواند بر رشد گردشگری تاثیرگذار باشد، توسعه اقتصادی با افزایش تسهیلات، ارتقای زیرساخت های گردشگری، گسترش شبکه بانکی و پولی، توسعه بهداشتی و ارتقاء سطح فرهنگی به جذب و پذیرش و ارائه خدمات بهتر به گردشگر و توسعه گردشگری منجر خواهد شد.
توسعه گردشگری علاوه بر خدمت مستقیم به گردشگران، باعث توسعه صنایع میانی نیز می شوند. و گردشگر و گردشگری را می توان به عنوان عامل محرک اقتصادی نامید.
بر اساس تمام نکاتی که در این گزارش گفته شد، مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش با ظرفیت های فراوان و منطقه اقتصادی و توریستی بودنی که دارد برای پیشترفت در حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماعی منطقه نیازمند سواد رسانه ای هستتد و باید این فرهنگ ترویج داده شود.
نظر شما