مشارکت اقتصادی زنان؛ محور گفتگوهای هیئت ایرانی در مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای
معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده با طرح پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه همکاریهای اقتصادی زنان سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد: کشورهای عضو سازمان، میتوانند با بهرهگیری از توانمندیهای زنان، الگوی تازهای از توسعه فراگیر، متوازن و پایدار را در سطح منطقه ارائه دهند.
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، در نشست «نقش زنان در توسعه اقتصادی» در مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای، گفت: تجربههای جهانی و مطالعات توسعه نشان میدهد که هرگاه زنان فرصت مشارکت مؤثر در اقتصاد را یافتهاند، بهرهوری اقتصادی افزایش یافته، نوآوری تقویت شده و تابآوری اجتماعی جوامع ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با برخورداری از جمعیت گسترده، اقتصادهای پویا و پیشینههای تمدنی عمیق، میتوانند با بهرهگیری از توانمندیهای زنان، الگوی تازهای از توسعه فراگیر، متوازن و پایدار را در سطح منطقه ارائه دهند.
معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اصول ۲۰، ۲۱ و ۲۸ قانون اساسی گفت: مشارکت اقتصادی زنان در ایران، در چارچوب اصول کرامت انسانی، عدالت جنسیتی و بهرهگیری از همه ظرفیتهای انسانی کشور مورد توجه قرار گرفته و این نگاه در قوانین اساسی، سیاستهای کلان و برنامههای توسعه ملی بهطور روشن انعکاس یافته است.
ابوالقاسمی با بیان اینکه در قوانین کار کشور تبعیض در استخدام، دستمزد و شرایط کار بر اساس جنسیت ممنوع اعلام شده است، تصریح کرد: در سیاستهای کلی حاکم بر برنامه پنجساله هفتم پیشرفت، رفع موانع رشد و شکوفایی زنان و فراهم کردن زمینههای توسعه اقتصادی آنان بهعنوان یکی از جهتگیریهای مهم مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به ترویج کارآفرینی زنان و دختران جوان از طریق آموزش، دسترسی به منابع مالی و تحول دیجیتال در ایران خاطرنشان کرد: برنامههای متعددی برای توسعه مهارتهای حرفهای و کارآفرینانه زنان اجرا شده است و تلاش شده تا از طریق آموزشهای مهارتی، توسعه مهارتهای دیجیتال و تسهیل دسترسی به منابع مالی، زمینه شکلگیری و رشد کسبوکارهای زنان فراهم شود.
معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده، رشد فعالیت زنان در شرکتهای دانشبنیان، استارتآپها و کسبوکارهای نوآورانه را نشاندهنده ظرفیت بالای آنان در اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانشبنیان دانست.
ابوالقاسمی با اشاره به ایجاد شرایط برای پایداری اجتماعی و زیستمحیطی کسبوکارهای زنان ابراز داشت: بسیاری از کسبوکارهای زنان، بهویژه در حوزههای محلی، اجتماعی و خانوادگی، علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد، به تقویت سرمایه اجتماعی، کاهش فقر و حفظ منابع محیطزیستی نیز کمک میکنند.
وی با بیان اینکه در ایران نیز حمایت از کسبوکارهای خرد و خانگی، توسعه شبکههای محلی تولید و بازار، و استفاده از فناوریهای نوین برای دسترسی به بازارهای گستردهتر در دستورکار قرار دارد، تاکیدکرد: بیش از ۷۰ درصد از مجوزهای مشاغل خانگی به زنان تعلق دارد و امسال بیش از ۸۰ درصد از تسهیلات حمایتی از مشاغل خرد و متوسط به زنان اختصاص داده شده است.
معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده، به مجموعهای از حمایتهای قانونی برای مادران شاغل به دلیل اهمیت نهاد خانواده و نقش مهمی که زنان در آن ایفا میکنند، اشاره کرد و یادآور شد: این اقدامات به منظور ایجاد تعادل میان مسئولیتهای خانوادگی و فعالیتهای اقتصادی زنان در نظر گرفته شده است.
ابوالقاسمی، تقویت پیوندهای اجتماعی و اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای توسعه کارآفرینی زنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: منطقه ما با برخورداری از بازار گسترده، منابع انسانی توانمند و ظرفیتهای اقتصادی متنوع، میتواند بستر مناسبی برای توسعه همکاریهای اقتصادی زنان فراهم کند.
وی با طرح پیشنهادات ایران در راستای توسعه همکاریهای اقتصادی زنان سازمان همکاری شانگهای گفت: ایجاد شبکه همکاری و کارآفرینی زنان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بهمنظور تبادل تجربهها و معرفی الگوهای موفق، راهاندازی پلتفرم دیجیتال مشترک برای معرفی محصولات و خدمات زنان کارآفرین و تسهیل دسترسی آنان به بازارهای منطقهای و توسعه برنامههای آموزشی مشترک در حوزه مهارتهای دیجیتال، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان برای زنان کارآفرین در کشورهای عضو در دستورکار این سازمان قرار گیرد.
مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای از ۵ تیرماه با موضوع «رهبری زنان» در چارچوب ریاست دورهای قرقیزستان بر این سازمان، در شهر بیشکک برگزار شد که نرجس ابوالقاسمی معاون بررسیهای راهبردی معاونت ریاستجمهوری در امور زنان و خانواده در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرد.
نظر شما