اختصاصی صفحه اقتصاد
مهمترین اخبار اقتصادی رسانههای جهان؛ امروز دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵
امروز دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵، مروری داریم بر سرخط خبرها در خبرگزاریهای الجزیره، رویترز، بیبیسی و فرانس ۲۴.
امروز در بخش اقتصادی خبرگزاریهای جهان، مذاکرات آمریکا و ایران در صدر اخبار قرار دارد.
الجزیره

اختلال در کشتیرانی در تنگه هرمز پس از اعلام ایران مبنی بر بسته شدن این آبراه کلیدی
بر اساس دادههای رهگیری کشتیها، پس از آنکه ایران اعلام کرد در واکنش به حملات اسرائیل به لبنان، این آبراه را بار دیگر بسته است، تردد دریایی در تنگه هرمز بهشدت کاهش یافته است.
طبق تحلیل شرکت اطلاعات دریایی ویندوارد (Windward)، روز یکشنبه در مجموع، ۱۲ کشتی از این تنگه عبور کردند، در حالی که این رقم در روز قبل ۳۵ مورد بود.
ویندوارد اعلام کرد که از هشت کشتیای که وارد تنگه شدهاند، پنج کشتی سیستم شناسایی خودکار (AIS) خود را خاموش کرده بودند.
این شرکت در پستی در شبکۀ ایکس نوشت: «الگوی فعلی تردد: چراغخاموش، تحت تحریم، مرتبط با ایران؛ بیشتر شبیه وضعیت اواخر دورۀ محاصره است تا یک تنگۀ باز و فعال.»
تردد دریایی در این تنگه از زمانی که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، و مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، روز چهارشنبه یادداشت تفاهمی درباره پایان دادن به جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران امضا کردند، نشانههایی از بهبود را نشان داده بود.
رویترز

همزمان با پیشرفت مذاکرات ایران، بازارهای سهام آسیا رشد کردند و قیمت نفت کاهش یافت
همزمان با پیشرفت مذاکرات ایران، بازارهای سهام آسیا روز دوشنبه روندی صعودی به خود گرفتند، چرا که مذاکرهکنندگان ایرانی اعلام کردند که در گفتوگوهای صلح با ایالات متحده پیشرفتهایی حاصل شده است؛ موضوعی که به کاهش نگرانیها درباره احتمال فروپاشی روند مذاکرات کمک کرد.
مقاماتی از قطر و پاکستان نیز بیانیهای منتشر کردند و گفتند نخستین دور مذاکرات به پایان رسیده و در مسیر دستیابی به یک توافق نهایی طی ۶۰ روز، پیشرفتهایی حاصل شده است.
فرانس ۲۴

عشق، تنهایی و رباتها: هوش مصنوعی پرسشهای تازهای درباره ارتباطات انسانی مطرح میکند
سازمان جهانی بهداشت برآورد میکند که اکنون از هر شش نفر در جهان، یک نفر دچار تنهایی مزمن است. در این خلأ، یک صنعت کامل شکل گرفته است: رباتهای همدم، دوستهای مبتنی بر هوش مصنوعی، و چتباتهایی که هرگز نمیخوابند و هرگز قضاوت نمیکنند.
بر اساس گزارش مؤسسه «فورچون بیزینس اینسایتس» (Fortune Business Insights)، پیشبینی میشود بازار همدمهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۴ از ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر برود.
بیبیسی

آیا آلمان دوباره به دنبال برق تولیدشده با زغال سنگ است؟
آلمان بزرگترین مصرفکننده زغالسنگ برای تولید برق در اروپا و چهارمین در جهان پس از چین، هند و ایالات متحده است. با این حال، این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۸ بهطور کامل استفاده از آن را متوقف کند.
در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از تولید برق آلمان از زغال سنگ تأمین میشود، اما این کشور قصد دارد با تمرکز بر گسترش انرژی بادی و خورشیدی، این وابستگی را پایان دهد.
در واقع، آلمان هماکنون بیش از نیمی از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین میکند؛ بهطوری که این سهم در سال گذشته به ۵۹ درصد رسیده است.
با این حال، افزایش اخیر قیمت جهانی گاز در پی درگیری آمریکا و اسرائیل با ایران، باعث شده است تعدادی از کشورها دوباره به زغال سنگ بهعنوان یک منبع انرژی فکر کنند.
ژاپن قوانین را برای افزایش استفاده از نیروگاههای زغالسنگی تسهیل کرده، ایتالیا تعطیلی نیروگاههای باقیمانده خود را تا سال ۲۰۳۸ به تعویق انداخته و هند نیز تعطیلیهای مربوط به تعمیر و نگهداری را به تعویق انداخته است.
نظر شما