مدیر تحول فناوری بیمه دی:
تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران، آزمونی فرهنگی و ساختاری برای بقا است
مدیر تحول فناوری بیمه دی و همبنیانگذار اسنپبیمه به تجربه بهکارگیری رویکرد دادهمحور در اسنپبیمه اشاره میکند: «در اسنپبیمه، حرکت به سمت دادهمحوری از نیاز به شناخت واقعی رفتار کاربران آغاز شد. تصمیمها در صنعت بیمه ایران سالها بر پایه تجربه و حدس گرفته میشد. ما تصمیم گرفتیم نگاه دادهمحور را وارد بیمه کنیم تا تصمیمگیریها سریعتر و دقیقتر شود.»
مدیر تحول فناوری بیمه دی و همبنیانگذار اسنپبیمه به تجربه بهکارگیری رویکرد دادهمحور در اسنپبیمه اشاره میکند: «در اسنپبیمه، حرکت به سمت دادهمحوری از نیاز به شناخت واقعی رفتار کاربران آغاز شد. تصمیمها در صنعت بیمه ایران سالها بر پایه تجربه و حدس گرفته میشد. ما تصمیم گرفتیم نگاه دادهمحور را وارد بیمه کنیم تا تصمیمگیریها سریعتر و دقیقتر شود.»
در این مسیر اولین اقدام جدی اسنپبیمه ایجاد زیرساخت داده یکپارچه برای اتصال فروش، رفتار مشتری و خدمات پس از فروش بود: «از آن زمان دادهها به بخشی از ساختار تصمیمسازی شرکت تبدیل شدهاند و از تحلیل رفتار مشتری گرفته تا طراحی محصول و بهبود تجربه کاربری، همه بر پایه این زیرساخت پیش میرود.»
داده، موتور تصمیمسازی در تمام سطوح
همبنیانگذار اسنپبیمه میگوید شکلگیری این شرکت بر بستر داده باعث شده مقاومت فرهنگی درونسازمانی را تجربعه نکنند: «در سطح کلان، اکوسیستمهای دیجیتال در ایران و جهان به سمت استفاده موثرتر از داده برای رشد کسبوکار و ارائه خدمات دقیقتر به کاربران حرکت کردهاند. ما هم اسنپبیمه را از ابتدا بر بستر داده شکل دادیم و از نظر درونی با چالش جدی مواجه نبودیم. تمرکز ما بر این بوده که داده صرفاً ابزار تحلیل یا گزارشدهی نباشد، بلکه موتور تصمیمسازی در تمامی سطوح باشد؛ از طراحی محصول تا بهبود تجربه کاربر. از این منظر، مقاومت فرهنگی درون سازمانی را تجربه نکردهایم.»
اما از بعد ایجاد زیرساخت داده چالشهایی وجود داشته و دارد، آن هم نه در اسنپبیمه بلکه در صنعت بیمه کشور: «ایجاد زیرساخت داده در ایران چالشبرانگیز است، زیرا دادهها پراکنده و استانداردنشدهاند. ما از ابتدا فرایند پاکسازی و نرمالسازی دادهها را اجرا کردیم.»
او توضیح میدهد که اسنپبیمه برای تحلیل دقیق ریسک، تنها از دادههای کاربران خود و اکوسیستم اسنپ استفاده کرده و تاکنون هیچ API یا منبع داده بیرونی به سیستمشان اضافه نشده است. البته این توضیح را هم اضافه میکند: «واضح است که در صورت فراهم شدن چارچوبهای قانونی شفاف و رقابتی با تضمین رعایت کامل حریم خصوصی، اتصال ایمن به دادههای بیرونی میتواند نوآوری و شتاب دیجیتالیشدن صنعت بیمه را تسریع کند.»
رقابت آینده بر پایه درک دقیقتر از ریسک و نیازهای مشتری شکل میگیرد
اولیاء آینده صنعت بیمه را بدون داده غیرممکن میداند و باور دارد که «رقابت آینده بر پایه درک دقیقتر از ریسک و نیازهای مشتری شکل میگیرد، نه صرفاً قیمت. شرکتهای بیمه برای حضور موثر در این فضا باید از هوش مصنوعی برای قیمتگذاری پویا، ریسکسنجی و کاهش هزینههای بیمهگری استفاده کنند؛ یکپارچهسازی داده مسیر رسیدن به این هدف را تسریع میکند.
همبنیانگذار و در پایان نیز گفت: «در اسنپبیمه، دادهمحوری تنها بهبود تصمیمگیری نیست؛ تمرکز ما بر ارائه محصولات متناسب با نیاز واقعی مشتری و کاهش هزینههاست. هدف نهایی، خلق ارزش واقعی است که منجر به افزایش اعتماد، شفافیت و تجربه بهتر مشتری میشود.»
بهرهبرداری از داده، جایگاه شرکتها را مشخص میکند. تجربه بیمه دی و اسنپبیمه نشان میدهد تحول دادهمحور، فراتر از فناوری، آزمونی فرهنگی و ساختاری است؛ مسیری که نیازمند صبر، شفافیت، استانداردسازی و پشتکار سازمانی است.
در این مسیر، داده نه یک دارایی منفعل، بلکه موتور نوآوری و تصمیمسازی است. چشمانداز آینده، ترکیبی از دیجیتالسازی، هوش مصنوعی و مدیریت هوشمند داده است که شرکتها را قادر میسازد در میدان رقابت باقی بمانند و سازمانها را از حالت انزوا و حدسوگمان رها میکند. در این مسیر، شرکتهایی که با تحول دادهمحور همسو شوند، بقا پیدا میکنند و حتی میتوانند به پیشتازان صنعت بیمه تبدیل شوند.
نظر شما