علی آذری نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با صفحه اقتصاد مطرح کرد
تحقیر مردم با انحصار و زورگویی ایران خودرو
علی آذری نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از رفتارهای ایران خودرو در افزایش بی رویه قیمت خودرو، تحویل ندادن سفارشها و نگهداری خودروهای تولید شده در انبارها گفت: در مورد خودروسازان ایرادات بسیاری وارد است و این انتقادات را جامعه مدنی، محیط زیست، استاندارد و دیگر حوزهها دارند.

کورش شرفشاهی - علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس در گفتگو با صفحه اقتصاد با اعلام اینکه اکنون مجلس و دولت به صورت جدی نسبت به افزایش قیمت و انبارکردن خودروها از سوی ایران خودرو ورود کردهاند گفت: این رفتارهای ایران خودرو نشان می دهد که باید کارگروهی تشکیل شود و تکلیف ایران خودرو را روشن کند.
وی با اعلام اینکه در تمام سالهای گذشته تصادفات منجر به فوت یا نقص عضو را فقط به عامل انسانی مشروط کرده بودیم گفت: اگر جاده های نامناسب را نادیده بگیریم، خودروهای نا ایمن داخلی دلیل بسیاری از تصادفات وحشتناک و مرگ و میرها بوده اند.
نماینده قوچان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اگر از آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات چشم پوشی کنیم، بحران های جدی تری داریم گفت: مدیرعامل بهزیستی از وجود ۶۷ هزار بیمار نقص عضو ناشی از تصادفات رانندگی خبر داده که آماری وحشتناک است و تبعات ویرانگری دارد.
وی با اعلام اینکه آلودگی محیط زیست عوامل بسیاری دارد گفت: یکی از مهمترین عوامل آلودگی، خودروهای بیکیفیت تولید داخل است که سوخت را خام میسوزانند، در حالی که مصرف سوخت در خودروهای جهانی در هر 100 کیلومتر ۴ لیتر است در کشور ما خودروهایی تولید میشود که صدی ۱۲ و ۱۵ سوخت مصرف میکنند که آلودگی آن، مستقیم بر سلامت مردم اثر مخرب میگذارد.
آذری با اعلام اینکه بسیاری از بیماریهای عجیب و غریب ناشی از آلودگی سوخت خودروهاست گفت: تمامی بحران های ناشی از تولید خودروهای بی کیفیت داخلی از نظر علمی قابل اثبات است.
وی با هشدار نسبت به اینکه خودروی ایرانی عوامل مرکب و آسیب های مرکبی دارد گفت: مشکل دیگر خودروهای ایرانی، مصرف انرژی است. در حالی که استاندارد مصرف انرژی برای تولید یک خودرو، یک واحد است، در ایران ۱۰۰ واحد برای تولید خودرو انرژی مصرف میشود و همین خودرو پس از تولید در خیابانها رفت و آمد میکند و ۲۰۰ واحد انرژی مصرف میکند که این نیز با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استانداردهای بینالمللی، خودروهای ایرانی را قبول ندارد گفت: خودروهای ایرانی نمیتوانند استانداردهای جهانی را پاس کنند و تنها جایی که می توان خودرو ایرانی را به مردم تحمیل کرد، ایران است.
وی با یادآوری اینکه ۶۰ سال قبل که خودروی ایرانی برای اولین بار تولید شد، یک طفل بود که مردم به آن اعتماد کردند گفت: اکنون پس از گذشت بیش از ۶۰ سال، میبینیم که نه تنها این طفل بزرگ نشده و رشد درستی نکرده، بلکه مانند کودکی عقب افتاده است.
آذری با طرح این پرسش که تا کی باید به خودروساز ایرانی بیهوده اعتماد کنیم گفت: امروز یکی از جدیترین نارضایتیهای سطح جامعه که علیه مدیریت کلان کشور هجمه وارد می کند، ناشی از روش تولید و فروش خودروهای بیکیفیت ایرانی است.
وی از خودروهای یکنواخت، مدلهای قدیمی و بدون تحولات اساسی انتقاد کرد و گفت: در تمام دنیا خودروساز موظف است هر ۵ سال یکبار و حتی زودتر مدلهای جدید خودرو را به بازار ارائه کند، در صورتی که خودروهای ایرانی بدون تغییر یا با تغییرات جزیی ظاهری، سالها تولید و عرضه میشود.
نماینده قوچان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اکنون به روایتی ۴۰ میلیون خودرو در کشور داریم گفت: شهروند ما باید سوار یک خودروی ابوقراضهای بشود که فناوری آن مال سالها قبل است و چاره دیگری هم ندارد، زیرا تولید و فروش خودرو به نفع خودروساز و علیه مصرف کننده انحصاری شده است.
وی با انتقاد از تولید خودروهای چینی گفت: اگر قرار است خودروهای خارجی را مونتاژ کنیم، چرا باید به سراغ خودروهای بیکیفیت چینی برویم و معضل بزرگتری ایجاد کنیم. چرا این بار انحصار را به خودروهای بیکیفیت چینی داده و سراغ خودروهای با کیفیت ژاپنی، کره ای، آلمانی و... نرفتهایم.
آذری با تاکید بر اینکه قوای سه گانه بر اساس حکم رهبری قدرت تصمیم گیری های سطح کلان دارند گفت: باید روسای هر سه قوه یک جلسه تخصصی بگذارند و تکلیف خودروساز را برای همیشه روشن کنند، زیرا این روش به بی اعتمادی مردم منجر شده است.
وی با انتقاد شدید از واگذاری ایران خودرو و اقدامات خودسرانه ای که این خودروساز انجام میدهد گفت: ایران خودرو حق ندارد قیمت تعیین کند و هنگامی که با مخالفت وزارت صمت روبرو میشود، خودروها را در انبار نگه دارد و به تعهدات خود عمل نکند.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر بنگاه تولیدی یا خدماتی باید بر اساس قانون به مردم خدمات دهد گفت: هنگامی که قانون وجود دارد و خریدار ایران خودرو با شناخت کامل از قوانین اقدام به خرید کرده، نمیتواند سرخود تصمیم بگیرد و بر اساس تصمیمات شخصی عمل کند.
وی با اعلام اینکه خطای اصلی در تبدیل خودرو از کالای خدماتی و مصرفی به کالای سرمایهای بوده گفت: این اندازه چالش و بحران آفرینی در تولید و فروش خودرو، به مدیریتهای مساله دار برمیگردد، مدیریتی که بدین اندازه رانت به وجود آورده و مردم با انحصار و زورگویی، مردم را تحقیر کرده است.
آذری با اعلام اینکه باید بازار انحصار را از دست خودروسازی که بدین اندازه زور میگوید بگیریم و برای او رقابت ایجاد کنیم گفت: باید به هر نفر اجازه بدهیم با کارت ملی خود یک خودرو وارد کند که سوخت آن نهایت صدی۵ باشد، استانداردهای جهانی داشته و ۱۰ سال هم حق واگذاری به غیر را نداشته باشد، آنگاه ببینیم کسی پیدا میشود که خودروهای بی کیفیت و گران ایران خودرو را بخرد و ناز این خودروساز را بکشد.
نظر شما