تغییرات جدید در کالاهای اساسی مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک اعلام شد
تغییرات جدید در مرحله پنجم طرح کالابرگ الکترونیک اعلام شد؛ افزایش تعداد اقلام تحت پوشش به ۱۵ قلم، ثابت ماندن قیمت کالاها برای جمعیت هدف و مشارکت دستگاههای جدید در اجرای طرح از مهمترین تغییرات این مرحله است.

به نقل از اقتصاد آنلاین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول اجرای «طرح کالابرگ الکترونیک» هنوز زمان دقیق اجرای مرحله جدید این طرح را اعلام نکرده. با این حال، اطلاعات منتشر شده حاکی از تغییرات گسترده در این مرحله میباشد. این تغییرات در سه بخش اصلی خلاصه شدهاند که عبارتاند از اضافه شدن ارگانها و وزارتخانههای تازه به روند اجرایی، ثابت نگه داشتن قیمت کالاها برای گروههای تحت پوشش، و افزایش شمار اقلام کالابرگ از ۱۱ به ۱۵ مورد .
ثبات قیمت کالا برای گروههای تحت پوشش
در این مرحله قرار است قیمت کالاهای ارائه شده در قالب کالابرگ الکترونیک بدون تغییر باقی بماند. این در حالی است که پیشتر قیمت برخی از کالاها مثل روغن ممکن بود در فواصل کوتاه زمانی شاهد تغییر باشند، بهویژه در ماههای اردیبهشت و خرداد. به گفته وزیر جهادکشاورزی، از مرحله پنجم به بعد دیگر شاهد افزایش قیمت این کالاها نخواهیم بود.
غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهادکشاورزی، اعلام نموده که پیشنهاد ثبات قیمت کالاها نظیر گوشت، مرغ، برنج و روغن به رئیسجمهور ارائه شده است. وی اظهار داشت که پس از تأیید مسعود پزشکیان دستور اجرایی صادر خواهد شد. همچنین او تأکید کرد که این تغییرات شامل کالاهای مشمول طرح کالابرگ خواهد بود و حتی اصلاح قیمتهای جاری بازار بر روی این اقلام تأثیری نخواهد داشت.
افزایش اقلام کالابرگ؛ چهار گزینه تازه علت چیست؟
در شرایطی که تا پیش از مرحله پنجم طرح کالابرگ الکترونیک تعداد اقلام موجود در این لیست ۱۱ مورد بود، با افزوده شدن چهار قلم جدید تعداد کل موارد به عدد ۱۵ افزایش پیدا کرده است. کالاهای جدیدی که به این طرح اضافه شدهاند شامل گوشت بوقلمون، گوشت بلدرچین، ماهی و میگو هستند.
در مراحل گذشته، اقلام لبنیاتی از جمله شیر کمچرب، پنیر UF و ماست کمچرب، انواع پروتئین مانند تخممرغ، گوشت مرغ و گوشت منجمد گوساله و همچنین کالاهای اصلی نظیر ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع در این طرح گنجانده شده بودند، اما حالا مصرفکنندگان دسترسی بیشتری به مواد غذایی متنوع خواهند داشت.
ورود ارگانهای تازه به حمایت از مصرفکنندگان
از ابتدای آغاز این طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها مسئول اجرای آن بوده است، با این حال تغییرات تازه شامل ورود نهادها و ارگانهای جدید به روند اجرایی نیز میشود. هدف از این تغییر همکاری بیشتر جهت پایداری قیمت کالاها و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی برای مصرفکنندگان عنوان شده است.
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در همین زمینه اعلام کرده که برای تضمین ثبات قیمت کالاها باید قراردادهای دو تا سهماهه با تأمینکنندگان خدمات و محصولات امضا گردد؛ چرا که در غیر این صورت مانند مراحل گذشته، بودجهها تنها به وزارت تعاون اختصاص پیدا کرده و با گذشت زمان کمی تغییر قیمتها دشوار میشود.
مرحله پنجم طی مراحل پایانی تصویب
هرچند هنوز فرآیند تصویب این مرحله به طور رسمی پایان نیافته، اما شواهد نشانگر این است که جلساتی میان مسئولین مختلف و نمایندگان مردم تشکیل شده و تصمیمگیری نهایی با حضور معاون اول رئیسجمهور در روزهای آینده به انجام خواهد رسید. پس از برگزاری این جلسه، انتظار میرود اجرای تغییرات جدید به طور رسمی اعلام شده و جزئیات کامل آن با افکار عمومی به اشتراک گذاشته شود.
نظر شما