گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره کاریکاتور باجنیوزها
هادی حیدری: ۱۳۵ اثر به جشنواره کاریکاتور باحنیوزها رسید/حامد شمس: باحنیوزها شرافت کار رسانه و اهالی قلم را تحت الشعاع قرار دادهاند/عباس عبدی: مسئله این است که چه کسی پیشنهاد باج میکند و چه کسی باج میدهد؟/ مسجدجامعی: رشد باج نیوز، حاصل رشد فضای کاهش آ
جشنواره کاریکاتور باج نیوزها به ایستگاه پایانی خود رسید و مراسم اختتامیه در خانه هنرمندان برگزار شد.

در آیین اختتامیه که با حضور چهرههای برگزیده فرهنگ و ادب کشور، کاریکاتوریستها و دیگر هنرمندان برگزار شد، ابتدا هادی حیدی دبیر اجرایی جشنواره گفت: کاریکاتور هنری است که خود ذاتا رسانه است و مخاطبان یک اثر کاریکاتوری در پی کشف مفهومی اجتماعی اقتصادی و… مفاهیمی دیگر هستند. وقتی پیشنهاد دبیری جشنوارهای با موضوع باج نیوزها به بنده شد تازگی این محتوا برایم جالب بود اما از طرفی چگونگی برقراری ارتباط کاریکاتوریستها با موضوع باج نیوزها ذهنم را به خود مشغول کرد.
رسانه علیه رسانه
وی ادامه داد: نکته جالب دیگر آن بود که بستر شکل گیری پدیده باج نیوزها در دل رسانهها است و این نکته که میتوان با هنری که ذاتا رسانه است به نقد و روشنگری در باب یک پدیده مذموم رسانهای پرداخت چالش جدید و جالبی را پیش روی هنرمندان قرار میداد.
به گفته حیدری ۶۷ هنرمدند کاریکاتوریست آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند و در مجموعه ۱۳۵ اثر به دبیرخانه اولین جشنواره کاریکاتور باج نیوزها رسیده و ثبت شده است. از این آمار ۲۰ شرکت کننده زن و ۴۷ شرکت کننده مرد بودند. کم سنترین شرکت کننده ۱۷ سال و بزرگترین آنان ۷۴ سال سن داشتند. استانهای تهران، البرز، شیراز و اصفهان نیز آمار بیشترین هنرمند شرکت کننده در این رویداد را به ثبت رسانند.
دبیر جشنواره افزود: پس از داوریها ۸۸ اثر به بخش نمایشگاه و انتشار در کتاب مسابقه راه یافتند. از این میان ۲۴ اثر به بخش نیمه نهایی راه پیدا کردند که از بین این آثار ۳ اثر به عنوان اول تا سوم و سه اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.
باج نیوز پدیدهای اجتماعی است
در ادامه این مراسم حامد شمس، مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابطعمومی هلدینگ خلیجفارس گفت: ما یک تجربه خوبی در وزارت کار داشتیم و جشنواره کاریکاتور کارا را برگزار کردیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این پدیده پیچیده، چند لایه و اجتماعی باج نیوزها نیز این اتفاق رخ دهد. نگاه ما در ابتدای موضوع که میخواستیم درباره باج نیوزها حرف بزنیم این بود که این موضوع یک پدیده اجتماعی است. بنده این موضع را با فرزند آوری و اعتیاد مقایسه میکنم. اگر بخواهیم بررسی کنیم و ببینیم چرا جامعه ایرانی میل کمتری به فرزندآوری دارد، دهها آیتم کلان و فرعی را میتوان برای آن متصور شد که از جمله آن شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی، نبود امنیت برای خانواده و… است که به رغم مشوقهای گوناگون و تاکید ارکان حاکمیت ما همچنان نتوانستهایم این موضوع اجتماعی را حل کنیم. البته این مسئهای است که در بسیاری از کشورها وجود دارد. در موضوع اعتیاد نیز وضعیت به همین گونه است. واقعا چرا اعتیاد روز به روز در جامعه ما گسترش پیدا میکند و دائما نهادهایی مثل بهزیستی و شهرداری از آلوده شدن کودکان به اعتیاد صحبت میکنند.
شمس ادامه داد: مسئله باج نیوز هم از این جنس موضوعات است. متاسفانه کاهش اعتماد بین مردم و حاکمیت از یک طرف و همچنین از بین رفتن مرجعیت رسانهای از داخل و خارج از کشور و صدها عامل بزرگ و کوچک دیگر در ایجاد باج نیوز موثر بوده است. به همین دلیل مقابله با پدیده باج نیوز نیازمند یک برنامه ریزی جامع الاطراف و منسجم است. افزایش آگاهی و سواد رسانهای مدیران بنگاههای اقتصادی یکی از راههای مقابله با این پدیده مذموم است. توانمندسازی مدیران روابط عمومی نیز یکی از این راهبردها است.
مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابطعمومی هلدینگ خلیجفارس خاطرنشان کرد: چون پدیده باج نیوزها یک پدیده رسانهای است و شرافت کار رسانه و اهالی رسانه و قلم را تحت الشعاع قرار داده است، تصمیم گرفتیم که یک ائتلاف ایجاد کنیم؛ ائتلاف رسانه، شرکتها و نهادهای اقتصادی دولتی و خصولتی میتواند ما را به جایی برساند که حداقل شروع کننده این راه باشیم.
به گفته شمس قبل از اینکه کار را در این حوزه آغاز کنیم تصوری از باج نیوزها داشتیم ولی نتایج خیلی خیلی بدبینانهتر از تصوری بود که لااقل بنده داشتم. در این بازه زمانی بیش از ۵۰ ویدئو و کلیپ خبری، اطلاعرسانی و آگاهی بخش تولید کردیم و حداقل ۵۵ یادداشت و مقاله و ترجمه از تجارب سایر جوامع دیگر منتشر کردیم؛ اما در ایجاد حداقل موج ناتوان بودیم.
نظر شما