مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای
یک هفته با بورس کالا
“نحوه محاسبه قیمت پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد ابلاغ شد”،”آخرین پذیرشهای بورس کالا در بازار اصلی” و”فرصتسازی تالار صادراتی بورس کالا برای تولیدکنندگان” از مهم ترین رویدادهای بورس کالا در هفته گذشته بود.

نحوه محاسبه قیمت پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد ابلاغ شد
در هفته گذشته رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالای ایران گفت: ابلاغیه مربوط به نحوه محاسبه قیمت پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد که در ابتدای تیرماه توسط بورس کالا منتشر شده بود، پس از بررسیهای تکمیلی و اعمال چند تغییر جزئی، مورد تأیید قرار گرفت و امروز ابلاغ شد.
سید داوود آذرشب، گفت: ابتدای تیرماه، بهمنظور بهبود تعادل زنجیره فولاد و پس از جلسات کارشناسی، بورس کالا ابلاغیهای در خصوص نحوه محاسبه قیمت پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد صادر کرد.ولی به ملاحظات مدنظر تولیدکنندگان و وزارت صمت اجرای آن موقتاً متوقف شد؛ لکن پس از رفع ابهامات و سوالات پیشآمده در جلسات مشترک و تخصصی، کلیات ابلاغیه مذکور با اعمال چند تغییر جزئی مورد تأیید قرار گرفت.
به گفته او طبق این ابلاغیه، قیمت پایه محصولات معدنی زنجیره فولاد براساس عملکرد هر عرضهکننده تعیین می شود. همچنین سقف قیمت پایه محاسبهشده، حداکثر به اندازه قیمت صادراتی این محصول در سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
آخرین پذیرشهای بورس کالا در بازار اصلی
مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور ۹ اطلاعیه در روز یکشنبه ۵ مرداد از پذیرشهای جدید برای عرضه در بازار اصلی خبر داد.
براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش کالاها و محصولات یاد شده پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و چهل و هشتمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۵ مردادماه به تصویب رسید.
به این ترتیب کالای قیر، تولید شرکت تولیدی الماس قیر دلیجان.کالای عایق رطوبتی، تولید شرکت قیر سازان هدف.کالای مس کاتد، تولید شرکت صنعتی و معدنی تلاشگران مس نوید.کالای قیر به مقدار ۵۰۰ هزار تن، تولید شرکت پترو پالایش دنیز.کالای قیر به مقدار ۱۰۰ هزار تن، تولید شرکت سرریگ بندر.کالای قیر به مقدار ۴۰ هزار تن، تولید شرکت سرمایه پلیمر اسوه.کالای مفتول آلومینیوم، تولید شرکت مفتول سازان اورامان.کالای میلگرد فولادی به مقدار ۶۰ هزار تن، تولید شرکت سینا صنعت فولاد آریانا.کالای انیدرید فتالیک، تولید شرکت شیمیایی فخر آبادهدر بازار اصلی پذیرش شدند.
فرصتسازی تالار صادراتی بورس کالا برای تولیدکنندگان
در اسفندماه ۱۴۰۳، برای نخستینبار محصولات فولاد مبارکه در بورس کالای ایران برای صادرات عرضه شد که این اقدام فرصتهای تازهای برای مشتریان بالقوه ایجاد کرد. از این پس، خریداران میتوانند با استناد به نرخهای رسمی منتشرشده از سوی بورس کالا، برای خرید تصمیمگیری کنند. در سالهای گذشته، صادرات این شرکت صرفاً از طریق مناقصه انجام میشد، اما روش جدید به مشتریان این امکان را میدهد که محصولات را مستقیماً با ارز خارجی از طریق بورس تهیه کنند.
شرکت فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت ایران،در کنار تقویت جایگاه خود در بازار داخلی، تمرکز خود را بر گسترش حضور در بازارهای جهانی نیز معطوف کرده است. استفاده از مجموعهای متنوع از استراتژیهای بازاریابی، این شرکت را در دستیابی به اهداف صادراتی یاری کرده است.
فولاد مبارکه در چهار ماه نخست سال جاری موفق به صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن اسلب و محصولات متنوع فولاد تخت شده است. به گفته «رضا حیدری» معاون فروش و بازاریابی این شرکت، رکود حاکم بر بازار داخلی بهدلیل کاهش تقاضا، صادرات فولاد مبارکه را بیش از دو برابر افزایش داد و با بهرهگیری از بازاریابی مؤثر، فرصتهای جدیدی برای کسب درآمد ارزی کشور فراهم آورد.
نظر شما