حمایت نمایندگان مجلس از بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی + جزئیات

با نزدیک شدن موعد احتمالی بررسی بحث بیمه شدن بیش از صدها هزار راننده تاکسی‌های اینترنتی، بخشی از نمایندگان مجلس، همگام با فعالان کارگری هستند.

حمایت نمایندگان مجلس از بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی + جزئیات
صفحه اقتصاد -

گزارش‌ها حاکی از این است که پرونده بیمه رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی هنوز از روی میز مجلسی‌ها خارج نشده است. پس از مناقشه پردامنه فعالان کارگری، نمایندگان تازه نفس شرکت‌های پلتفرمی و نمایندگان دولت، توافقی جامع درباره بیمه این افراد حاصل نشد و دولت و طرف کارگری، ناگزیر طرح بیمه آن‌ها را به مجلسی‌ها ارجاع دادند. 

هفته پیش بود که در اظهارنظرهایی درباره ارجاع پرونده بیمه کارکنان پلتفرم‌های اینترنتی، اعلام شد که برخی نمایندگان از ایده «بیمه اجباری رانندگان شاغل دائم و پیوسته» تاکسی‌های اینترنتی (با مشارکت مالی شرکت‌ها در حق بیمه) حمایت نکرده و از رسیدگی به آن در چهارچوب «بیمه‌های اختیاری» سخن گفتند. 

بحث‌ عدم شناسایی شرکت‌های تاکسی برخط و سایر پلتفرم‌ها به عنوان «کارفرما» البته از منظر بسیاری از حقوق‌دانان تمام شده است و این مجموعه‌ها برای نیروی کار ثابت خود در حکم «کارفرما» محسوب می‌شوند؛ اما باوجود مقاومت این شرکت‌ها در برابر ضرورت پرداخت سهمی از حق بیمه به خیل عظیمی از نیروی کار کشور (دست کم یک میلیون نفر)، به نظر نمی‌رسد آینده متفاوتی از کارگران ساختمانی و قالیبافان و کامیون‌داران، در انتظار رانندگان ثابت این پلتفرم‌ها -که شغل اصلی‌شان کار در حوزه تاکسی‌های اینترنتی است- باشد؛ آینده‌ای که در صورت تعهد دولت و سازمان تامین اجتماعی و شانه خالی کردن کارفرما از دادن سهم حق بیمه، بار کسری سالانه و ماهانه صندوق بزرگ کارگران (تامین اجتماعی) را سنگین‌تر خواهد کرد.

ایلنا نوشت، با این وجود، برخی نمایندگان مجلس بر حق این رانندگان از برخورداری از یک بیمه استاندارد و آبرومند برای درمان و مستمری‌ پافشاری کرده و از آن دفاع می‌کنند. هرچند در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر حمایت برخی نمایندگان از فرمول‌های بیمه خویش‌فرمایی مطرح شده که فعالان کارگری به آن انتقاد کردند.

در این میان، فعالان صنفی عرصه شغل رانندگی تاکسی اینترنتی تاکید دارند که اتفاقاً این دولتی‌ها و اهالی مجلس هستند که با شرکت در مذاکرات و دفاع از حق رانندگان، باید دیوار مقاومت شرکت‌ها و پلتفرم‌ها را سست کنند.

از بیمه شدن رانندگان حمایت می‌کنیم

حسینعلی حاجی دلیگانی (نماینده مردم شاهین‌شهر و نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: برخلاف شایعات مطرح شده، مسئولیت رسیدگی به پرونده بیمه کارگران و رانندگان با کمیسیون اصل نود مجلس نیست. تنها موردی که به عنوان پرونده در دست کمیسیون اصل ۹۰ قرار دارد، بحث اعاده واگذاری بانک رفاه است که هنوز پرونده‌ای باز و درحال بررسی است. 

وی افزود: درحال حاضر کمیسیون عمران و راه مجلس شورای اسلامی درحال رسیدگی و تهیه گزارش در زمینه بیمه کلیه رانندگان (شامل کامیون‌داران و تاکسی‌رانان و دیگر رانندگان خدماتی) است که گزارش آن این هفته روز سه شنبه در صحن مجلس قرائت و بررسی خواهد شد و در رابطه با آن تصمیمات بعدی اتخاذ می‌شود. 

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: اعتقاد کارشناسی شخص بنده این است که برای بیمه رانندگان حتی اگر منابع پیش بینی شده تامین نشد، قطعاً بخشی از سهم یارانه نقدی کشور را به عنوان منابع یارانه بیمه‌ای کنار بگذاریم و باز هم بحث بیمه آن‌ها را جلو ببریم. می‌دانیم که هزینه‌ها افزایش یافته و افراد به تنهایی ازپس هزینه‌های بیمه خویش‌فرما بر نمی‌آیند. 

نماینده مردم شاهین‌شهر خاطرنشان کرد: اقدام به بیمه کردن نیروی کار در هر سطحی، باعث تضمین اشتغال و حفظ شاغلان می‌شود. دولت می‌تواند به جای دادن وام‌های اشتغال مختلف، با تضمین برخورداری مشاغل از بیمه و تسهیل بیمه‌شدن، حفظ اشتغال را تضمین کند. 

وی در پایان بیان کرد: ما در راستای حمایت از سازمان تامین اجتماعی و منابع آن، علاوه بر اقدام برای افزایش ورودی صندوق‌ها و بیمه‌شدگان بیشتر، اخیراً طرح موقوف شدنِ واگذاری بانک رفاه به خارج تامین اجتماعی را نیز مطرح کردیم، زیرا بر این باوریم که این واگذاری برای این سازمان مهم بیمه‌گر کشور مشکل ساز خواهد بود و نتایج منفیِ آن برای شاغلان و بازنشستگان کشور غیرقابل اجتناب خواهد بود. 

همچنین اسعد صالحی (عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری و عضو شورای عالی کار) در این رابطه بیان می‌کند: ما فعالان کارگری برای موضوع بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، پیشنهادات خوبی به دولت و مجلس ارائه دادیم. شرکت‌ها و پلتفرم‌های تاکسی برخط، مبلغ قابل توجهی از درآمد هر راننده را به عنوان کمیسیون برمی‌دارند که درصد اندکی از این درآمد (که نرخ آن از بسیاری کشورها بالاتر است) تحت عنوان یک ردیف مالیاتی، می‌تواند هزینه بخشی از سهم حق بیمه رانندگان متقاضی بیمه شود. 

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری افزود: این مبلغ می‌تواند کمک هزینه خوبی برای رانندگان تاکسی‌های آنلاین باشد تا بتوانند خود را بیمه کنند. در این میان نظر ما این بود که سهم طرف کارفرمایی نیز پرداخت شود و همین موضوع چالش‌هایی را در طرف مقابل ایجاد کرد. رانندگان باید همان ۷ یا ۸ درصد سهم بیمه‌ای خود را بدهند و با کمک حق بیمه پرداختی ناشی از حق کمیسیون پلتفرم‌ها و با حمایت دولت، بیمه شوند. 

اسعد صالحی تصریح کرد: اتفاق خوبی که در اثر بیمه شدن می‌تواند رخ دهد، این است که به مرور شرکت‌ها به کارفرمایان مستقیم رانندگان بدل می‌شوند. مجلس باید برای قانون‌گذاری به ما کمک کند. 

این فعال کارگری در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که در بحث بیمه کارگران ساختمانی، ما پیشنهاد اخذ درصدی از عوارض از کارخانجات تولید مصالح را مطرح کردیم، در حوزه رانندگان نیز می‌توان ابتکاراتی از این دست داشت تا بخشی از منابع ریالی مورد نیاز برای بیمه شدن رانندگان پوشش یابد. 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار