پویش نه به تصادفات؛ گامی برای ایمنی سفرهای نوروزی

پویش نه به تصادفات با هدف کاهش تلفات و حوادث رانندگی در تعطیلات نوروزی آغاز شده است. این پویش بر ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج رفتارهای مسئولانه در پشت فرمان تأکید دارد.

پویش نه به تصادفات؛ گامی برای ایمنی سفرهای نوروزی
صفحه اقتصاد -

 بر اساس آمارها سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می دهند که بخش عمده‌ای از آنها از جوان هستند.

همچنین طبق همین آمارها سوانح رانندگی، دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی است که هزینه‌های بسیاری را به خانواده ها و جامعه تحمیل می‌کند.

در این راستا پویش ملی نه به تصادفادت با هدف ارتقای سطح فرهنگ ایمنی، کاهش سوانح رانندگی و مسوولیت‌ پذیری بیشتر نهادهای مرتبط با حوزه حمل‌ و نقل در کشور راه اندازی شده است.

این پویش از همه مسوولان، رانندگان و شهروندان می‌خواهد تا با رعایت قوانین، ایجاد زیرساخت‌های ایمن‌ و ارتقای آگاهی عمومی به کاهش آمار تصادفات کمک کنند.

به گفته مسوولان امر، تصادفات در زنجان روند افزایشی داشته و شمار فوتی های تصادفات بیشتر شده است بنابراین باید با فرهنگسازی و اطلاع رسانی برای کاهش تصادفات و تلفات آن تلاش کرد.

پویش نه به تصادفات راهکاری برای کاهش تلفات و حوادث رانندگی

افزایش ۲۰ درصدی توقیف خودروهای دارای تخلفات حادثه ساز در زنجان

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان در خصوص راه‌اندازی پویش نه به تصادفات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ گفت: با اجرای این طرح در اسفند امسال تمامی متولیان ترافیک به این پویش پیوستند و پلیس هم تلاش می کند در فضای مجازی با آموزش های مختلف این پویش را ترویج کند.

سرهنگ سید حبیب موسوی با بیان اینکه رسانه‌ها در ترویج پویش نه به تصادف بیش از گذشته همراهی کنند، افزود: اگر بتوانیم حتی تعداد انگشت شماری از فوتی ها و تصادفات رانندگی را کاهش دهیم قطعا موفق عمل کرده ایم.

وی گفت: پلیس برنامه های متعدد و متنوعی را برای تعطیلات و سفرهای نوروزی تدارک دیده است و تلاش دارد همسو با دستگاه های متولی، گام های اساسی را در پویش نه به تصادف بردارد.

موسوی به وضعیت تصادفات درون شهری استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به ویژه سال ۱۴۰۱ میزان فوتی های تصادفات در استان افزایش یافته است و باید به صورت جدی‌تری به این مساله ورود کرد.

مولفه های زیادی در بروز تصادفات و فوتی های ناشی از آن دخالت دارد و همکاری های بین بخشی سهم بسزایی در تحقق اهداف این بخش دارد. وی با بیان اینکه مولفه های زیادی در بروز تصادفات و فوتی های ناشی از آن دخالت دارد، گفت: همکاری های بین بخشی سهم بسزایی در تحقق اهداف این بخش دارد.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان به عملکرد ۱۱ ماهه پلیس راهور استان در این بخش اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این مدت تعداد فوتی ها در صحنه تصادفات نسبت به مدت مشابه گذشته هفت نفر افزایش یافته که نشان دهنده سرعت و شدت زیاد تصادفات است.

این مسوول با بیان اینکه برخورد با تخلفات حادثه ساز استان نیز روند افزایشی داشته است، گفت: افزایش برخورد با این تخلفات در تمامی شهرستان‌ها گزارش شده است چون تخلفات حادثه ساز جزو ۲۱ تخلف اصلی مصوب شده است و فرد خاطی نمره منفی دریافت می کند.

موسوی با بیان اینکه توقیف خودرو در ارتباط با تخلفات حادثه‌ساز استان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزود: تخلفات موتورسیکلت سواران نیز ۳۱۷ درصد افزایش داشته است .

وی با بیان اینکه مجموع توقیفات این حوزه ۴۵ درصد افزایش یافته است، گفت:توقیف خودروهای دارای خلافی بالای ۵۰ میلیون ریال در برنامه کاری تعطیلات نوروزی امسال قرار گرفته است تا شمار تخلفات حادثه ساز در استان کاهش یابد.

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان بیشترین فوتی های تصادفات استان را مربوط به شهرهای زنجان و طارم عنوان کرد و گفت: متاسفانه آمارها نشان می دهد ۱۸ نفر از فوتی ها از عابران پیاده بوده اند که بیشتر هم در شهر زنجان بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده اند.

وی خاطر نشان کرد: برای کاهش این فوتی ها با همکاری سایر دستگاه ها اقداماتی نظیر نصب محافظ ها و جداسازی بلوارها صورت گرفته است.

به گفته موسوی، همچنین در این بازه زمانی، ۱۹ نفر از فوتی های استان از راکبین و سرنشینان موتورسیکلت بوده اند که فرهنگسازی برای استفاده از کلاه ایمنی ضروری است.

هدف پویش‌ نه به تصادفات افزایش فرهنگ ایمنی و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این باره گفت: این پویش از اول اسفند سالجاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ اجرا خواهد شد که زمینه ساز نوروز ایمن و شاد خواهد بود.

سعید سرداری با بیان اینکه از سال ۱۳۸۰ تاکنون میزان تصادفاتی که منجر به فوت و آسیب جرحی در کشور شده ۵۶۹ درصد افزایش داشته است، افزود: این افزایش موجب شده حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از درآمد کشور به خسارات ناشی از تصادفات اختصاص ‌یابد.

وی با مقایسه آمار تصادفات با شهدای جنگ تحمیلی، گفت: امروزه آمار تلفات و کشته های تصادفات جاده‌ای به ۲۰ هزار نفر در سن ۱۵ تا ۳۵ سال رسیده که آمار قابل توجهی است و برای کاهش این مهم باید با جدیت بیشتری برنامه ریزی و اقدام کرد.

سرداری با تأکید بر توجه جدی و برنامه ریزی شده به بحث تصادفات در کشور، گفت: طبق آمارها ۷۰ درصد تصادفات در جاده و ۳۰ درصد در شهرها رخ می دهد.

وی سه عامل دخیل در تصادفات را نیروی انسانی، وسایط نقلیه و وضعیت جاده برشمرد و گفت: بیشترین نقش را در تصادفات، نیروی انسانی دارد که با رانندگی نکردن در وضعیت خستگی، خواب آلودگی و نداشتن سرعت غیرمجاز و استفاده از کمربند ایمنی می تواند به کاهش میزان تصادفات کمک کند.

سه عامل دخیل در تصادفات نیروی انسانی، وسایط نقلیه، وضعیت جاده است که بیشترین نقش را نیروی انسانی دارد که با عدم رانندگی در وضعیت استرس،خستگی، خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز و استفاده ازکمربند ایمنی می تواند به کاهش میزان تصادفات تاثیر بگذارد.سرداری با بیان اینکه حدود هشت هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور احصا شده که ۷۰۰ نقطه در دستور کار بهسازی قرار گرفته است که رفع آنها نیاز به توجه ویژه دارد، افزود: هدف اصلی پویش‌ نه به تصادفات، افزایش فرهنگ ایمنی و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی برای مصدومان تصادفات است.

به گفته وی، مداخلات بازدارندگی فرهنگی و آموزشی می‌تواند تأثیرات بسزایی در کاهش تصادفات داشته باشد به ویژه، استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران می‌تواند آمار مرگ و میر را به نصف کاهش دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یادآور شد : همچنین ارتقای آگاهی رانندگان از طریق رسانه‌های عمومی و برخط می‌تواند به کاهش خطاهای انسانی و تصادفات کمک کند.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در کاهش تصادفات به همکاری نزدیک بین وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های ذیربط نیاز داریم و همچنین اجرای مؤثر قوانین و نظارت‌های دقیق درخصوص تخلفات رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرداری افزود:در بسیاری از کشورها، جریمه‌های سنگین برای تخلفات رانندگی و نظارت‌های پلیسی شدید موجب کاهش خطاهای انسانی و تصادفات می‌شود که در این راستا، نیاز به تقویت پلیس راه و نظارت بیشتر بر تخلفات رانندگی ضروری است.

وی با بیان اینکه برای کاهش تلفات جاده‌ای باید همکاری بیشتری بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سایر دستگاه‌ها صورت گیرد، خاطر نشان کرد: وزارتخانه به تنهایی توان کاهش ۳۰ درصدی این مساله را دارد و برای موفقیت در این زمینه به تعامل و همکاری سایر نهادها از جمله وزارت کشور، نیروی انتظامی و دیگر بخش‌ها نیاز است.

پویش نه به تصادفات راهکاری برای کاهش تلفات و حوادث رانندگی

تغییر نگرش و فرهنگسازی عاملی مهم در کاهش تصادفات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای فرهنگ‌سازی، ارتقای ایمنی و کاهش سوانح رانندگی، پویش سراسری نه به تصادفات در ایام نوروز در مجتمع خدماتی رفاهی شهر آفتاب ابهر اجرا می‌شود.

اصغر اسماعیلی افزود: پویش نه به تصادفات در نوروز گذشته با عنوان «پویش چشم به راهیم» اجرا شد و امسال نیز با نام «پویش نه به تصادفات» با مجموعه‌ای از برنامه‌ها از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ در مجتمع خدماتی رفاهی شهر آفتاب ابهر در کیلومتر ۴۵ اتوبان زنجان به قزوین آغاز شده است و به مدت ۲۰ روز اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی، اجرای قطعات موسیقی سنتی و برگزاری مسابقه از جمله برنامه‌های این پویش است که تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برگزار می‌شود.

اسماعیلی بر اهمیت فرهنگسازی در کاهش تصادفات جاده ای تاکید کرد و افزود: برای کاهش تصادفات باید گام های موثری برداریم و همکاری همه دستگاه ها در این راستا ضروری است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به نزدیکی به سفرهای نوروزی با همکاری و هم افزایی سایر دستگاه ها بتوانیم گام های موثری در راستای کاهش تصادفات برداریم.

مهم ترین عامل تصادفات جاده ای، یعنی عامل انسانی است اما متاسفانه با ارتقای کیفیت راهها، نه تنها شاهد کاهش تصادفات نیستیم، بلکه این خود عاملی شده تا رانندگان با شتاب بیشتری رانندگی کنند.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان ادامه داد: در راستای هم افزایی و یکپارچگی در ارائه اطلاعات تصادفات، هماهنگی لازم به عمل آمده است که طبق مصوبات کمیسیون ایمنی از طریق پلیس اجرایی می شود.

وی به مهمترین عامل تصادفات جاده ای یعنی عامل انسانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه با ارتقای کیفیت راه ها نه تنها شاهد کاهش تصادفات نیستیم، بلکه این خود عاملی شده است تا رانندگان با شتاب بیشتری رانندگی کنند.

اسماعیلی یادآور شد: به عنوان مثال، سرعت رانندگی در محور ابهر به قیدار پس از روکش آسفالت ۲۰ درصد افزایش داشته است که نیازمند تغییر نگرش و فرهنگسازی در این خصوص هستیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار