پیش بینی هواشناسی اصفهان فردا ۹ اسفند ماه | پیش بینی وضعیت آب و هوا اصفهان فردا پنجشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۳
پیش بینی هواشناسی اصفهان فردا ۹ اسفند ماه و پیش بینی وضعیت آب و هوا اصفهان فردا پنجشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۳ را در این خبر بخوانید.

رییس مرکز پیشبینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به وزش باد به نسبت شدید در شبانه روز گذشته در نقاط مختلف استان گفت: بیشترین سرعت وزش باد در شهر دهاقان با بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.
تندباد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دهاقان را درنوردید
لیلا امینی افزود: سرعت وزش باد و تند باد لحظه ای شبانه روز گذشته در شهر اصفهان نیز به ۶۵ کیلومتر بر ساعت رسید.
هواشناسی اصفهان طی ۲۴ ساعت آینده
وی ادامه داد: دمای هوا از فردا میانگین یک تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا خواهد کرد که در ساعات بعدازظهر افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.
رییس مرکز پیش بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار داشت: دمای هوا تا اوایل هفته آینده ثابت و در همین میزان باقی خواهد ماند.
وی اضافه کرد: وزش باد و گاهی رشد ابر در ساعتهای بعدازظهر در مناطق شرقی و غربی استان پیش بینی میشود که این وزش باد نسبت به روز گذشته از شدت کمتری برخوردار خواهد بود.
امینی خاطرنشان کرد: بارش و پدیده خاص دیگری تا اواسط هفته آینده در استان پیش بینی نمیشود.
وی بیان کرد: دمای هوای شهر اصفهان صبح امروز منفی هفت درجه سانتیگراد بود که نسبت به روز گذشته پنج درجه سردتر شد.
رییس مرکز پیشبینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه دمای هوای فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به منفی ۱۴ درجه سانتیگراد رسید، بیان کرد: دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرمترین ساعت شبانهروز گذشته به ۶ و در سردترین ساعت به منفی ۹ درجه سانتیگراد رسید.
امینی افزود: خور و بیابانک با ۷ و میمه با منفی ۱۵ درجه سانتیگراد گرمترین و سردترین نقاط استان در شبانهروز گذشته بودند.
آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۸ اسفند + شاخص کیفی به تفکیک مناطق
کیفیت هوای اصفهان امروز (چهارشنبه) بر اساس آمار ایستگاههای سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.
ایمنا نوشت، جمشید لقایی با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاهها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان امروز _چهارشنبه هشتم اسفند_ شاخص کیفیت هوا با عدد ۹۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین سطح آلایندگی در ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۵۶، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه فیض با شاخص ۱۳۷ بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.
مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: فرشادی با شاخص ۹۳، ولدان با شاخص ۹۲، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۸۹، زینبیه با شاخص ۸۴، سپاهان شهر با شاخص ۷۴، رهنان با شاخص ۷۳، دانشگاه صنعتی با شاخص ۶۱ و میرزاطاهر با شاخص ۵۸، سالم (زرد)، کاوه با شاخص ۲۸، در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد. ایستگاه پارک زمزم و انقلاب فعال نیست.
وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلایندهها است، از اینرو افراد حساس در صورت امکان فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان در ساعت منتهی به ۷:۰۰ صبح با قرار گرفتن روی عدد ۹۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما امروز پس از سه هفته متوالی از خاموشی ایستگاههای سنجش کیفی اداره کل محیط زیست در شهر اصفهان، تنها ایستگاه رودکی با شاخص ۱۸، در موقعیت پاک (سبز) قرار دارد.
در حال حاضر تنها ایستگاههای فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان بهجز شهر اصفهان، ایستگاه قهجاورستان با شاخص ۱۶۳ ناسالم (قرمز)، شاهینشهر با شاخص ۶۱ و خمینیشهر با شاخص ۵۹ سالم (زرد)، بیمارستان صاحبالزمان شهرضا با شاخص ۲۹، در وضعیت هوای پاک (سبز) است.
لازم است بدانیم که شاخص کیفی هوا در ایستگاههای احمدآباد، خرازی، پروین، استانداری اصفهان، خواجو، باغغدیر و شهرهای علوم پزشکی کاشان، سجزی، نجفآباد، مبارکه، دولتآباد، کاشان، زرینشهر و شهرک صنعتی محمودآباد فعال نیست.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوهای) است.
این شاخص بهطور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسیدکربن ( CO)، ازن ( O ۳)، دیاکسید نیتروژن ( NO ۲)، دیاکسید گوگرد ( SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون ( PM ۲.۵) اندازهگیری و روزانه در ایستگاههای پایش هوا، ثبت میشود.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دیاکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژندار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل میکند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش میدهد.
تقاطعهای خاموش، ترافیک و بلاتکلیفی رانندگان در خیابانهای اصفهان
خاموشی چراغهای راهنما در تقاطع و در زمان قطعی برق و اختلال موقت برخی از این چراغها در زمان وصل شدن برق، باعث ایجاد ترافیک و بینظمی تردد در خیابانهای شهر اصفهان میشود.
کافی است زمان قطعی برق منطقهای، با خودروی شخصی در سطح منطقه تردد کنید. علاوه بر قطعی کامل چراغهای تقاطع همزمان با قطعی این بار شاهد اختلال در سیستم این چراغها تا مدتی بعد از وصل شدن برق هستیم که همه این موارد باعت ایجاد ترافیک و بینظمی تردد در سطح شهر میشود.
شاهدان عینی گفتهاند که چراغهای راهنمایی و رانندگی محدوده خیابان برازنده و آلمحمد ازجمله این موارد هستند. زمانیکه برق منطقه وصل میشود این چراغهای بلاتکلیف همزمان روشن و خاموش میشوند و راننده را به اشتباه وا میدارد که حق تقدم با کدام طرف چهارراه است.
این در حالی است که معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفته است که تأمین ۱۰ درصد برق مصرفی شهرداری از انرژی خورشیدی است. عملکردی که هیچ شهری در آن ورود نکرده است.
سؤالی که مطرح میشود این است که اصفهان شهر پیشتاز در انرژی خورشیدی با داشتن ۳۳۰ روز آفتابی چرا نمیتواند از این انرژی برای روشن نگهداشتن حداقل چراغهای راهنمایی و رانندگی پرتردد شهر در زمان قطعی برق استفاده کند؟
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان میگوید: در حال حاضر تعداد سفرهایی که در شهر اصفهان انجام میشود در زمانها و در سیکلهای مختلف ترددی، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار سفر روزانه است. آن چیزی که دارای اهمیت است سه میلیون و نیم از این تعداد سفر با وسایل مختلف نقلیه است. این میزان سفر نیاز به یک روند و مکانیزم نظارتی دقیقی دارد.
وی میافزاید: برای جمعیت حدود دو میلیون و ۱۲۰ هزارنفری اصفهان، نرخ مالکیت خودرو شهروندان، ۳۸۳/۰ است؛ یعنی میتوان گفت به ازای هر هزار نفر شهروند اصفهانی ۳۸۴ خودرو وجود دارد. تعداد خودروها ۸۱۶ هزار دستگاه با پلاک فعال است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه میدهد: تعداد کل تقاطعهای سطح شهر اصفهان حدود ۳۷۶ تقاطع است و از این تعداد ۲۸۴ تقاطع دارای کنترل فرماندهی است، همچنین در تقاطع سطح شهر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ فانوس موجود است که اولویتدهی به تردد را مدیریت میکند. با توجه به شرایط ناترازی و قطعی برق یکی از نقاطی که بهصورت ویژه اثر شهودی دارد، چهارراهها هستند.
ساکت با اشاره به پیشتاز بودن اصفهان در پایداری برق بیان میکند: با تأکید مدیران شهری مقرر شد که به سمت پایدار کردن چهارراهها حرکت کنیم. چند سامانه پایدارکننده برق را شناسایی کردیم که در تقاطعهای دارای کنترل فرماندهیمان نصب خواهیم کرد. در این میان ۱۱۰ تقاطع ویژه بررسی و شناسایی شدند که اگر قطعی برق در آن رخ دهد، نهتنها چهارراه دچار بههمریختگی و هرج مرج میشود، بلکه معابر نیز با مشکل روبهرو خواهند شد.
وی با تأکید بر پایدار کردن برق ۱۰۰ تقاطع میافزاید: از طریق سامانههای پایدارکننده برق و UPSها پایدار کردن برق انجام میشود. چند سامانه دیگر هم هستند که با شرکتهای دانشبنیان وارد همکاری شدهایم و منتظر نتیجه آن هستیم.
ساکت ادامه میدهد: برخی انشعابات هم از اداراتی که برق پایدار یا دیزل ژنراتور دارند، گرفتهایم که در حال حاضر در پایدار کردن این صد تقاطع مورداستفاده قرارگرفتهاند. این برنامه بهصورت فشرده است و تا پایان سال این عدد به آمار قابلتوجهی افزایش مییابد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در پاسخ به اینکه چرا از سامانههای خورشیدی استفاده نمیشود، میگوید: پنلهای خورشیدی باید این توان را داشته باشند که علاوه بر اینکه برق تقاطع را تأمین کنند و فانوسها را روشن، کنترل و دوربینهای نظارتی را فعال و ارتباط هوشمند ما را پایدار نگه دارد. ازاینرو این امکان تنها با پنلهای خورشیدی مسیر نیست و به سامانه UPS نیاز پیدا خواهد شد.
وی ادامه میدهد: از مدل پنل با صفحات خورشیدی در تقاطع لاهور، پروین و جی استفادهشده است که در مرحله آزمایش است. بررسیهای اولیه حکایت از این دارد که حجمی که باید پایدار بماند تا هوشمندسازی چهارراه را مدیریت کند، نیاز به برقی پایدار فاقد نوسان و ۲۴ساعته دارد؛ که انرژی خورشیدی در این مقطع نمیتواند پاسخگو باشد، اما در خصوص چراغهای چشمکزن و هشداردهنده میشود از این ظرفیت استفاده کرد.
ساکت با بیان اینکه در سیستم پایدارکننده گزارشهای قطعی معدودی هم دریافت کردهایم، بیان میکند: اینها سامانههای هوشمندی هستند که مبتنیبر خدمات برقی هستند. برخی از مواقع نوسانات برق روی این سامانه تأثیر میگذارد، اما آنقدر عمومیت ندارد که بهصورت چالش با آن مواجه باشیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در پایان میافزاید: شهروندان باید بدانند که کلانشهر، خدماترسانی گستردهای نیز همراه دارد. اگر اختلالی مشاهده کردند به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند تا در اسرع وقت اکیپهای شبانهروزی اعزام شوند.
اداره برق برنامه زمانبندی را به پلیس راهور اعلام کند
سرهنگ اصغر زارع، رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز پیرامون قطعی برق چهارراهها به ایسنا میگوید: قطعی برق تحت هر شرایطی تراکم ترافیک و بینظمی را به دنبال دارد. در حال حاضر پایه اداره کردن عبورومرور، تجهیزات هوشمند هستند. زمانی که برق قطع میشود اگر در هر تقاطع هم مأمور مستقر شود باز کار چراغ راهنمایی و رانندگی را نمیتواند کامل انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه چراغها دقت بالاتر و زماندهی هوشمندتری نسبت به مأموران دارند، میافزاید: البته این هرجومرج زمانهایی که اداره برق برنامه قطعی را در اختیار ما قرار ندهد، بیشتر میشود و مأموران ما یا مستقر نمیشوند و یا دیر مستقر میشوند.
رئیس پلیس راهور استان اصفهان در پایان با اشاره به عجول بودن رانندگان سطح شهر بیان میکند: نکته مهم دیگر این است که در آییننامه راهنمایی و رانندگی مشخصشده است حق تقدم با چه کسی است. اگر تابلو و چراغ نداشته باشیم حق تقدمها آموزش داده شده است و رانندگان باید صبوری و گذشت داشته باشند.
ایسنا نوشت، حالا باید منتظر ماند و دید که وعدههای شهرداری اصفهان پیرامون تجهیز کردن کامل تقاطعهای شهر چه زمانی جامعه عمل میپوشد تا با انرژی پایدار شاهد شهری هوشمند حتی در زمان قطعی برق باشیم یا به قول رئیس پلیس راهور باید گریزی بزنیم به قوانین آییننامه راهنمایی و رانندگی تا حق تقدمهای سر چهارراههای خاموش را تشخیص دهیم!
نظر شما