برنامه قطعی برق کشور با قدرت بازگشت | نفت و نیرو در جنگ پنهان ؛ چه کسی مقصر خاموشیهاست؟
قطعی برق در میانه زمستان!!چه کسی مسئول است؟ حقیقتی که شاید نمیخواهند شما بدانید را در ادامه خبر بخوانید.
![برنامه قطعی برق کشور با قدرت بازگشت | نفت و نیرو در جنگ پنهان ؛ چه کسی مقصر خاموشیهاست؟](https://cdn.safheeghtesad.ir/thumbnail/jRzKpiNstQJi/xFhi-ORYyrY4J8wuaJy0GBySxWKkPo7DPsxA4PYFGTYaNU4-iYx7_RnflFx1mrY4VJkBoxm0GgoVFwRfVu18ANn6cZr8orwru0pn2wnkc35x94m7L7tbXoBbthq0_jJyWmNjzKNlN_mxjPII_K_Cstyu8XWLNBG9/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87+%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C+%D8%A8%D8%B1%D9%82+%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1.jpg)
در شرایط بحرانی امروز، انتشار برنامه قطعی برق ،بحران انرژی، ناترازیهای متعدد و مشکلات ذخیرهسازی سوخت به یکی از دغدغههای اصلی مدیریت اقتصادی تبدیل شده است. با برخورد با کاهش منابع و افزایش مصرف، چالشهای متعددی در تأمین انرژی کشور به وجود آمده که نیازمند بررسی جامع و راهکارهای نوین میباشد.
وضعیت بحرانی صنعت انرژی در کشور
در روزگاری که بحران انرژی به عنوان یکی از معضلات اساسی کشور مطرح شده است، ناترازی انرژی، قطعی برق، آلودگی هوا و درخواستهای مکرر صرفهجویی در مصرف گاز طبیعی به بیان موضوعات داغ در محافل سیاسی و اقتصادی تبدیل شدهاند.
مدیران ارشد وزارت نفت اخیراً اعلام نمودهاند که دیگر موضوع ناترازی مطرح نیست و مشکلات اصلی مربوط به کمبود انرژی و ناتوانی در تأمین منابع مورد نیاز میباشد. در واقع، شرایط کنونی نه در یک روز یا یک ماه، بلکه در طی چند سال اخیر در پی تحریمهای سخت، نبود سرمایهگذاریهای کلان و توسعه نیافتن تولید انرژی در کنار رشد بیرویه مصرف ایجاد شده است.
در این میان، استفاده بیرویه از انرژی ارزان، بهخصوص در حوزههای صنعتی و خانگی، نقشی اساسی در افزایش مصرف و کاهش ذخایر انرژی داشته است. متخصصان بر این باورند که تحریمهای بینالمللی، کاهش سرمایهگذاری در بخشهای انرژی و مدیریت ناکارآمد در حوزه ذخیرهسازی سوخت از جمله علل اصلی بحران بهشمار میآیند. از سوی دیگر، روزهای سرد زمستان امسال با شروع زودهنگام برف و باران در سراسر کشور، شرایط دشوار تأمین انرژی را برای نیروگاهها و مصرفکنندگان بیشتر کرده است.
چالشهای موجود در ذخیرهسازی سوخت
یکی از مشکلات اساسی در صنعت انرژی، بحران ذخیرهسازی سوخت میباشد. به گفته کارشناسان، مصرف هر یک از حاملهای انرژی مانند گازطبیعی، گازوئیل و مازوت برای نیروگاهها تفاوت چندانی ایجاد نمیکند؛ در حالی که قیمتهای این سوختها اختلاف قابل توجهی دارند.
به بیان دقیقتر، اگرچه تفاوت قیمتی میان گازوئیل، مازوت و گاز طبیعی بسیار مشهود است، اما در واقع هیچ گونه تبیین جامع و علمی برای انتخاب بهینه میان این حاملها ارائه نمیشود. این موضوع باعث شده تا در شرایط بحرانی، نیروگاهها نتوانند با توجه به بهرهوری اقتصادی، از حامل سوخت بهینه استفاده نمایند.
به طور کلی، در حال حاضر کشور دارای «صد و چهل و شش» نیروگاه است که حدود «نود درصد» از سوخت آنها از گازطبیعی تأمین میشود و تنها «ده درصد» از سوخت مورد استفاده مایع مانند گازوئیل و مازوت است. در میان این نیروگاهها، تنها «چهارده» نیروگاه توان مصرف مازوت را دارند و بقیه نیروگاهها مجبورند در صورت عدم تأمین گاز، به استفاده از گازوئیل روی آورند. به همین دلیل، در «شش» ماه نخست سال جاری نیروگاهها به مصرف گاز تمایل پیدا کردند و در همین مدت، عملیات ذخیرهسازی سوخت مایع نیز آغاز شد.
اما نکته حائز اهمیت در سال جاری این است که دولت سیزدهم در نیمه نخست سال به دلایلی نامعلوم، میزان گاز مصرفی نیروگاهها را به اندازه «پنج میلیارد مترمکعب» کاهش داده است. این کاهش ناخواسته باعث شده تا نیروگاهها ناچار به استفاده از ذخایر سوخت مایع خود شوند و با نزدیک شدن به روزهای سرد، شرایط ذخیرهسازی به گونهای بحرانی شود که مخازن سوخت بسیاری از نیروگاهها به حالت نزدیک به خالی درآمدهاند.
بررسی دقیق ارقام و عملکرد نیروگاهها
برای درک بهتر وضعیت کنونی، لازم است به آمار و ارقام دقیق توجه کنیم. در جدول زیر، اطلاعات مربوط به تعداد نیروگاهها و درصد تأمین سوختهای مختلف در نیروگاههای کشور ارائه شده است:
مشخصات نیروگاهی | تعداد نیروگاهها | درصد تأمین سوخت اصلی |
---|---|---|
نیروگاههای تأمینشده با گازطبیعی | «صد و چهل و شش» | «نود درصد» |
نیروگاههای استفادهکننده از سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) | «چهارده» (برای مازوت) و مابقی برای گازوئیل | «ده درصد» |
این آمار نشان میدهد که در مواقع بحران، نیروگاههایی که توان ذخیرهسازی سوخت مایع دارند، عملکرد بهتری از خود نشان میدهند، اما این موضوع به دلیل کمبود منابع گاز طبیعی در بازههای زمانی خاص، قابل اتکا نیست. بنابراین، مدیریت منابع انرژی و هماهنگی میان وزارت نفت، نیروگاهها و مصرفکنندگان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار شده است.
نقش وزارت نفت در تأمین منابع انرژی
با وجود تمام تلاشهای وزارت نفت در راستای تأمین منابع انرژی برای نیروگاهها و صنایع مختلف، هنوز میزان تأمین سوخت به طور قابل قبولی پاسخگوی نیازهای موجود نیست.
وزارت نفت در پاییز سال جاری تلاش نموده است تا با افزایش تأمین سوخت به میزان «سی تا پنجاه درصد»، سهمی از نیاز نیروگاهها را تأمین کند؛ اما این افزایش، تنها حدود «پنجاه درصد» از نیاز کل نیروگاهها را پوشش داده است. از این رو، مجبور به اعمال خاموشیهای اجباری در بخش خانگی و صنایع شدهایم که به نوبه خود موجب نارضایتی عمومی و افزایش فشار بر مسئولان شده است.
با توجه به شرایط موجود، اصلاح رابطه میان وزارت نفت، نیروگاهها و مصرفکنندگان ضروری به نظر میرسد. به عقیده کارشناسان، مقصر دانستن تنها یک نهاد یا وزارتخانه در این بحران، دادن آدرس نادرست به افکار عمومی محسوب میشود. در واقع، بحران انرژی ناشی از ترکیبی از عوامل ساختاری، مدیریتی و بینالمللی بوده که تنها با ایجاد تعاملات سازنده میان تمامی نهادهای ذیربط میتوان به راهحلهای پایدار دست یافت.
فرصتهای نوین در حوزه انرژی تجدیدپذیر
با وجود مشکلات و چالشهای موجود، نگاه به آینده و بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر میتواند نقطه عطفی در بهبود وضعیت انرژی کشور باشد. استفاده از منابع انرژی خورشیدی به عنوان یکی از ارزانترین و پاکترین منابع انرژی، همواره جایگاهی ویژه در برنامههای توسعهای کشور داشته است. در طی ده سال گذشته، هزینههای سرمایهای مربوط به احداث نیروگاههای خورشیدی به طور قابل توجهی کاهش یافته است و اکنون به حدود یکدهم هزینههای گذشته رسیده است.
این کاهش چشمگیر هزینه، در کنار تابش بالای خورشید در مناطق مختلف کشور، فرصت طلایی برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی فراهم آورده است. برنامهریزی برای احداث نیروگاههای خورشیدی در صنایع بزرگ، میتواند راهکار کلیدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، ایجاد زیرساختهای پایدار و افزایش رقابت در بازار انرژی باشد. به عنوان مثال، اختصاص حداقل «سی هزار مگاوات» برق خورشیدی به صنایع بزرگ طی سه سال آینده، به عنوان یک هدف بلندپروازانه و در عین حال دستیافتنی در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر، توسعه فناوریهای نوین در زمینه ذخیرهسازی انرژی، میتواند به کاهش اثرات متغیر بودن منابع تجدیدپذیر کمک کند. استفاده از باتریهای پیشرفته و سیستمهای ذخیرهسازی هوشمند در کنار نیروگاههای خورشیدی، امکان تأمین مداوم انرژی در شب یا در روزهای ابری را فراهم میآورد. بنابراین، سرمایهگذاری در پژوهش و توسعه این فناوریها میتواند به کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش کارایی سیستمهای انرژی تجدیدپذیر منجر شود.
تحلیل عوامل بینالمللی و تاثیر تحریمها
عوامل بینالمللی نقش بسیار مهمی در بحران انرژی کشور ایفا کردهاند. تحریمهای بینالمللی که طی سالهای اخیر اعمال شدهاند، باعث کاهش دسترسی به فناوریهای نوین و کاهش سرمایهگذاریهای خارجی در بخش انرژی شدهاند. این موضوع نه تنها باعث کاهش تولید داخلی انرژی شده، بلکه به افزایش هزینههای وارداتی سوختهای فسیلی نیز منجر گردیده است.
با توجه به این شرایط، یکی از اصلیترین چالشهای پیشرو، یافتن راهکارهایی برای کاهش وابستگی به منابع خارجی و افزایش بهرهوری از منابع داخلی میباشد. در این راستا، همکاریهای منطقهای و توسعه فناوریهای بومی از جمله اقداماتی هستند که میتوانند نقش مؤثری در بهبود وضعیت ایفا کنند. به علاوه، استفاده از فناوریهای دیجیتال و سیستمهای هوشمند مدیریتی در بخشهای تولید و توزیع انرژی، میتواند هماهنگی و کارایی را افزایش داده و از وقوع بحرانهای مشابه در آینده جلوگیری نماید.
نقش مصرفکنندگان و مسئولیت فردی
از سوی دیگر، نقش مصرفکنندگان نیز در این معادله بحرانی نباید نادیده گرفته شود. در کنار عوامل ساختاری و مدیریتی، نحوه مصرف انرژی توسط مردم و صنایع نیز تأثیر بسزایی در ایجاد و تشدید بحران دارد. بسیاری از مصرفکنندگان با توجه به قیمتهای پایین انرژی، بهصورت بیرویه از آن استفاده کردهاند و در نتیجه فشار بیشتری بر تأمین منابع وارد شده است.
از این رو، تغییر نگرش عمومی و افزایش آگاهی نسبت به مصرف بهینه انرژی، امری ضروری به شمار میرود. برگزاری کارگاهها، سمینارها و برنامههای آموزشی در سطح شهرها و مناطق مختلف، میتواند به ترویج فرهنگ صرفهجویی و مصرف بهینه منجر شود.
همچنین، اتخاذ سیاستهای حمایتی از مصرفکنندگان هوشمند و ایجاد سیستمهای تشویقی برای کاهش مصرف انرژی از دیگر راهکارهایی است که میتواند در کاهش فشار بر سیستمهای تأمین انرژی مؤثر باشد.
تأثیر تغییرات آب و هوایی بر بحران انرژی
تغییرات اقلیمی و شرایط جوی نامساعد، همواره یکی از عوامل مهم در بروز بحرانهای انرژی بهشمار میآیند. امسال، با آغاز زودهنگام فصل سرما و ورود برف و باران به مناطق مختلف کشور، دما در بسیاری از نقاط به زیر صفر رسیده و این امر تأثیر مستقیمی بر عملکرد نیروگاهها داشته است. کاهش دما منجر به افزایش تقاضای انرژی برای تأمین گرمایش و سرمایش شده و به همین دلیل، مشکلات موجود در تأمین انرژی بیش از پیش مشهود گردیده است.
با توجه به پیش بینیهای هواشناسی، احتمال وقوع شرایط آب و هوایی نامساعد در فصلهای آتی نیز وجود دارد.
لذا برنامهریزی دقیق در زمینه ذخیرهسازی سوخت و تأمین منابع انرژی در مواقع بحرانی، امری حیاتی به شمار میآید. از این رو، همگامسازی برنامههای تأمین سوخت نیروگاهها با پیشبینیهای هواشناسی و شرایط اقلیمی میتواند از بروز بحرانهای ناگهانی جلوگیری نماید.
راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت انرژی
با بررسی دقیق وضعیت موجود، کارشناسان متعددی راهکارهایی را برای بهبود وضعیت انرژی کشور پیشنهاد نمودهاند. از مهمترین این راهکارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-افزایش سرمایهگذاری در فناوریهای نوین: با کاهش هزینههای فناوریهای مربوط به انرژیهای تجدیدپذیر و ذخیرهسازی انرژی، میتوان از منابع بومی به شکل بهینهتری بهره برد.
-بهبود مدیریت ذخیرهسازی سوخت: تدوین سیاستهای جامع جهت هماهنگی بین وزارت نفت، نیروگاهها و مصرفکنندگان میتواند از بحرانهای ناشی از کمبود سوخت جلوگیری نماید.
-ترویج فرهنگ صرفهجویی: برگزاری برنامههای آموزشی و کارگاههای آگاهیبخشی در خصوص مصرف بهینه انرژی، میتواند مسئولیت فردی را در استفاده از منابع افزایش دهد.
-تقویت همکاریهای بینالمللی: ایجاد مشارکتهای منطقهای و استفاده از تجربیات موفق کشورهای پیشرفته در حوزه انرژی، میتواند به بهبود وضعیت کشور کمک نماید.
این راهکارها در کنار هم، میتوانند زمینههای لازم برای گذار به یک سیستم انرژی پایدار و کارآمد را فراهم آورند. از سوی دیگر، با استفاده از فرصتهای موجود در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، امکان کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و کاهش آلودگی هوا نیز فراهم خواهد شد.
بررسی جامع تأثیرات اقتصادی بحران انرژی
بحران انرژی تنها محدود به حوزه تولید و تأمین انرژی نیست؛ بلکه تأثیرات عمیقی بر تمامی بخشهای اقتصادی کشور داشته است. در عرصه صنعت، کاهش تأمین سوخت منجر به تعطیلیهای موقت و کاهش تولید در بخشهای صنعتی شده است. این موضوع به نوبه خود، باعث افزایش بیکاری و کاهش درآمدهای ملی گردیده است. همچنین در بخش خانگی، اعمال خاموشیهای اجباری و نوسانات مکرر در تأمین برق، تأثیر منفی بر کیفیت زندگی مردم گذاشته است.
اقتصاددانان معتقدند که بحران انرژی، یکی از عوامل اصلی اقتصاد بیمار در کشور محسوب میشود. کاهش سرمایهگذاریهای کلان در بخش انرژی و نبود برنامههای استراتژیک جهت تأمین منابع در بلندمدت، زمینه را برای ایجاد این بحران فراهم آورده است. از این رو، لازم است تا همواره راهکارهای جدید و نوآورانهای در زمینه مدیریت منابع انرژی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان از بروز شرایط بحرانی مشابه در آینده جلوگیری کرد.
نقش فناوریهای دیجیتال در مدیریت بحران انرژی
در دنیای امروز، فناوریهای نوین دیجیتال نقش بسزایی در بهبود عملکرد صنایع مختلف ایفا میکنند. استفاده از سیستمهای هوشمند مدیریتی در حوزه تولید، توزیع و ذخیرهسازی انرژی میتواند کمک شایانی به بهبود کارایی سیستمهای انرژی نماید.
از جمله این فناوریها میتوان به اینترنت اشیا (IoT)، دادهکاوی و هوش مصنوعی اشاره کرد که با تحلیل دقیق دادههای تولید و مصرف، امکان پیشبینی نیازهای آتی و تنظیم به موقع تأمین منابع را فراهم میکنند.
با به کارگیری این فناوریها، میتوان فرآیندهای تصمیمگیری در سطح مدیریت انرژی را تسهیل نمود و با بهینهسازی فرآیندهای عملیاتی، از اتلاف انرژی جلوگیری کرد. در واقع، تلفیق فناوریهای نوین با تجربیات مدیریتی میتواند به عنوان یک عامل کلیدی در کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در بخش انرژی کشور مطرح شود.
نقش جدولها و آمار در تحلیل وضعیت انرژی
برای درک بهتر روند تغییرات و وضعیت کنونی انرژی کشور، استفاده از جدولها و نمودارهای آماری اهمیت ویژهای دارد.
همانطور که در جدول فوق اشاره شد، آمار دقیق نیروگاهها و درصد تأمین سوختهای مختلف، نمایانگر تفاوتهای موجود در ظرفیتهای تأمین انرژی است. با استفاده از این آمارها میتوان روند تغییرات مصرف و تولید انرژی را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد و نقاط ضعف سیستم را شناسایی نمود.
به عنوان نمونه، اگر میزان تأمین گاز طبیعی در نیمه نخست سال به «پنج میلیارد مترمکعب» کاهش یافته باشد، میتوان با تحلیل دقیق این ارقام، اثرات ناشی از این کاهش را بر عملکرد نیروگاهها و تأمین برق در بخشهای مختلف اقتصاد بررسی کرد. استفاده از جداول آماری به مسئولان این امکان را میدهد تا با اتخاذ تصمیمات مبتنی بر دادههای واقعی، راهکارهای مناسبی جهت بهبود وضعیت ارائه دهند.
چالشهای موجود در هماهنگی بین نهادهای ذیربط
یکی از نکات مهم در بحران انرژی، عدم هماهنگی بین وزارت نفت، نیروگاهها و مصرفکنندگان است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم ارتباط صحیح و هماهنگ میان این نهادها، زمینه را برای بروز مشکلات متعدد فراهم آورده است. به عبارت دیگر، مقصر دانستن تنها یک نهاد بدون در نظر گرفتن تعاملات پیچیده بین تمامی عوامل، میتواند به ارائه راهکارهای ناقص منجر شود.
اینجاست که ایجاد یک چارچوب استراتژیک جامع، با همکاری تمامی نهادهای ذیربط، ضرورت پیدا میکند. تدوین برنامههای مشترک و تعیین اهداف مشخص، میتواند هماهنگی میان وزارت نفت، نیروگاهها و بخش خصوصی را بهبود بخشد و از وقوع بحرانهای مشابه در آینده جلوگیری نماید.
راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود همکاریهای داخلی
برای رفع مشکلات موجود در هماهنگی بین نهادهای مرتبط، پیشنهاد میشود:
-ایجاد جلسات منظم مشترک میان مدیران ارشد وزارت نفت، مسئولین نیروگاهها و نمایندگان بخش خصوصی
-تدوین سیاستهای یکپارچه جهت تأمین سوخت و هماهنگی در برنامهریزیهای بلندمدت
-بهرهگیری از فناوریهای نوین دیجیتال برای بهبود ارتباطات و تبادل دادههای دقیق در سطح کلان
این اقدامات میتوانند زمینههای لازم برای ایجاد یک سیستم هماهنگ و پاسخگو در مواجهه با بحرانهای احتمالی انرژی را فراهم آورند.
تأثیر بحران انرژی بر جنبههای زیستمحیطی
یکی از پیامدهای دیگر بحران انرژی، تأثیرات زیستمحیطی آن است. استفاده بیرویه از سوختهای فسیلی و عدم بهرهبرداری بهینه از منابع تجدیدپذیر، موجب افزایش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای شده است. افزایش آلودگی هوا نه تنها بر سلامت عمومی تأثیر منفی گذاشته، بلکه موجب تغییرات اقلیمی و بروز شرایط آب و هوایی نامساعد نیز گردیده است. از این رو، تلاش برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و افزایش بهرهمندی از منابع پاک نظیر انرژی خورشیدی، میتواند به بهبود وضعیت زیستمحیطی و کاهش اثرات منفی ناشی از آلودگی کمک نماید.
تجربههای موفق داخلی و بینالمللی
بررسی نمونههای موفق در داخل کشور و همچنین در سطح بینالمللی میتواند راهنمای خوبی برای مقابله با بحران انرژی باشد. در برخی کشورها، استفاده از فناوریهای نوین در زمینه ذخیرهسازی انرژی و بهبود کارایی نیروگاهها منجر به کاهش قابلتوجه هزینههای انرژی و افزایش رضایت مصرفکنندگان گردیده است. در کشور ما نیز نمونههایی از پروژههای موفق در حوزه انرژی خورشیدی و بادی وجود دارد که نشان میدهد با برنامهریزی صحیح و استفاده از فناوریهای روز دنیا، امکان گذار به سیستمهای انرژی پایدار وجود دارد.
با توجه به تجربیات موفق، سرمایهگذاری در پژوهشهای بومی و استفاده از دانش فنی داخلی میتواند به عنوان یک الگوی نوین در مدیریت بحران انرژی مورد استفاده قرار گیرد. ایجاد همکاریهای گسترده میان دانشگاهها، مراکز پژوهشی و صنعت، میتواند زمینهساز راهکارهای نوین و کارآمد در حوزه انرژی باشد.
نقش سیستمهای نظارتی و کنترل کیفیت
اجرای سیستمهای نظارتی و کنترل کیفیت در بخشهای تولید و توزیع انرژی از دیگر موارد ضروری در مدیریت بحران بهشمار میآید. با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا، امکان نظارت لحظهای بر عملکرد نیروگاهها، تشخیص سریع نواقص و جلوگیری از اتلاف انرژی فراهم میشود. این سیستمها علاوه بر افزایش کارایی، موجب ایجاد شفافیت در عملکرد نهادهای مرتبط شده و به مصرفکنندگان اطمینان میبخشد که منابع به شیوهای بهینه مدیریت میشوند.
چشماندازهای آتی و راههای پیش رو
با وجود چالشهای موجود، چشمانداز آینده در حوزه انرژی میتواند نویدبخش تغییرات مثبت باشد. با توجه به کاهش چشمگیر هزینههای فناوریهای انرژی تجدیدپذیر و رشد فناوریهای ذخیرهسازی، آیندهای روشن در انتظار کشور میباشد. برنامههای بلندمدت جهت افزایش بهرهوری، بهبود زیرساختهای انرژی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از اولویتهای مهم دولت محسوب میشود.
از این رو، تدوین استراتژیهای ملی برای ایجاد یک شبکه انرژی پایدار، مستلزم همکاری گسترده میان تمامی نهادهای دولتی و بخش خصوصی است. تنها از طریق همافزایی میان فناوریهای نوین، مدیریت دقیق منابع و تغییر نگرش مصرفکنندگان میتوان به یک سیستم انرژی پایدار دست یافت که پاسخگوی نیازهای اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی باشد.
از شما خوانندگان گرامی دعوت میکنیم تا در زمینه بحران انرژی و راهکارهای نوین مدیریتی، به بخش «نفت و انرژی» سایت ما سر بزنید. نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما در این حوزه میتواند در جهت بهبود وضعیت انرژی کشور نقش بسزایی ایفا نماید. لطفاً تجربیات و دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.
با تشکر از همراهی شما.
نظر شما