خطر کلاهبرداری در ثبت‌نام خودروهای فرسوده | مالکان خودروهای فرسوده چه انتخاب‌هایی دارند؟

در این گزارش از صفحه اقتصاد به پاسخ اینکه آیا خودروهای فرسوده را می‌توان با وجه نقد تحویل داد یا باید در طرح‌های جایگزینی شرکت کرد؟و کلاهبرداری در ثبت نام خودروهای فرسوده پرداخته شده است.

خطر کلاهبرداری در ثبت‌نام خودروهای فرسوده | مالکان خودروهای فرسوده چه انتخاب‌هایی دارند؟
صفحه اقتصاد -

در دنیای پرسرعت امروز، جایگزینی خودروهای قدیمی با مدل‌های جدید، هم از لحاظ اقتصادی و هم زیست‌محیطی، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. به همین دلیل، قوانین و طرح‌های متعددی برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، به تازگی جزئیاتی دقیق از فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده و شرایط ثبت‌نام مالکان این خودروها ارائه کرده است. این گزارش، جزئیات فرآیند ثبت‌نام، سن فرسودگی انواع خودروها و هشدارهای مربوط به کلاهبرداری را پوشش می‌دهد.

فرآیند ثبت‌نام خودروهای فرسوده

image

تمام مالکان خودروهای فرسوده برای شروع فرآیند اسقاط باید به سامانه رسمی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به نشانی nnhk.ir مراجعه کنند. این سامانه، تنها مرجع قانونی برای ثبت‌نام خودروهای فرسوده است. متقاضیان باید گزینه «ثبت‌نام خودرو فرسوده» را انتخاب و اطلاعات خود را در بخش «ثبت‌نام متقاضیان» وارد کنند.

این ثبت‌نام، اولین گام برای شرکت در طرح‌های نقدی یا جایگزینی خودروهای فرسوده است. به گفته سالاریه، تمامی سایت‌های دیگر که ادعای ثبت‌نام برای اسقاط خودرو دارند، جعلی و ابزار کلاهبرداری هستند. بنابراین، مالکان باید از هرگونه ثبت‌نام در این سایت‌ها خودداری کنند تا قربانی سوءاستفاده نشوند.

گزینه‌های مالکان: اسقاط نقدی یا جایگزینی

متقاضیان پس از ثبت‌نام، دو مسیر پیش روی خود دارند:

۱. طرح نقدی: مالکان می‌توانند شخصاً به یکی از مراکز اسقاط خودرو مراجعه کرده، خودرو فرسوده خود را تحویل دهند و وجه نقد آن را دریافت کنند.

۲. طرح جایگزینی: این گزینه مستلزم ثبت‌نام در فراخوان‌های اعلام‌شده از سوی خودروسازان است. مالکان باید فرآیندهای لازم را طی کرده و در نهایت خودروی جدیدی به جای خودروی فرسوده دریافت کنند.

هر دو گزینه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مالکان بتوانند بر اساس نیازها و شرایط خود، تصمیم‌گیری کنند. طرح نقدی برای کسانی که به وجه نقد فوری نیاز دارند مناسب است، در حالی که طرح جایگزینی امکان دستیابی به خودروی جدید را فراهم می‌کند.

سن فرسودگی خودروها: چه خودروهایی مشمول اسقاط هستند؟

maxresdefault

یکی از بخش‌های مهم اطلاعیه سالاریه، اعلام دقیق سن فرسودگی خودروها بود. بر اساس این قوانین:

-خودروهای شخصی سواری: ۲۰ سال برای بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی، و ۲۳ سال برای هیبریدی.

-خودروهای عمومی مانند تاکسی و ون: ۱۲ سال برای بنزینی و دیزلی و ۱۵ سال برای هیبریدی.

-مینی‌بوس: ۱۲ سال برای دیزلی و ۱۵ سال برای گازسوز.

-اتوبوس‌های برون‌شهری و درون‌شهری: ۱۵ سال برای برون‌شهری، و ۱۰ تا ۲۰ سال بسته به نوع سوخت و برقی بودن برای درون‌شهری.

-وانت‌بار: ۱۵ سال.

-کامیون و کشنده: ۲۵ سال.

-موتورسیکلت: ۶ سال برای کاربراتوری، ۱۲ سال برای انژکتوری و ۱۵ سال برای برقی.

این قوانین، نه تنها برای خودروهای قدیمی‌تر که مستقیماً به سن فرسودگی رسیده‌اند، بلکه برای خودروهای بالای ۱۰ سالی که نتوانسته‌اند دو بار متوالی برگه معاینه فنی بگیرند نیز اعمال می‌شود.

کلاهبرداری در فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده

17821

یکی از مهم‌ترین هشدارهای سالاریه، خطر ثبت‌نام در سایت‌های غیرمعتبر است. برخی افراد سودجو با ایجاد سایت‌های جعلی به دنبال سوءاستفاده از مالکان خودروهای فرسوده هستند. این افراد وعده‌های نادرست می‌دهند و مالکان را تشویق به پرداخت هزینه‌های نامعتبر می‌کنند.

به همین دلیل، مالکان تنها باید از سامانه رسمی nnhk.ir برای ثبت‌نام استفاده کنند و از هرگونه مراجعه به سایت‌های دیگر خودداری نمایند.

تاثیر قوانین جدید بر ناوگان حمل و نقل کشور

اجرای این طرح‌ها و قوانین جدید، تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی جاده‌ها خواهد داشت. خودروهای فرسوده، یکی از عوامل اصلی در آلودگی محیط زیست و افزایش تصادفات جاده‌ای هستند. جایگزینی این خودروها با مدل‌های جدیدتر و کارآمدتر، می‌تواند گامی مهم در جهت توسعه پایدار باشد.

خودروهای بالای ۱۰ سال؛ استثنائات سن فرسودگی خودرو

هرچند سن فرسودگی خودروها به طور مشخص تعیین شده، اما خودروهای بالای ۱۰ سال که نتوانند دو بار متوالی برگه معاینه فنی بگیرند نیز مشمول فرآیند اسقاط می‌شوند. این تصمیم، نشان‌دهنده جدیت دولت در کنترل کیفیت خودروهای فعال در جاده‌ها و شهرهاست.

کلام آخر

فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده، نه تنها یک ضرورت برای کاهش آلودگی و افزایش ایمنی است، بلکه فرصتی برای مالکان این خودروها فراهم می‌کند تا از طرح‌های نقدی یا جایگزینی بهره‌مند شوند. با اجرای این قوانین، امید می‌رود ناوگان حمل و نقل کشور به سمت مدرن‌سازی و بهبود کیفیت حرکت کند. مالکان باید با آگاهی کامل از شرایط و مقررات، در این فرآیند مشارکت کنند تا از هرگونه کلاهبرداری یا اشتباه جلوگیری شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه