فاجعه قیمت‌گذاری دستوری در خودرو | درخواست فوری خودروسازان از دولت

در این گزارش از صفحه اقتصاد به فاجعه قیمت گذاری دستوری از زبان دبیر انجمن خودروسازان پرداخته شده است.

فاجعه قیمت‌گذاری دستوری در خودرو | درخواست فوری خودروسازان از دولت
صفحه اقتصاد -

صنعت خودرو ایران در سال‌های اخیر تحت تاثیر سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت‌های وارداتی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده است. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، در واکنش به این شرایط خواستار لغو قیمت‌گذاری دستوری شد و بر اهمیت رقابتی‌تر شدن بازار تاکید کرد. او همچنین به طرح مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر اشاره کرد و آن را گامی در جهت کاهش قیمت خودروهای وارداتی دانست. در این گزارش، به بررسی جزئیات سخنان نعمت‌بخش و تاثیرات احتمالی سیاست‌های پیشنهادی بر صنعت خودرو می‌پردازیم.

لغو قیمت‌گذاری دستوری؛ اولویت اصلی خودروسازان

احمد نعمت‌بخش با اشاره به مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، این سیاست را مانعی بزرگ برای پیشرفت و رقابت در بازار دانست. به گفته او، تولیدکنندگان خودروهای داخلی تحت تاثیر این سیاست‌ها، نتوانسته‌اند قیمت محصولات خود را بر اساس واقعیت‌های بازار تنظیم کنند که این امر به ضرر هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده تمام شده است.

او تاکید کرد که لغو قیمت‌گذاری دستوری، مهم‌ترین درخواست خودروسازان از دولت است. از دیدگاه نعمت‌بخش، این اقدام می‌تواند رقابت سالم‌تری در بازار ایجاد کند و به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک شایانی نماید.

رقابت در بازار خودرو؛ فرصتی برای بهبود کیفیت

یکی از نکات مهمی که دبیر انجمن خودروسازان ایران به آن اشاره کرد، تاثیر واردات خودروهای صفر و دست دوم بر رقابت بازار است. او معتقد است که تداوم این روند، باعث ایجاد فضایی رقابتی‌تر در بازار خواهد شد. این رقابت نه‌تنها به نفع مصرف‌کننده است، بلکه تولیدکنندگان داخلی را نیز به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود وادار می‌کند.

نعمت‌بخش با اشاره به صدور مجوز برای تعدیل قیمت خودروهای داخلی پس از ۱۸ ماه، اظهار داشت که این اقدام می‌تواند به عنوان نقطه شروعی برای حمایت از خودروسازان داخلی و تقویت موقعیت آن‌ها در بازار تلقی شود. با این حال، او تاکید کرد که این مجوزها کافی نیست و برای رسیدن به نتایج مطلوب، دولت باید سیاست‌های خود را در جهت لغو قیمت‌گذاری دستوری تغییر دهد.

کاهش تعرفه واردات؛ گامی به سوی بازار رقابتی

طرح مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد یکی دیگر از موضوعاتی است که احمد نعمت‌بخش به آن پرداخت. او معتقد است که این کاهش تعرفه، تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی خواهد داشت و می‌تواند باعث کاهش قیمت این خودروها در بازار داخلی شود.

به گفته او، این اقدام اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند به افزایش رقابت میان خودروهای داخلی و وارداتی منجر شود. رقابتی که در نهایت، نه‌تنها به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود، بلکه باعث ارتقای کیفیت و کاهش قیمت در صنعت خودروی داخلی نیز می‌شود.

چالش‌ها و فرصت‌های بازار آزاد خودرو

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که صنعت خودروی ایران با آن مواجه است، عدم شفافیت در سیاست‌گذاری‌ها و دخالت‌های دولت در تعیین قیمت‌هاست. احمد نعمت‌بخش تاکید کرد که تولیدکنندگان داخلی با آزادسازی واردات و رقابتی‌تر شدن بازار کاملاً موافق هستند، اما شرط اصلی آن، لغو قیمت‌گذاری دستوری است.

او افزود: «تولیدکنندگان خودروهای داخلی اگر بتوانند قیمت محصولات خود را بر اساس واقعیت‌های بازار تنظیم کنند، می‌توانند به‌طور موثر با خودروهای وارداتی رقابت کنند.» این امر نشان می‌دهد که خودروسازان داخلی، توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند، اما دخالت‌های دولتی و قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی، مانع اصلی بر سر راه آن‌هاست.

آینده صنعت خودرو؛ راهکارهایی برای تحول

برای اینکه بازار خودرو ایران بتواند به شکلی پایدار و رقابتی پیش برود، نیازمند تغییراتی اساسی در سیاست‌گذاری‌هاست. لغو قیمت‌گذاری دستوری، کاهش تعرفه‌های واردات، تسهیل فرآیندهای تولید و تقویت زیرساخت‌های صنعتی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به تحول این صنعت کمک کند.

احمد نعمت‌بخش با تاکید بر این نکته که دولت باید رقابتی‌تر شدن بازار را در اولویت قرار دهد، از نهادهای ذی‌ربط خواست تا با تغییر سیاست‌های فعلی، فضایی ایجاد کنند که تولیدکنندگان داخلی و وارداتی بتوانند به شکلی عادلانه در بازار حضور داشته باشند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه