صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛
تاجگردون تهدید کرد | تعرفه واردات خودرو کاهش مییابد؟
تهدید مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو، امیدی تازه برای خریداران ایجاد کرده است.
بازار خودرو در ایران، بار دیگر با تصمیم جنجالی ایرانخودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولات مواجه شد. این افزایش قیمت که پس از دریافت مجوزهای رسمی دولت اتفاق افتاد، شوکی تازه به بازار خودرو وارد کرده و نگرانیهای بسیاری را در میان خریداران و کارشناسان ایجاد کرده است. در این میان، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴، به این موضوع واکنش نشان داده و کاهش تعرفه واردات خودرو را بهعنوان راهکاری برای مقابله با افزایش قیمتها پیشنهاد کرده است.
افزایش قیمت خودرو و تأثیر آن بر بازار خودرو
ایرانخودرو و سایپا بهعنوان دو خودروساز بزرگ و دولتی، پس از مدتها کشمکش توانستند مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کنند. این تصمیم، بلافاصله بر بازار آزاد خودرو تأثیر گذاشته و قیمتها را به شکل چشمگیری افزایش داده است. خریداران خودرو که پیش از این نیز با قیمتهای سرسامآور روبهرو بودند، حالا باید با افزایش جدیدی مواجه شوند که توان خرید را بیش از پیش کاهش داده است.
تصمیم دولت برای اجازه به خودروسازان داخلی جهت افزایش قیمت، بار دیگر بحثهایی درباره انحصار در بازار خودرو و نبود رقابت واقعی را مطرح کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت محصولات داخلی بدون فراهم کردن شرایط رقابت آزاد، تنها به نفع خودروسازان تمام خواهد شد و مصرفکنندگان بازنده اصلی این ماجرا خواهند بود.
واکنش مجلس به افزایش قیمت خودرو
در واکنش به این تحولات، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴، اعلام کرد که مجلس آماده است تا با کاهش تعرفه واردات خودرو، شرایط رقابت را به نفع مردم تغییر دهد. او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت به نفع مردم شود.»
این اظهارات، نشاندهنده عزم مجلس برای دخالت در سیاستهای تعرفهای و تلاش برای کنترل قیمت خودرو در بازار است. تاجگردون با استفاده از این تریبون، پیام روشنی به خودروسازان داخلی ارسال کرد که انحصار در بازار خودرو نمیتواند بدون هزینه ادامه پیدا کند.
کاهش تعرفه واردات خودرو، راهکاری عملی یا شعاری؟
کاهش تعرفه واردات خودرو، سالهاست که بهعنوان یکی از راهکارهای اصلی برای تنظیم بازار خودرو مطرح شده است. این اقدام میتواند باعث ورود خودروهای خارجی با قیمت رقابتی به بازار ایران شود و در نتیجه، خودروسازان داخلی را مجبور به بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات کند.
با این حال، اجرای این سیاست چالشهای خاص خود را دارد. از یک سو، برخی معتقدند که کاهش تعرفه واردات، باعث خروج ارز از کشور و فشار بیشتر بر منابع ارزی خواهد شد. از سوی دیگر، موافقان این طرح بر این باورند که کاهش تعرفه میتواند بازار خودرو را از انحصار خارج کرده و به نفع مصرفکنندگان عمل کند.
اظهارات تاجگردون نشان میدهد که مجلس بهدنبال برداشتن گامی عملی در این زمینه است. اما سوال اینجاست که آیا دولت و سایر نهادهای مرتبط نیز آمادگی لازم برای همراهی با این سیاست را دارند؟
چالشهای پیشروی کاهش تعرفه واردات خودرو
یکی از موانع اصلی بر سر راه کاهش تعرفه واردات خودرو، مقاومت خودروسازان داخلی است. این شرکتها که سهم عمدهای از بازار خودرو در ایران را در اختیار دارند، بارها نشان دادهاند که بهراحتی حاضر به پذیرش رقابت نیستند.
علاوه بر این، شرایط اقتصادی کشور و محدودیتهای ارزی نیز از جمله دلایلی است که برخی مسئولان را نسبت به کاهش تعرفه واردات محتاط کرده است. واردات خودروهای خارجی میتواند باعث افزایش تقاضا برای ارز شود و در شرایط کنونی که نرخ ارز نیز نوسانات زیادی دارد، این مساله ممکن است فشار بیشتری بر اقتصاد وارد کند.
با این وجود، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کاهش تعرفه واردات میتواند در درازمدت به نفع اقتصاد کشور باشد. این اقدام نه تنها به کاهش قیمت خودرو کمک میکند، بلکه باعث میشود که خودروسازان داخلی نیز برای حفظ سهم بازار خود، مجبور به بهبود کیفیت و کاهش هزینهها شوند.
پیامدهای اجتماعی و اقتصادی افزایش قیمت خودرو
افزایش قیمت خودرو، علاوه بر تاثیرات اقتصادی، پیامدهای اجتماعی نیز به همراه دارد. بسیاری از خانوادهها که به دنبال خرید خودرو بودند، حالا با افزایش قیمتها ناامید شدهاند. این مساله میتواند به افزایش نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به سیاستهای اقتصادی دولت منجر شود.
از سوی دیگر، این وضعیت باعث شده که بازار خودروهای دست دوم نیز با افزایش تقاضا مواجه شود. بسیاری از خریداران که توان خرید خودروهای نو را ندارند، به سمت بازار دست دوم روی آوردهاند. این مساله نیز باعث شده که قیمت خودروهای کارکرده نیز افزایش یابد و شرایط را برای مصرفکنندگان دشوارتر کند.
کلام آخر
اظهارات تاجگردون و تهدید به کاهش تعرفه واردات خودرو، بارقهای از امید برای خریداران خودرو ایجاد کرده است. اگرچه این طرح هنوز در مرحله اظهارنظر است و اجرایی شدن آن به تصمیمگیریهای بعدی نیاز دارد، اما میتواند بهعنوان یک راهکار جدی برای ایجاد رقابت در بازار خودرو مطرح شود.
در نهایت، باید دید که آیا مجلس میتواند با سیاستهای خود، انحصار در بازار خودرو را بشکند و شرایط را به نفع مصرفکنندگان تغییر دهد، یا اینکه افزایش قیمتها همچنان ادامه خواهد داشت.
نظر شما