صفحه اقتصاد بررسی می کند:
روزهای سخت بنزینی ایران | واردات بنزین به قیمت طلا
هزینههای سنگین واردات بنزین؛ماجرا چیست؟در ادامه خبر خواهید خواند.
ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، در جمع خبرنگاران از بحرانی جدی در زمینه مصرف و تولید بنزین در کشور پرده برداشت. او به موضوعاتی چون ناترازی تولید و مصرف بنزین، نیاز به اصلاح فرهنگ مصرفی، لزوم مدیریت و کاهش مصرف و در نهایت هزینههای سرسامآور واردات بنزین اشاره کرد. با توجه به اختلافی که میان تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد، ایران روزانه ناچار به واردات میلیونها لیتر بنزین با قیمتهای سنگین است. این چالش بزرگ، نشاندهنده بحران سوخت در ایران و ضرورت بازنگری در سیاستهای مدیریتی و فرهنگی است.
بحران ناترازی تولید و مصرف بنزین
ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، در مصاحبهای با خبرنگاران به معضلی اساسی در حوزه سوخت کشور اشاره کرد؛ معضلی که به شکاف گسترده بین تولید و مصرف روزانه بنزین برمیگردد. عاشوری اظهار داشت که این مشکل تنها به میزان تولید محدود نمیشود، بلکه سبک مصرف نادرست و فرهنگ ناصحیح استفاده از بنزین در کشور نیز نقش کلیدی در شکلگیری این بحران ایفا میکند. به گفته او، روزانه حدود ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود، درحالی که تولید داخلی بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است. این تفاوت روزانه بین ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر، به افزایش واردات و مشکلات مالی در این حوزه انجامیده است.
هزینه سنگین واردات بنزین
این ناترازی هزینههای سنگینی به همراه داشته است. عاشوری بیان کرد که هر لیتر بنزین وارداتی برای ایران ۳۸ هزار تومان تمام میشود. چنین هزینهای فشار اقتصادی زیادی بر دولت و خزانه کشور وارد میکند و واردات روزانه میلیونها لیتر بنزین باعث میشود هزینههای گزافی از منابع کشور صرف شود. این موضوع نگرانیهایی جدی برای آینده اقتصادی و انرژی کشور ایجاد کرده و نشان میدهد که چارهای جز کاهش مصرف وجود ندارد. اگر چنین روندی ادامه یابد، احتمال افزایش قیمت بنزین یا کمبود آن در بازار داخلی وجود دارد.
لزوم اصلاح فرهنگ مصرفی و کاهش تقاضای بنزین
یکی از راهحلهای اصلی که عاشوری پیشنهاد میدهد، اصلاح فرهنگ مصرفی در ایران است. او بر این باور است که علاوه بر افزایش تولید، باید به مدیریت صحیح و بهینه مصرف توجه ویژه داشت. در ایران، استفاده از خودروهای شخصی به شکل بیرویهای رایج شده و همین امر منجر به افزایش شدید مصرف بنزین شده است. افزایش آگاهی عمومی درباره مزایای استفاده از حملونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای پرمصرف، میتواند یکی از راههای کارآمد برای کاهش این مصرف باشد.
نقش خودروهای پرمصرف و نیاز به اصلاح روند تولید
از دیگر عواملی که به این بحران دامن میزند، تولید خودروهای پرمصرف است. در ایران، بخش بزرگی از خودروها به دلیل کیفیت پایین و عدم بهرهوری مناسب، بنزین بیشتری مصرف میکنند. عاشوری تأکید دارد که تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایینتر و استفاده از فناوریهای جدید میتواند تأثیر بسزایی در کاهش مصرف بنزین داشته باشد. توسعه و تشویق تولید خودروهای هیبریدی یا برقی نیز میتواند به حل این مشکل کمک کند و فشار کمتری بر ذخایر بنزینی کشور وارد نماید.
لزوم توسعه حملونقل عمومی بهعنوان جایگزین
به گفته عاشوری، یکی دیگر از راههای مؤثر برای مدیریت مصرف، توسعه و گسترش حملونقل عمومی در کشور است. در حال حاضر، به دلیل مشکلات در حملونقل عمومی، بسیاری از شهروندان ناچار به استفاده از خودروهای شخصی خود هستند. اگر زیرساختهای مناسب و خدمات کافی در زمینه حملونقل عمومی فراهم شود، میتوان انتظار داشت که بسیاری از مردم از خودروهای شخصی کمتری استفاده کنند و در نتیجه مصرف بنزین کاهش یابد.
چالشها و تهدیدات آینده در صورت ادامه روند فعلی
با توجه به وضعیت کنونی، اگر روند مصرف ناصحیح و فرهنگ غلط استفاده از بنزین ادامه یابد، در آیندهای نزدیک شاهد افزایش بحرانها و فشارهای اقتصادی بیشتری خواهیم بود. به گفته عاشوری، افزایش تولید تنها راهحل نیست و اگر اصلاحی در فرهنگ مصرفی و مدیریت عرضه و تقاضا صورت نگیرد، ممکن است کشور با چالشهای بیشتری در تأمین بنزین مواجه شود.
نظر شما