متخصصان شهر هوشمند در مصلی گرد هم می‌آیند

پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران به مناسبت روز جهانی شهرها و همزمان با نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

متخصصان شهر هوشمند در مصلی گرد هم می‌آیند
صفحه اقتصاد -

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه و کنفرانس اظهار داشت: در این رخداد مهم تلاش شده است تا بستر تعامل مناسب بین بازیگران شهر هوشمند، مدیران شهری، صنعتگران، اندیشمندان و صاحب‌نظران و همچنین مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تکمیل پازل شهر هوشمند در کشور فراهم شود.

محمد حسن‌زاده افزود: در این نمایشگاه و کنفرانس از یک سو فضا برای نمایش دستاوردها، فناوری‌ها، فنون و ابزارهای پیاده‌سازی شهر هوشمند وجود دارد و از سوی دیگر، امکان تحلیل عالمانه و معرفی جدیدترین روش‌شناسی‌ها، یافته‌های علمی و دیدگاه‌های دانشگاهی فراهم است. در این میان، توجه ویژه‌ای به ایده‌پردازی، استارت‌آپ‌ها و نوآوری‌های نسل جوان به عمل آمده است.

حسن‌زاده با اشاره به ساختار جدید بخش کنفرانس اضافه کرد که امسال مسئولیت برگزاری پنل‌ها به نهادها و شبکه‌های تخصصی واگذار شده است؛ بر این اساس ترکیبی از بازیگران بخش‌های خصوصی، دولتی، دانشگاه و صنعت در پنل‌ها حضور دارند و مباحثی مانند محیط زیست، هوشمندسازی، رتبه‌بندی شهرها، آموزش مدیران شهری و استانداردهای شهر هوشمند با نگاه ویژه به مسائل مدیریت شهری ایران در پنل‌ها مورد بررسی و ارائه راهکار قرار می‌گیرند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در ادامه با اشاره به برگزاری ١٥ رخداد علمی در قالب پنل و سخنرانی در ۳ روز برگزارس نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند تاکید کرد که می‌توان گفت پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران ترکیبی از علم و عمل را برای ایجاد نقطه عطفی مناسب برای توسعه مفهومی و عملیاتی شهر هوشمند در ایران به نمایش خواهد گذاشت.

به گفته حسن‌زاده در رزوهای برگزاری کنفرانس، شرکت‌کنندگان و اعضای پنل به ارائه ایده‌ها، یافته‌های علمی و ابتکارات خود خواهند پرداخت و به همین منظور یک سالن اصلی با هدایت هفت شورای سیاستگذاری علمی و کمیته‌های تخصصی برای این کنفرانس اختصاص یافته است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه یادآور شد که جمعیت شهرنشین ایران از حدود ۳۲ درصد در اوایل دهه ۱۳۳۰ به حدود ۷۵ درصد تا پایان دهه ۱۳۹۰ رسیده است. این رشد نشان‌دهنده تغییراتی با شتاب همتراز یا بیشتر از روند جهانی به سمت شهرنشینی است. این در حالی است که حدود نیمی از جمعیت کشور در چند شهر پرجمعیت کشور زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر، با توجه به تغییر سریع و افزایش یک‌باره جمعیت شهرهای بزرگ چالش‌های بیشتری از منظر زیرساخت، اسکان، اشتغال و تعامل پیش روی شهرها به ویژه شهرهای بزرگ قرار می‌گیرد. پاسخگویی به این چالش‌ها به توجه جدی به شهر هوشمند و بهره‌برداری از مزایای آن برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش پایداری شهرها نیاز دارد.

محمد حسن‌زاده بر این باور است که نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های ادواری به عنوان یک محمل ملی و بین‌المللی برای برجسته‌سازی اقدامات انجام شده و افزایش تعامل بازیگران شهر هوشمند در مسیر هم‌افزایی و همیاری در نظر گرفته می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) تصریح کرد که اگرچه «شهر هوشمند» یک مفهوم به نسبت نوین است اما رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است. امروزه کمتر شهری را در کشورهای پیشرفته می‌توان یافت که برنامه‌ای برای هوشمندسازی شهر در نظر نگرفته باشد یا حداقل در بخشی از امورات شهری، مفهوم شهر هوشمند را عملیاتی نکرده باشد. البته میزان دستیابی به شهر هوشمند و بهره‌مندی از مزایای آن از کشوری به کشور دیگر و از شهری به شهری دیگر متفاوت است و همین امر موجب شکل‌گیری شکاف بین شهرهای جهان شده است.

صدور گواهی حضور در پنل‌های علمی کنفرانس

بنابر اعلام ستاد خبری نمایشگاه، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران همچنین گفت که شهرهای توسعه‌یافته بیشترین بهره‌برداری را از شهر هوشمند به عمل آورده و خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین را راه‌اندازی کرده‌اند.

به گفته وی، نسل اول شهر هوشمند با کاربست هرچه بیشتر فناوری در زندگی روزمره آغاز شد و مبنایی برای نسل دوم شهرهای هوشمند فراهم کرد که فناوری‌های هوشمندسازی را وارد فرایندهای مدیریت شهری کردند. در نسل سوم شهرهای هوشمند نیز مشارکت مردم و مجامع در فرایندها و مدیریت شهری اهمیت بیشتری پیدا کرد.

به گفته حسن‌زاده مقالات ارسال شده به دبیرخانه بعد از داوری در مجموعه مقالات کنفرانس منتشر خواهد شد و مقالات کنفرانس قبلی نیز به صورت مجموعه مقالات و شماره ویژه نشریه ایرانداک منتشر شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در پایان تاکید کرد که شرکت در پنل‌ها و بازدید از نمایشگاه رایگان است اما صدور گواهی فقط برای کسانی انجام خواهد شد که در وبگاه کنفرانس به نشانی smartcity.irandoc.ac.ir ثبت‌نام کرده باشند. ثبت‌نام و حضور در کنفرانس برای دریافت گواهی الزامی است.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، به همت همایشگران سام و مدیریت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (دبیرخانه علمی) از تاریخ ٧ تا ٩ آبان ۱۴۰۳ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و بازدید برای عموم آزاد است.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و رزرو غرفه به وبگاه cms.samexo.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۲۲۸۹۳۲۴۲ و ۰۹۹۱۶۳۶۴۴۱۶ تماس بگیرند.

پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی شهر هوشمند ایران

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد