تا روز ملی صادرات/ با گذر از موانع؛ مسیر صادرات هموارتر می‌شود

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در آستانه روز ملی صادرات گفت: راه نجات صادرات، توجه سیاست‌گذار به اصلاح سیاست‌های ارزی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی وتجاری و همچنین اعطای امتیاز به صادرکنندگان است.

تا روز ملی صادرات/ با گذر از موانع؛ مسیر صادرات هموارتر می‌شود
صفحه اقتصاد -

محمدمهدی طباطبایی با اشاره به چند مانع که صادرکننده را برای ادامه فعالیت در چرخه تجاری کشور دچار تردید کرده، اظهار کرد: سیاست ارز چندنرخی، هزینه‌های سربار صادراتی، نبود حمل ونقل مناسب دریایی، معطلی صاحبان کالاها در مرز دیگر کشورها، نبود مشوق‌های مناسب صادراتی وغیره از موانعی است که کار را برای صادرکنندگان سخت کرده است. از این رو، راه نجات توجه سیاست‌گذار به اصلاح سیاست‌های ارزی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی وتجاری و همچنین اعطای امتیاز به صادرکنندگان است.

چند نرخی بودن ارز؛ مهم‌ترین چالش صادرات

 به گفته محمدمهدی طباطبایی، مهم‌ترین مساله که در حال حاضر برای صادرکنندگان ایجاد چالش کرده، چند نرخی بودن ارز است. نرخ ارزی که متاثر از تورم است.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه هزینه‌های سربار صادراتی را از موانع دیگر بر سر راه صادرات، عنوان کرد و افزود: این هزینه‌ها، هزینه‌های بالا و سرباری است که هنگام حمل و نقل کالا از صادر‌کننده دریافت می‌شود؛ مثل هزینه‌های حمل داخلی یا هزینه‌های صادرات مجدد از طریق کشورهای ثالث. البته بخشی از این هزینه‌ها به دلیل تحریم‌های بین‌المللی به صادرکننده تحمیل می‌شود.

معطلی صاحبان کالا در مرزها

از دیگر مشکلات سر راه تجارت خارجی ایران که دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران هم به آن اشاره می‌کند، مشکلاتی چون معطلی زیاد کامیون‌ها در مرزها برای حمل و انتقال کالا به دیگر مقاصد صادراتی است، که عمدتا از طریق کشور ثالث مثل «ترکیه» انجام می‌شود. به‌طوری‌که گاها برخی کامیون‌ها حتی تا ۱۰ روز هم در مرزها متوقف و اجازه عبور به آنها داده نمی‌شود.

 بازرسی کالا

طباطبایی در ادامه افزود: مشکل بعدی در فرآیند صدور کالا به بازارهای جهانی، بحث بازرسی است. این موضوع در کشورهای دیگر خصوصا ترکیه در مورد برخی از کالاهای ایرانی اتفاق می‌افتد. هرچند این نوع کنترل‌ها به نوعی حق این کشور است، اما نحوه کنترل‌ها گاهی اوقات بسیار آسیب‌زننده است. یعنی در حین بازرسی، به خود کالا یا بسته‌بندی کالا آسیب وارد می‌شود و این باعث تحمیل خسارت به صادرکننده می‌شود.

راهکارهای برطرف کردن موانع صادرات

 این فعال بخش خصوصی در ادامه به راهکارهای موانع صادرات اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین مانع پیش روی صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی، ارز چندنرخی است. بنابراین نخستین و مهم‌ترین راه نجات صادرات از این گلوگاه، عبور از ارز چند نرخی و حرکت به سمت تک نرخی شدن است.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه با بیان اینکه راه دیگری که می‌تواند کارساز باشد، «فعال کردن دیپلماسی اقتصادی» است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، دولت جدید بایستی بر دیپلماسی تجاری و باز شدن مسیرهای صادراتی و ارتباط با دنیا تمرکز کند تا از این طریق، هزینه‌های سربار صادراتی کشور کاهش یابد.

راهکار سومی که دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران پیشنهاد می‌دهد، اعطای مشوق‌های صادراتی است؛ یعنی مشوق‌هایی باید از سوی سیاست‌گذار تجاری در نظر گرفته شود که تاثیر مستقیم بر کاهش هزینه‌های صادراتی اعم از لجستیکی و بندری و مجوزهای صادراتی داشته باشد.

طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین برای اینکه بتوانیم به هدف بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در سال آینده براساس برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم، چاره‌ای نیست جز اینکه، دیپلماسی تجاری خود را تقویت و موانع صادراتی از سر راه برداریم.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد