قیمت میلگرد در ریل صعودی: نوسان قیمت، بلاتکلیفی خریداران

بازار آهن‌آلات ایران در روزهای اخیر با نوساناتی همراه بوده است که باعث افزایش قیمت برخی محصولات مانند میلگرد و پروفیل شده و تأثیر زیادی بر صنایع مختلف دارد.

قیمت میلگرد در ریل صعودی: نوسان قیمت، بلاتکلیفی خریداران
صفحه اقتصاد -

به گزارش آهن ‌آنلاین؛ بازار آهن و فولاد ایران طی روزهای اخیر شاهد نوسانات و رویدادهای مهمی بوده است که می‌تواند تأثیرات زیادی بر صنایع مختلف، از جمله ساخت‌وساز و تولیدات صنعتی داشته باشد.

بررسی آخرین نوسانات بازار آهن‌آلات نشان از تداوم روند نزولی و بعضا ثبات قیمتی دارد اما در همین حین نوسانات مثبت قیمت میلگرد نیز نسبت به روزهای گذشته به مراتب بیشتر شده است. به عنوان مثال، میلگرد هیربد، میلگرد کاوه تیکمه داش، بافق یزد، جهان فولاد سیرجان و میلگرد میانه با رشد ۰،۷ الی ۳،۵ درصدی همراه شده اند. قیمت هر عدد میلگرد جهان فولاد سیرجان، با استاندارد در سایز های ۱۸ الی ۲۸ با رشد ۱،۱ درصدی به ۲۴ هزار و ۷۳۰ تومانی افزایش یافته است. 

نوسانات قیمت آهن و فولاد همواره یکی از مسائل کلیدی در بازارهای مرتبط با این محصولات بوده است. در حالی که برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از تثبیت یا حتی کاهش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بود، برخی از کارخانه‌ها قیمت آهن آلات خود را به‌طور غیرمنتظره افزایش داده‌اند. این افزایش، ناشی از چندین عامل مختلف است، از جمله تغییرات در هزینه‌های تولید، نرخ تورم، و نوسانات قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی .

در هفته گذشته، بازار مقاطع فولادی با نوسانات محسوسی مواجه شد که این موضوع خریداران را دچار سردرگمی کرده است. از یک سو، برخی تولیدکنندگان به دلیل کاهش حجم تقاضا در تلاش بودند تا با افزایش عرضه، قیمت‌ها را تثبیت کنند. اما از سوی دیگر، افزایش ناگهانی برخی از هزینه‌های تولید منجر به بالا رفتن قیمت‌ها شده است. این وضعیت باعث شد بسیاری از خریداران برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید مقاطع فولادی با دشواری مواجه شوند.

همزمان با نوسانات قیمت آهن آلات، بورس کالا نیز یکی از بسترهای مهم عرضه محصولات فولادی بوده است. هفته جاری، حدود ۷۲ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد. با این حال، تنها ۲۰ درصد از این محصولات به فروش رسید که نشان‌دهنده یک کاهش قابل‌توجه در تقاضا نسبت به عرضه است . این امر می‌تواند به دلایلی نظیر نوسانات قیمت‌ها، بلاتکلیفی در بازار و انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت‌ها باشد.

بورس کالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی برای محصولات فولادی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم بازار ایفا می‌کند. با توجه به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا معمولاً با شفافیت بیشتری همراه است، این موضوع می‌تواند به کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات شدید کمک کند. با این حال، کاهش استقبال از محصولات فولادی در بورس کالا، هشداری است مبنی بر اینکه بازار فولاد نیازمند بازنگری و تنظیمات دقیق‌تری است تا از بروز بحران‌های احتمالی جلوگیری شود. 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد