تا روز ملی صادرات/ رقابتی شدن کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: الزامات اولیه توسعه صادرات، تولید محصولات صادرات محوری است که بتواند از نظر قیمت و کیفیت در بازارهای جهانی با کالاهای مشابه رقابت کند.

تا روز ملی صادرات/ رقابتی شدن کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی
صفحه اقتصاد -

مجیدرضا حریری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران  بر پایه نفت مشتقات آن، معدن و صنایع معدنی است، گفت: محصولات صادراتی، با کمترین فرآوری و کمترین فناوری تولید و صادر می‌شوند. متاسفانه صادرات در کشور ما ، حاصل تکنولوژی یا کار ایرانی نیست بلکه حاصل ثروت خدادادی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به ارقام صادراتی ایران در سال ۱۴۰۲، گفت: مطابق با آمار گمرک  ۵۵ درصد صادرات غیرنفتی از محصولات حفاری شده از جمله نفت و محصولات پتروشیمی، ۱۸ تا ۲۵ درصد محصولات معدنی و ۱۵ درصد محصولاتی همچون کاشی، سرامیک، سیمان و ... است در واقع ما در اصل با صادرات این محصولات سوبسید صادر می‌کنیم.

حریری با تاکید بر تولید و صادرات محصولات بر پایه دانش، تصریح کرد: در یک دهه اخیر وزن صادرات غیرنفتی ما تغییر چندانی نکرد این در حالی است که افزایش قیمت‌های جهانی ارزش محصولات غیرنفتی را بالا برد.

وی در ادامه درباره راهکار توسعه صادرات غیرنفتی در کشور بیان کرد: اولین قدم در توسعه صادرات غیرنفتی تولید کالا و محصولات صادرات محور است به بیان دیگر تولیدات ایرانی باید از نظر قیمت و کیفیت در بازارهای جهانی قابل رقابت با تولیدات مشابه باشد. 

به گفته این فعال اقتصادی؛ تحریم‌های ظالمانه علیه ایران مکانیزم و پروسه صادرات را وارد فاز جدیدی کرد؛ ما باید تاجر داشته باشیم، اما در ۲۰ سال اخیر فرآیند تجاری ما بیشتر به  پیله‌وری شباهت دارد؛ تاجر ایرانی باید با علم روز تجارت آشنا باشد. 

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات صادرات در ایران نسبتی با تحریم‌ها ندارد، تصریح کرد: ارز چند نرخی ایجاد رانت کرده است و باید برای برخی قوانین داخلی که روند فعالیت تجاری را کند کرده است چاره‌ای بیاندیشیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به حجم تجارت ایران و چین در سال‌های اخیر، گفت: شرایط تحریمی حجم مبادلات تجاری ما با چین را افزایش داده است به نظر می‌رسد در صورت نبود این شرایط باز هم چین شریک اول تجاری ما بود. با این وجود صادرات ایران به چین هم تحت تاثیر عوامل کلی صادرات در ایران قرار گرفته است.

گفتنی است آیین روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی به رسم هر سال، ۲۹ مهر سال جاری نیز باحضور مقامات عالی کشور، فعالان بخش خصوصی برگزار خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد