موتور افزایش قیمت جهانی طلا روشن شد

طی هفته‌های گذشته قیمت جهانی طلا رکورد جدیدی ثبت کرده که تاکنون سابقه نداشته است.

موتور افزایش قیمت جهانی طلا روشن شد
صفحه اقتصاد -

این افزایش در کنار ثبات نسبی نرخ ارز در داخل، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را افزایشی کرد. محمد کشتی‌آرای کارشناس بازار طلا در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این نکته اشاره کرده است که اگر درگیری‌های خاورمیانه و تنش‌های سیاسی ادامه‌دار باشد، افزایش اونس جهانی را در پی خواهد داشت و همین روند بر بازار داخل تاثیرگذار خواهد بود.

بازار طلا طی هفته‌های گذشته تحت‌ تاثیر عوامل بین‌المللی قرار گرفته و قیمت‌ها به طرز چشمگیری رشد کرده است. کاهش نرخ بهره آمریکا و تنش‌های منطقه نیز از عوامل اصلی افزایش قیمت اونس جهانی بوده و موجب افزایش تقاضا برای طلا شده است. آیا این روند افزایشی ادامه‌دار خواهد بود؟

فاکتورهای خارجی، قیمت طلا و سکه را افزایشی کرده است

محمد کشتی‌آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «قیمت جهانی طلا اتفاقی است که ربطی به مسائل داخلی ندارد و اگر قیمت طلا و سکه در داخل کشور افزایشی است، علت آن مسائل خارجی است.»

او افزود: «در حوزه بین‌المللی و اقتصادی نیز مسائل خارجی به این ترتیب است که هرگونه اتفاق غیرمنتظره و غیرمعمول روی اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد.»

کاهش نرخ بهره در آمریکا و تنش‌های خاورمیانه تاثیر زیادی بر تقاضا گذاشته‌اند

این کارشناس بازار طلا ادامه داد: «در دو هفته اخیر، کاهش نرخ بهره در آمریکا، مسائل ژئوپولیتیک خاورمیانه و تشدید تنش‌‌ها در این منطقه عواملی بوده‌اند که تاثیر زیادی بر تقاضای خرید طلا در بازارهای جهانی گذاشته‌اند.

او تشریح کرد: «طبیعتاً این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت شده، به‌ طوری‌ که قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی می‌زنند که تاکنون سابقه نداشته است؛ بنابراین قیمت جهانی طلا تحت‌ تاثیر مسائل سیاسی و اقتصاد جهانی قرار گرفته و به این شکل بالا رفته است.»

اگر تنش‌های سیاسی جهانی ادامه‌دار باشد، تاثیری مستقیم روی اونس خواهد گذاشت

کشتی‌آرای درباره وضعیت قیمت‌ها در آینده گفت: «اگر مسائلی مانند تشدید درگیری‌های خاورمیانه و تنش‌های سیاسی جهانی ادامه‌دار باشد، طبیعتاً باز هم این رشد قیمت اتفاق خواهد افتاد و تاثیری مستقیم روی اونس خواهد گذاشت.»

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر میزان تاثیرگذاری اونس جهانی بر بازار داخلی را زیاد دانست و توضیح داد: «در همین یک هفته اخیر اونس جهانی افزایشی بوده است؛ این در حالی است که قیمت ارز تغییر کمی پیدا کرده است. یعنی در یک هفته گذشته، قیمت ارز داخل کشور تغییرات شوک‌مانندی نداشته و تغییرات معمولی پیدا کرده و یک رقم جزئی بالا و پایین شده است.»

او در ادامه اضافه کرد: «بااین‌حال شاهد هستیم که افزایش قیمت اونس جهانی باعث شده است ظرف یک هفته، قیمت سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد و حتی همین یک هفته اخیر، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به طور متوسط ۱۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کند.»

اونس جهانی طلا قیمت طلا و سکه را صعودی کرد

کشتی‌آرای ادامه داد: «این افزایش‌ها در بازار داخل تاثیرگذار است. یعنی قیمت سکه در حال حاضر در محدوده و ارقام جدید قرار گرفته است. به‌ویژه اینکه قیمت اونس جهانی طلا تا ۲۶۸۰ دلار هم بالا رفت و یک رکورد جدید قیمتی از خود به جا گذاشت که تاکنون سابقه نداشته است.»

او در آخر گفت: «بنابراین اگر مسائلی که در خصوص افزایش قیمت اونس جهانی مطرح کردم ادامه پیدا کند طبیعتاً به قیمت‌های جدیدی در بازار طلا و سکه خواهیم رسید.»

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد