علت عجیب و اصلی انفجار معدن طبس برملا شد

در این خبر می خوانید؛ علت عجیب و اصلی انفجار معدن طبس برملا شد

علت عجیب و اصلی انفجار معدن طبس برملا شد
صفحه اقتصاد -

رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه تحریم؛ دلیل اصلی انفجار معدن طبس بود، گفت: هشدار دهنده‌های خاص برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی وجود دارد، اما ما به خوبی از آن‌ها بهره نبرده‌ایم، چرا که قادر به تامین ملزومات استفاده از این فناوری نبوده‌ایم و مشکلات بهره‌گیری از این نوع تکنولوژی در کشور همچنان وجود دارد.

کمبود منابع مالی و تحریم؛ دو موضوع تاثیرگذار بر عدم حفظ، توسعه و از همه مهتر تجهیز ایمنی معادن کشور است که سال‌ها این موضوع مورد نقد و بررسی کارشناسان و صاحبان این صنعت قرار گرفته، اما متاسفانه درباره رفع این مشکلات، کمترین هزینه و پایین‌ترین برنامه ریزی انجام شده و همچنان شاهد انفجار معدن در نقاط مختلف کشور هستیم.

هرازگاهی شاهد حوادث تلخ در معدن‌های گوشه و کنار کشور هستیم و یکی دو هفته درباره وضعیت معادن و حفاظت از جان کارگران معدن خبر‌های زیادی به گوش می‌رسد. از پیام‌های تسلیت متولیان این بخش تا وعده تجهیز معادن به سیستم‌های حفاظتی و ایمنی فقط برای چند روز است و حل این مشکل همواره به دلیل تحریم بودن ایران از حضور در بازار‌های جهانی، بدون هیچ نتیجه‌ای کنار گذاشته می‌شود.

سهم فقر تکنولوژی در حوادث معدنی در ایران

محمد رضا بهرامن، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس خانه معدن ایران در خصوص فاجعه انفجار در معدن معدنجو در طبس گفت: تکنولوژی‌هایی که تلفات اینگونه حوادث را کم کند و یا از وقوع آن جلوگیری کند، وجود دارد، اما در این مورد به خوبی از آن بهره نبرده‎ایم. هشدار دهنده‌های خاص برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی وجود دارد، اما ما به خوبی از آن‌ها بهره نبرده‌ایم، چرا که قادر به تامین ملزومات استفاده از این فناوری نبوده‎ایم و مشکلات بهره گیری از این نوع تکنولوژی در کشور همچنان وجود دارد.

به گفته بهرامن، مقابله با از بین رفتن جان انسان‌ها در معادن به عنوان اولین و مهمترین مطالبه از دولت‌‎ها همواره مطرح بوده است. معادن کشور نیاز به تکنولوژی دارد و تحریم‌های داخلی و خارجی تیشه به ریشه معادن می‌زند.

رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در کشور چه باید کرد؟ گفت: تبادل با دنیا یکی از راهکار‌های اصلی جهت تامین نیاز‌های بخش تولید و همچنین معادن است؛ اما امروز به دلیل تحریم‌ها از واردات بخش بزرگی از تجهیزات معدنی عقب مانده‌ایم.

چالش تامین مالی برای تجهیز معادن

وی ادامه داد: ایمن سازی نیاز به تجهیز معادن دارد و این موضوع با تامین نیاز مالی باید صورت بگیرد، اما به دلیل برخی موانع مانند تحریم‌ها و عدم حمایت دولت و بانک‌ها از بخش معادن، این مهم هنوز به عنوان یک چالش در این حوزه باقی مانده است.

بهرامن با اشاره به اینکه معادن دولتی نیز با توجه به اینکه خود دولت متولی تامین مالی آن است، رها شده است، گفت: این بخش از معادن با توجه به وسعت و گستردگی که دارد همچنان از لحاظ تامین تجهیزات و ایمن سازی در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد