بنزین صادراتی لیتری چند؟

یک کارشناس برجسته انرژی می‌گوید اگر فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحت داشته باشد، برای کسب درآمد اعلام شده، باید بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر بنزین صادر می‌شد.

بنزین صادراتی لیتری چند؟
صفحه اقتصاد -

شایعه‌ای مبنی‌بر صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان به خارج از کشور مطرح شده است. اکنون یک کارشناس حوزه انرژی در این خصوص توضیح می‌دهد.

شهاب‌الدین متاجی، کارشناس برجسته انرژی و مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در اظهاراتی کارشناسی ادعای مطرح شده درباره صادرات بنزین ایران به‌قیمت ۵۰۰ تومان را به چالش کشید. وی با استناد به داده‌های دقیق و مستند، این ادعا را نادرست خواند و بر لزوم پرهیز از طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی تأکید کرد. متاجی همچنین بر توانایی ایران در تبدیل مجدد به یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین در منطقه اشاره نمود.

ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان غیرواقعی است

متاجی با استناد به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش، نشان داد که این شرکت از فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده نفتی، درآمدی بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان کسب کرده است. این بدان معناست که به طور متوسط، هر لیتر فرآورده نفتی در آن سال به قیمت ۵۵۰۰ تومان به فروش رفته است. وی با یک محاسبه ساده گفت:

اگر فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحت داشته باشد، برای کسب درآمد اعلام شده، باید بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر بنزین صادر می‌شد که عددی بسیار بالاتر از ظرفیت تولید و صادرات کشور در آن سال بوده است. این نشان می‌دهد که ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان، ادعایی غیر واقعی است.

متاجی با انتقاد شدید از عملکرد مدیران فعلی شرکت ملی پالایش و پخش، آنها را متهم به فرافکنی و فرار از پاسخگویی کرد. به گفته‌ او، کسانی که شرکت را از سود ۳۲ همتی به زیان ۳۱ همتی رساندند، به جای پاسخگویی در مورد عملکرد فاجعه‌بار خود، با طرح ادعاهای بی‌اساس سعی دارند افکار عمومی را منحرف کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت متنوع‌سازی سبد سوخت، توسعه صنعت CNG را یک راهکار اساسی برای رفع ناترازی بنزین دانست. وی معتقد است که با توجه به زیرساخت‌های موجود، می‌توان بخش قابل توجهی از این مشکل را با افزایش ظرفیت CNG برطرف کرد. همچنین، اصلاح روند مصرف، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده، از دیگر راهکارهای مهم برای کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی است. علاوه‌براین با استفاده از راهکارهای مذکور کشور از واردکننده به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد