ریشه مشکلات اقتصادی جامعه در چیست؟!

مقالات و یادداشت های فراوانی در این زمینه یعنی "ریشه مشکلات اقتصادی جامعه" خوانده ام؛ می نویسند، نظریه پردازی می کنند، صغری کبری می چینند و دیگری را محکوم می کنند که ما در این دولت می خواهیم مشکلات اقتصادی جامعه را حل کنیم اما متاسفانه مشکل از دولت قبلی است، این جملات را در طول این چهل و اندی سال بسیار شنیده و خوانده ایم.

ریشه مشکلات اقتصادی جامعه در چیست؟!
صفحه اقتصاد -

حقیر نه  دکترای اقتصاد دارم نه کارشناس اقتصادی هستم، فقط عضو کوچکی از این جامعه ام که به دلیل مشکلات اقتصادی له شدن قشر ضعیف جامعه را تماشا می کنم جامعه ای که در این چهل و اندی سال نشان داده که غیرت دارد، دلسوز است و پا به پای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی قدم برداشته و بر می دارد، این شعار نیست، هشت سال دفاع مقدس مهر تایید این ادعاست.

اگر واقعا به دنبال ریشه مشکلات اقتصادی هستیم باید عرض کنم ریشه این مشکلات ربا خواری است. یکی از مهمترین بحث های اقتصاد اسلامی مسئله ربا است که اهمیت ویژه ای دارد.

رباخواری یکی از روش‌های ناسالم در زمینه های اقتصادی و فعالیت‌های وابسته به آن است. عدالت و بالاخص عدالت اقتصادی یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و رباخواری مصداق بارز ظلم و احجاف در حق دیگران است و منافی با عدالت اقتصادی است. 

رباخواری؛ همچون کرمی است که اقتصاد اسلامی را از درون می خورد و اساس و قوام اقتصاد و روابط سالم اجتماعی را نابود می‌کند. 

ربا در لغت به معنی زیادت و اضافه است و در اصطلاح به معنی گرفتن یک مال در عوض پرداخت مالی از همان جنس است به طوری که میزان یکی زیادتر از دیگری باشد.

رباخواری، تعادل اقتصادی در جوامع را به هم می‌زند و ثروت‌ را فقط به سمت قطب ثروتمند جامعه سوق می دهد و بر اثر آن ربا دهنده فقط سود می‌برد و زیان‌های اقتصادی، همه متوجه ربا گیرنده خواهد شد، و این امر باعث ایجاد فاصله در وهله اول میان افراد ثروتمند و فقیر و در وهله دوم کشورهای ثروتمند و فقیر در جهان می‌شود. 

از نظر آموزه های قرآنی، ربا به دلیل آثار زیانبارش بر مردم از مصایق محاربه با خدا است. بنابراین، شخصی که رباخواری می کند به طور مستقیم به جنگ با خدا می رود. که البته چنین عملی مستوجب عذاب شدید الهی در دنیا و آخرت می باشد.

شاید عده ای بیان کنند که شخص به میل خود به دنبال ربا آمده و کسی مجبورش نکرده، آری؛ ممکن است ربا گیرنده در اثر احتیاج شدید تن به ربا داده، اما شک نکنید که هرگز این بی‌عدالتی را فراموش نخواهد کرد و حتی کار به جایی می‌رسد که فشار پنجه رباخوار را هر چه تمام‌تر بر گلوی خود و خانواده اش احساس می‌کند، اینجاست که سراسر وجودش‌، به رباخوار لعنت و نفرین می‌فرستد و به مرور زمان به صورت یک بحران اجتماعی در می آید.

از نظر قرآن کریم، کسی که رباخواری می‌کند، طیبات را کنار گذاشته و دنبال خبیثات رفته است، بنابراین خویشتن را از طیبات محروم کرده است.

رباخوار چون از دایره عدالت خارج شده، پس اعتدالی در امر اقتصادی ندارد و از عدم تعادل روانی نیز رنج خواهد برد. چنین شخصی در رفتارهای خویش همچون کسی است که با وحشت از گور بر می‌خیزد و گرفتار شیطنت شیطان شده است.

شایان ذکر است که در قرآن کریم آیات مربوط به ربا، همواره به دنبال آیات انفاق آمده است، تا دو جهت خیر و شر که توسط مال و ثروت پدید مى ‌آید را مطرح کند. 

انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض، هر آثار خوبى که انفاق دارد، در مقابل آثار سوئى است که ربا در جامعه به وجود می آورد. به همین جهت قرآن مى‌فرماید: خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مى ‌دهد.

اگر مسئولین واقعا به دنبال ریشه مشکلات اقتصادی هستند باید طبق بیانات مقام معظم رهبری بانکداری اسلامی را پیشه کنند. به قول ایشان اگر بتوانیم این حقیقت را به معنای کامل کلمه در جامعه ایجاد کنیم، فتح عظیمی در دنیا خواهد بود و اگر کارگزاران دستگاه بانکی بتوانند این امر را به معنای جامع و کامل مسئله اجرا و پیاده کنند، بزرگترین سنگر اقتصادی امروز دنیا را خواهند ساخت.

توفیق علائی روزنامه نگار

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد