سامانه سیات؛گامی بلند برای شفافیت انبارهای سازمان اموال تملیکی

سامانه سیات(سامانه یکپارچه اموال تملیکی) صبح امروز با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارائی و عبدالحمید اجتهادی مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رونمایی شد.

سامانه سیات؛گامی بلند برای شفافیت انبارهای سازمان اموال تملیکی
صفحه اقتصاد -

 وزیر اقتصاد در این مراسم ضمن بازدید از انبارهای این سازمان در تهران اشاره کرد:شهید رئیسی درباره انبارهای اموال تملیکی دغدغه های فراوانی داشت  و ساماندهی این انبارها با سفر ایشان در مهر ماه سال 1400  به بوشهر آغاز شد.

وی افزود:در این سال ها تحولات بسیار خوبی در سازمان اموال تملیکی صورت گرفته است و راه اندازی  سامانه سیات نیز این نوید را می دهد که این سازمان به نقطه برگشت ناپذیری رسیده است.

خاندوزی تاکید کرد:پیش از این اگر اطلاعاتی از یک کالای خاص درخواست می شد باید همه انبارها مورد جستجو قرار می گرفت و ممکن بود چیزی از کالا ها،کم شده یا دچار فساد شوند،اما در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که با جزییات می دانیم که یک کالا در کدام طبقه کدام انبار استان قرار دارد.

وی راه اندازی این سامانه را آرزوی شهید رئیسی اعلام و ابراز امیدواری کرد که فازهای دو و سه سامانه سیات نیز راه اندازی شوند.

رشد 8 برابری تعیین تکلیف کالا ها در دولت سیزدهم

وزیر اقتصاد با اشاره به تعیین تکلیف 12 هزار میلیارد تومان کالا در طول دولت گذشته،گفت:در دولت سیزدهم  94 هزار میلیارد تومان کالا در سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی تعیین تکلیف شده است که حاکی از رشد 8 برابری در این بخش است.

وی ادامه داد:دولت سیزدهم اقدام به رسوب زدایی و تعیین تکلیف کالاهایی کرد که از اوایل دهه 80 در انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خاک می خوردند.

وی تاکید کرد:پیش از دولت سیزدهم مردم اطلاعی از وضعیت انبارهای این سازمان نداشتند و کسی نمی دانست که در انبارهای این سازمان چه می گذرد و چه کسانی از مواهب کالاهای آن بهره مند می شوند.

خاندوزی با «سازمان رکورد شکن» خواندن سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی،گفت:این سازمان از نظر نیروی انسانی و هزینه ها واقعا در تنگناست اما با این وجود موفق شدعملکرد درخشانی را رد جهت تحقق اهداف رئیس جمهور شهید،رقم بزند.

سهولت احصای کالا در انبارها را سامانه سیات

عبدالمجید اجتهادی مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز در این مراسم با تشریح قابلیت های سامانه سیات گفت:با استفاده از این سامانه این امکان به وجود آمده است که به طور برخط مشخص شود که چه میزان کالا در کدام شهر کشور و حتی در کدام یک از قفسه های انبار آن وجود دارد و ارزش ریالی آن کالا چقدر است.

 اجتهادی تاکید کرد:سامانه سیات احصای کالا در انبارهای سازمان به سهولت صورت می پذیرد و به سادگی مشخص می شود که چه میزان کالا در کدام شهر کشف شده و بعد از صدور رای در کدام یک از انبارها نگهداری می شود.

وی اجتهادی اظهار کرد: این سامانه یکی از پیچیده ترین سامانه های قوه قضاییه است که از بدو کشف کالای قاچاق تا اجرای حکم و همچنین فعالیت نهادهای کاشف و قضایی را نشان می دهد.

نمایش جزییات یک کالا در سامانه سیات

وی افزود:در این سامانه اطلاعات با جزییات زیادی درباره کالا نمایش داده می شود مانند ارزش ریالی کالا،وضعیت آرای آن کالا در مراجع نظارتی و مرحله ای که کالا در آن قرار دارد   از جمله اطلاعاتی است که با سرعت هر چه تمام تر در دسترس قرار دارد که این امر قطعا به افزایش شفافیت در این زمینه کمک شایانی می کند.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت:بر اساس قانون کاشف باید اطلاعات پرونده کالای قاچاق کشف شده را به صورت دقیق در سامانه سیات ارسال کند،این در حالی است پیش از این تنظیم صورت جلسه های کشف و شناسه قبض به صورت دستی انجام می شد.

اجتهادی بیان کرد:با راه اندازی سامانه سیات،برای همه کالا ها به صورت جداگانه شناسه منحصر به فردی تعیین می شود که بیانگر اطلاعات کامل درباره آن کالا است.

وی افزود:امروز فاز نخست سامانه سیات راه اندازی شده است که از پیچیده ترین سامانه ها در مبارزه با قاچاق کالا است.

مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی افزود: سامانه سیات با کشف  کالای قاچاق تا آخرین مرحله تعیین تکلیف آن تمامی اطلاعات را نشان می دهد که قطعا با راه اندازی این سامانه زمینه مناسبی برای تقویت روند مبارزه با قاچاق کالا فراهم شده است. 

همه کالاها دارای کد شناسه می شوند

سعید غلامی باغی معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز گفت:با راه اندازی این سامانه  همه کالاها در انبارها  دارای کد شناسه می شوند.

وی افزود: در دولت سیزدهم شاهد تحول مهمی در هوشمندسازی فرآیندها در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بودیم.

وی گفت: سامانه سیات این امکان را به وجود آورده است که دستگاه های کاشف و مراجع رسیدگی کننده  به طور کامل با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

غلامی باغی تاکید کرد:با برچسب ها و بارکد شناسه،همه کالاها به سادگی  در هر جای کشور شناسایی می شوند و نوع احکام صادره و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره آن کالا قابل مشاهده خواهد بود.

معاون بهره برداری و فروش سازمان گفت:انبارداری مدرن در همه بخش های سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی به اجرا در آمده و گام مهمی در راستای  هوشمند سازی  فرآیند کالا در انبارهای سازمان است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد