مهم‌ترین مراحل نصب ساندویچ پانل را بشناسید

پنل‌ها پس از برش‌کاری و بسته‌بندی، بارگیری و به محل پروژه منتقل می‌شوند و پس از دپو در محل پروژه آماده نصب و اجرا هستند.

مهم‌ترین مراحل نصب ساندویچ پانل را بشناسید
صفحه اقتصاد -

نصب ساندویچ پانل به‌عنوان آخرین مرحله در فرایند تولید و اجرای آن شناخته می‌شود. این بخش گام‌ها و مراحل مهمی دارد که رعایت یک‌به‌یک آن‌ها و توجه به جزئیات برای نصبی دقیق و اصولی حیاتی است. پنل‌ها پس از برش‌کاری و بسته‌بندی، بارگیری و به محل پروژه منتقل می‌شوند و پس از دپو در محل پروژه آماده نصب و اجرا هستند.

ساندویچ پانل‌ با توجه به مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند این‌روزها تبدیل به یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی شده‌اند. نصب این متریال اگر به‌‌صورت حرفه‌ای و توسط افراد متخصص انجام شود هم زمان بسیار کوتاهی دارد، هم از هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری می‌کند.

تنوع ساندویچ پانل‌ها زیاد است و برای سازه‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت سفارشی‌سازی شده‌اند. از این‌رو مهم است که با ویژگی‌ها و محدودیت‌های هرکدام بیشتر آشنا باشید، همچنین بهره‌مندی از بسیاری از ویژگی‌های اصلی ساندویچ پانل‌ها بدون نصب صحیح و اصولی امکان‌پذیر نیست. برای آشنایی کامل با انواع ساندویچ پنل می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

انواع مختلف پانل‌ها و نحوه نصب هرکدام

ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها نیز روش نصب متفاوتی دارند. پنل‌های ساندویچی به چهارگروه اصلی سقفی، دیواری، سردخانه‌ای و اتاق تمیز تقسیم می‌شوند؛ روش‌های نصب هر نوع پنل ریزه‌کاری‌ها و جزئیات خاصی دارد که توجه به آن‌ها ضامن عملکرد صحیح پانل است. برای مثال پنل‌های دیواری، بسته به معمولی یا پیچ مخفی بودن و همچنین بسته به اینکه به صورت افقی یا عمودی نصب شوند دارای شیوه جای‌گذاری متفاوتی هستند.

از طرفی نیروهای فیزیکی که به دیوار و سقف وارد می‌شود شدت و انواع مختلفی دارند؛ نیروهای وارده به دیوار بیشتر از نوع فشاری هستند اما در مورد سقف‌ها نیروهای کششی شدت بیشتری دارند. بنابراین مراحل نصب ساندویچ پانل بسته به نوع آن نیاز به استفاده از مهارت‌ها و تجهیزات متفاوتی است.

نصب ساندویچ پانل دیواری چگونه انجام می‌شود؟

مهم‌ترین کار در زمان نصب ساندویچ پانل دیواری آماده‌سازی زیرسازی است، برای این کار باید ابتدا پروفیل رانر را در کف اجرا کرد، علاوه بر این باید چارچوبی فلزی با استفاده از انواع پروفیل‌ها از جمله قوطی نیز ساخت. پنل‌های دیواری به روش زبانه و فاق به هم اتصال داده می‌شوند. در این روش زبانه‌ها داخل شکاف یا فاق جای می‌گیرند.

جداره پنلی با پیچ به زیرسازی فلزی متصل می‌شود. در مدل پیچ مخفی طراحی نقطه اتصال به گونه‌ای است که پیچ‌ها از بیرون دیده نشوند. به منظور افزایش استحکام دیوار پروفیل‌های مورد استفاده برای زیرسازی نصب ساندویچ پانل باید بر مبنای ضخامت پنل ساندویچی و همچنین ارتفاع دیوار انتخاب گردند.

نکات مهم نصب ساندویچ پانل سقفی

در پنل‌های سقفی، برخلاف سایر مدل‌ها، برای اتصال بین پنل‌ها از اورلپ یا هم‌پوشانی استفاده می‌شود. برای این منظور قبل از نصب ساندویچ پانل سقفی باید زیرسازی لازم را بر روی سازه اصلی بام اجرا نمود. برای زیرسازی معمولاً از پروفیل‌های پرلین Z شکل استفاده می‌کنند. پرلین‌ها روی تیرهای سقف قرار می‌گیرند و بستر لازم را برای جای‌گذاری پنل ساندویچی فراهم می‌نمایند.

مهم‌ترین چالش در نصب ساندویچ پانل‌های سقفی انتقال آن‌ها به روی بام و کار در ارتفاع است. در هنگام خرید و بکارگیری این نوع متریال باید به تعداد و فرم گام‌ها توجه ویژه داشت. ورق‌های بیرونی ساندویچ پانل‌های سقفی در دو نوع سه‌گام و پنج‌گام تولید می‌شوند، گام‌ها در واقع همان برآمدگی‌های روی سطح ورق بیرونی هستند و انتخاب نوع آن باید با در نظر گرفتن عوامل محیطی و اقلیمی باشد، معمولا انواع پنج‌گام پنل‌های ساندویچی به دلیل مقاومت بالاتر مصرف بیشتری دارند.

اصلی‌ترین متعلقات نصب ساندویچ پنل

در فرایند نصب ساندویچ پانل متعلقاتی خاصی مورد نیاز است، این متعلقات در واقع مجموعه‌ای از پروفیل‌ها و قطعات هستند که برای تکمیل فرایند جای‌گذاری انواع پانل ساندویچی و احداث سقف و دیوار نقش مهمی دارند. فلاشینگ و آبرو مهم‌ترین متعلقات نصب ساندویچ پنل هستند.

از میان فلاشینگ‌ها، تاج و زیر تاج در اجرای سقف‌ها و فلاشینگ‌های بازشو و کنج در ساخت دیوارها به طور گسترده به کار گرفته می‌شوند. آبرو اکسسوری مهمی است که وظیفه‌اش انتقال آب از روی بام ساختمان به محیط بیرون است. آبرو یا گاتر معمولاً در مقایسه با سایر انواع متعلقات نصب ساندویچ پانل ضخامت بیشتری دارد.

در مراحل مختلف احداث جداره‌ها علاوه بر انواع مختلف اکسسوری باید از تجهیزات و ابزارآلات خاصی برای جای‌گذاری و همچنین کنترل کار بهره گرفت. برخی از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید در جریان ساخت دیوارها و سقف و نصب ساندویچ پانل مورد استفاده قرار گیرند عبارت‌اند از:

  • ابزار و تجهیزات اندازه‌گیری (متر، لیزر و...)
  • ابزارآلات حمل و جابه‌جایی
  • انواع چسب و پیچ
  • ابزار مخصوص برش (برای بریدن پنل‌ها در صورت لزوم)

انتخاب نصاب ساندویچ پانل

شرط اصلی بهره‌مندی از تمام مزایای ساندویچ پانل‌ها نصب صحیح آن‌ها است. برای این مهم باید این کار را به اهل فن و نصاب حرفه‌ای ساندویچ پانل سپرد تا از اجرای صحیح و اصولی پانل‌ها مطمئن شوید.

شرکت‌های معتبر مانند ماموت ساختمان که از تولیدکنندگان به نام این محصول هستند با استخدام افراد مستعد آن‌ها را مطابق با دانش و علم روز آموزش می‌دهند.

نصاب ساندویچ پانل به شرط حرفه‌ای و باتجربه بودن سرعت ساخت سقف و دیوارها با پنل ساندویچی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. از طرف دیگر افراد حرفه‌ای توان تشخیص و بکارگیری بهترین نوع فلاشینگ، آبرو و سایر متعلقات مورد نیاز را دارند. در مقابل نیروهای کار غیرمتخصص به علت عدم آشنایی با این متریال نه تنها موجب کندی کار می‌شوند بلکه ممکن است در هنگام اجرای دیوارها و سقف ناخواسته به پنل‌ها آسیب وارد کنند.

حدود هزینه نصب ساندویچ پانل چقدر است؟

برای نصب ساندویچ پانل شما باید دو نوع هزینه را در نظر بگیرید، یکی مالی که به متراژ، مقیاس سازه و نوع ساندویچ پانلی که نصب می‌کنید بستگی دارد و دیگری هزینه زمانی که به نصاب ساندویچ پانل و تجربه و دانش او برمی‌گردد.

البته به‌صورت کلی در مورد دیوارها بلندی جداره، تعداد بازشوها و فرم دیوار فاکتورهای اصلی محسوب می‌شوند. در اجرای سقف‌ها، هر چقدر ارتفاع و دهانه سقف بیشتر باشد زمان و هزینه نصب ساندویچ پانل بیشتر می‌شود. در مجموع ساخت جداره‌ها با پنل‌های عایق در مقایسه با مصالح بنایی هزینه‌های پایین‌تری دارد. سازندگان گرامی می‌توانند جهت استعلام هزینه‌ها با کارشناسان ماموت ساختمان تماس بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد