کابینه پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت

در این خبر به کابینه پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت، پرداخته شده است.

کابینه پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت
صفحه اقتصاد -

شنیده هایی از کابینه احتمالی پزشکیان زمزمه شده است. کابینه‌ای که حاکی از تکرار دولت روحانی می‌باشد! حال باید دید پیروز رقابت‌ها کیست و بالاخره کابینه کدام یک از نامزدها به پاستور می‌رسد.

شنیده‌های تابناک از ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان حاکی از آن است که محمدجواد آذری جهرمی برای تصدی معاون اولی رئیس جمهور در تلاش است و تقریبا نهایی شده است.

همچنین علی عبدالعلی زاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان که در دولت خاتمی وزیر مسکن بوده است اعلام نموده هیچ سمتی در دولت پزشکیان نخواهد داشت.

از سوی دیگر سید عباس عراقچی نیز برای تصدی وزارت امور خارجه نهایی شده است. 

همچنین از طیب نیا به عنوان فرمانده اقتصادی دولت احتمالی پزشکیان یاد می‌شود.

مطابق نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور مسعود پزشکیان با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رأی به عنوان رئیس دولت چهاردهم از سوی مردم انتخاب شد و مطابق قانون موظف است تا پس از تنفیذ و تحلیف در مجلس شورای اسلامی اعضای کابینه خود را برای دریافت رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

همچنین ایمنا نوشت، پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، مطابق نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰۵۳۰۱۵۷ آرای مأخوذه به عنوان رئیس دولت چهاردهم از سوی مردم انتخاب شد و مطابق قانون موظف است تا پس از تنفیذ و تحلیف در مجلس شورای اسلامی اعضای کابینه خود را برای دریافت رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

طبق آئین‌نامه مجلس رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزرا از ابتدای شروع به‌کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیئت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن‌ها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ۱۰ دقیقه است. در صورتی‌که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

طبق ماده ۲۰۳ آئین‌نامه مجلس، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رأی اعتماد برای هیئت وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالی تشکیل می‌شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد، همچنین مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

همچنین طبق ماده ۲۰۴ قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و اخذ رأی اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام می‌کنند.

IMG_20240706_164058_863

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیئت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیئت وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دوونیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطرح‌شده وقت خواهند داشت. بحث و بررسی برای تک‌تک وزیران به‌ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد، رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‌طور یک‌جا از آنان دفاع کند. پس از آن رأی‏گیری به‌عمل می‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأی‏‌گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

همچنین طبق تبصره «۱» آئین‌نامه مجلس در موارد معرفی یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس‌جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‌ها و ترکیب هیأت‏وزیران تنها در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به‌ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد.

طبق تبصره «۲» چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصدوسی‌وپنجم (۱۳۵) قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی کند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد