ثبت نام سهام جاماندگان چگونه است؟ / ثبت نام سهام عدالت / مبلغ سومین سود سهام عدالت مشخص شد

در این خبر به ثبت نام سهام جاماندگان و ثبت نام سهام عدالت پرداخته شده است.

ثبت نام سهام جاماندگان چگونه است؟ / ثبت نام سهام عدالت / مبلغ سومین سود سهام عدالت مشخص شد
صفحه اقتصاد -

سهام عدالت نوعی کمک معیشتی است که توانسته است تمامی افراد به آن فکر کنند و حتی جاماندگان به این فکر کنند تا در سهام عدالت ثبت نام کنند. سومین سود سهام عدالت در ماه خرداد امسال به حساب مشمولین واریز میشود. جامادنگان سهام عدالت هر لحظه اخبار را چک میکنند تا بتوانند در آن ثبت نام کنند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

آیا ثبت نام سهام عدالت دوباره انجام خواهد گرفت؟

با وجود آنکه اکنون، بیش از ۴۹ میلیون نفر از ایرانیان، دارای سهام عدالت می باشند، اما، بسیاری از اقشار کم درآمد، کارگران روز مزد، کودکان و یا مشاغل آزاد، در این گروه جای نگرفته اند. به طور کلی، می توان گفت که حدود ۳۴ میلیون نفر، از ثبت نام و دریافت سهام عدالت جا مانده اند.

در واقع، ثبت نام آن، در زمان دولت های گذشته، بر اساس محل خدمت و جایگاه شغلی افراد، انجام گرفت و از آنجا که منبع آماری دقیقی وجود نداشت، ثبت نام آن ، از مستخدمین دستگاه های اجرایی دولتی آغاز گردید و برخی از اقشار کم درآمد و بی بضاعت جامعه از دریافت این سهام جا مانده اند.

بنابراین، برای جبران کوتاهی مجلس و دولت در این خصوص، طرحی به نام ساماندهی سهام عدالت که بر اساس آن، دولت قصد ارائه مجدد سهام عدالت به سه گروه بزرگ از افراد جامانده سهام عدالت را دارد، در مجلس یازدهم مطرح و تصویب شده است. اما، در حال حاضر، زمان مشخصی، جهت ثبت نام جدید سهام عدالت ۱۴۰۳، از سوی دولت، اعلام نشده است.

افرادی که قصد گرفتن استعلام آن را دارند، می توانند، از طریق ورود به سایت samanese.ir، با استفاده از کد ملی خود، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با نحوه دریافت استعلام آن ، به لینک زیر مراجعه نمایید.

زمان شروع ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳

با توجه به اطلاعیه های رسمی، قرار بر این بود تا پایان بهمن ماه سال گذشته، وزارت کار، لیست تمامی افراد جامانده ثبت نام سهام عدالت، که شامل گروه هایی همچون، کودکان تازه متولد شده در خانواده های واجد شرایط ثبت نام آن، افرادی که اقدام به ثبت نام جهت دریافت سهام مورد نظر کرده اند اما، به هر دلیلی نام نویسی آن ها انجام نشده، افرادی که پس از پایان مهلت زمان ثبت نام ان، تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گفته اند و غیره را تهیه نموده و در اختیار مجلس قرار دهد.

پس از ارائه لیست مورد نظر، توسط وزارت کار، پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری، ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان آغاز شود و تمامی افراد واجد شرایط، مجاز به نام نویسی و دریافت سهام مورد نظر شوند. دقت شود که تمامی مواردی که در بالا ذکر شده است، طبق اطلاعیه های رسمی، پیش بینی بوده و درحال حاضر، لازم به ذکر است با توجه به اعلام رسمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان،در دستور کار است که از خرداد ماه، فراخوان واگذاری این سهام، به مشمولان، انجام می‌شود.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

طبق اعلام شورای عالی و مجلس، واجدین شرایط دریافت آن در سه گروه تقسیم می‌شوند:

افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره)

افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی

ایثارگران سه دهک اول

طبق آمار بدست آمده جاماندگان سهام عدالت که در سال ۱۴۰۳ به آنها اختصاص می‌یابد، ۵ میلیون نفر هستند. علاوه بر این افراد، گروه‌های جدیدی به جاماندگان سهام عدالت اضافه نخواهند شد. سود آن تنها مختص کسانی است که توسط سازمان کار و رفاه اجتماعی شناسایی و برایشان پرتفوی بورسی چیده شده است.

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود سودی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

درباره این موضوع، در تاریخ ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان در رسانه ملی توضیح داد: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود آن را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم؛ البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور آن ، درباره تاریخ واریز این سود افزود: چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و کماکان پیگیری‌ها از سمت سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام است. به محض این که سودها دریافت شود زمان واریز آن اطلاع رسانی خواهد شد.

واریزی ۱۰ میلیونی سهام عدالت برای جاماندگان دهک های ۱ تا ۷

در تبصره دوم قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها موظف به اجرای اعطای سهام عدالت به جاماندگان شدند، اما به دلایلی اجرای آن به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا این که در برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مرتبط با خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت موظف شد از محل سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند.

بلاتکلیفی اعطای سهام عدالت به جاماندگان که دیگر افراد را کلافه کرده و در همین راستا برخی از مخاطبان با ارسال پیام خواستار پیگیری این موضوع شدند.

در ادامه هم ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی به تازگی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش که واگذاری سهام عدالت با مدل سال ٨۵ که طیف وسیعی از جامعه با مشکل دریافت آن روبرو می‌شدند، تکرار خواهد شد؟ تاکید کرد: دولت هیچ تعهدی نسبت به واگذاری سهام به تمام مردم ندارد چراکه واگذاری سهام ناظر به وجود منابع است، اگر منابع اجازه دهد سیاست‌های دولت و در واقع سیاست مجموعه حاکمیت، این بحث را رقم می‌زند. تاکید می‌کنم که شرط هرگونه واگذاری دارایی منابع دولت است و براساس آن می‌توان در این باره سیاست‌گذاری کرد.

پیش از این هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفته بود: در حال حاضر هیچگونه ثبت نامی برای سهام عدالت وجود ندارد و اعطای آن به جاماندگان منوط به این مورد است که هیأت دولت منابعی را برای توزیع سهام اختصاص دهد. بر همین اساس هرگونه لینک، تماس، پیامکی و… مبنی بر ثبت نام آن جاماندگان کلاهبرداری خواهد بود و امیدواریم که افراد به این نکات توجه کافی را داشته باشند تا فریب نخوردند. بنابر این مردم حتما باید اخبار مربوط به حوزه سهام عدالت را از از رادیو و تلویزیون و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند تا خدایی نکرده در این حوزه دچار چالش نشوند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد