گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مصوبات بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

تصویب افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در بودجه سال آینده | طبق لایحه بودجه بنزین گران نمی شود

لایحه بودجه ۱۴۰۳ که از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب ارجاع شده‌ است، پس از هر خبری از جانب کمیسیون تلفیق بودجه، سروصدایی جدید به همراه دارد. موافقان و مخالفان مصوبات نظرات خاصی در این باره ارائه داده‌اند. در این گزارش به بررسی آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ پرداخته‌ایم.

تصویب افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در بودجه سال آینده | طبق لایحه بودجه بنزین گران نمی شود
صفحه اقتصاد -

آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ حاوی نکات و اخباری مهم از افزایش حقوق و دستمزد کارکنان تا برنامه‌های دولت در بهبود معیشت بازنشستگان و تناسب‌سازی آنان است. علاوه بر این تعیین خبر پرحاشیه افزایش قیمت بنزین نیز با تکذیب در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حائز اهمیت می‌باشد.

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در آخرین مصوبات خود پس از فراز و نشیب‌های فراوان در خصوص افزایش حقوق و دستمزد کارکنان بالاخره از افزایش متوسط حقوق کارمندان دولت به میزان ۲۰ درصد و حداقل کف حقوق ۱۰ میلیون تومانی کارمندان در سال آینده خبر داد.

رئیس کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، درخصوص آخرین تصمیم‌گیری پیرامون حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان برای سال آینده، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و پیشنهاد به دولت مبنی بر افزایش ۱۸ درصد متوسط حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان و نهایتا با هماهنگی دولت رشد ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در سال آینده را اعلام کرد.

عنابستانی درخصوص ترتیبات اجرا و اعمال این افزایش حقوق ، کف حقوق و دستمزد حداقل دریافتی را ۱۰ میلیون تومان برای کارمندان اعلام کرد که امسال ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان است.

همچنین، افزایش حقوق همه کارمندان به صورت مساوی نفری ۱/۵ میلیون تومان و افزایش ۱۰ درصدی بر روی حقوق همه کارمندان از دیگر تصمیمات این افزایش حقوق عنوان شده است. یعنی این ۲۰ درصد افزایش حقوق اینطور تقسیم می‌شود که به کف‌حقوق ۱/۵ میلیون تومان ثابت و ۱۰ درصد هم به همه اضافه شود که با احتساب افزوده شدن حدوداً ۱ میلیون تومان عائله‌مندی و اولاد در نهایت تقریباً حدود ۴۰-۴۱ درصد افزایش برای کارکنان دولت در سال آینده اعمال خواهد شد. بدین ترتیب بالاترین حقوق با این فرمول حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۳ به آن اضافه می‌شود.

بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران در سال جدید

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مصوبات بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

پیشنهاد دولت برای افزایش، ترمیم حقوق بازنشستگان و بهبود معیشت بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. براین اساس و به منظور اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، در بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منابع لازم از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی و از سوی دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به تصویب رسیده است.

منابع حاصل از این بند در سال ۱۴۰۳ حداقل معادل ۵۰ همت است که صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان همطراز خواهد شد. این متناسب‌سازی‌ها، علاوه بر افزایش ضریب حقوق یا مستمری سالانه بازنشستگان است. به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۳، حقوق بازنشستگان علاوه بر رشد متوسط ۱۸ درصد مشمول پرداخت ترمیمی موضوع بند (س) تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۴۰۳ خواهد شد. با این اقدامات، در مجموع میزان رشد حقوق بازنشستگان به برآورد میزان تورم سال آینده نزدیک خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین در بودجه سال آینده نیامده است

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مصوبات بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس اعلام کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هیچ اسمی از گران شدن حامل‌های انرژی نیامده است و پیش‌بینی‌ مجلس به استناد تبصره ۱۴ معروف بر اینست که در مجلس به آن اضافه نخواهیم کرد.

رحیم‌ زارع با اشاره به مصاحبه قبل خود که اشتباها بر چراغ سبز مجلس به دولت برای گرانی حامل‌های انرژی برداشت شده بود، می‌گوید: «اینکه بنده یک مصاحبه کردم و گفتم دولت می‌تواند این کار را انجام دهد بر اساس قانونی بوده که در سال ۸۸ هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده و بر اساس آن، این اختیار را به دولت داده است، اما دولت وقتی اضافه می‌کند باید در قانون بودجه آن مبالغ و منابعی را که برایش حاصل می‌شود را در بحث مصارف بودجه بیاورد و مصارفش را مشخص کند، چون در لایحه چیزی نیامده است ما نمی‌توانیم بگوییم که دولت آن را اضافه می‌کند. قطعا مجلس هیچ رقمی را برای حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل اضافه نخواهد کرد.»

طبق اعلام وی، اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و مجلس نیز در جریان باشد، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه بسته می‌شود. بنزین اگر گران شود طبق قانون سال ۸۸ از اختیارات دولت است، اگر یک زمان دولت هر اندازه می‌خواهد افزایش دهد باید آن را به قانون بودجه بیاورد که فعلا دولت بنایی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد.

شمار یارانه‌بگیران به زودی تغییر خواهند کرد

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مصوبات بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

اولین گام دولت برای تغییر در تعداد یارانه‌بگیران و شیوه‌ پرداخت یارانه با مرزبندی از دهک به صدک برداشته شد و به زودی شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود.

اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد. از این رو دهک به صدک تبدیل می‌شود.

البته طبق اعلام مسئولان، یارانه نقدی با استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی قطع نخواهد شد.

وام قرض‌الحسنه ۴ میلیاردی مسکن جانبازان و رزمندگان

رحیم زارع همچنین در مورد بخشی از مصوبات کمیسیون تلفیق اعلام کرد که تسهیلات قرض‌الحسنه ۳ میلیارد ریالی ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (با رعایت قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون جامع ایثارگران) برای خانواده‌های فاقد مسکنی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند در این کمیسیون به تصویب رسید.

همچنین پیرو مصوبه کمیسیون، بانک مرکزی مکلف است به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان معسر با معرفی نهادهای مربوطه و تأیید سامانه رفاه ایرانیان مبنی بر قرار داشتن این افراد در ۳ دهک اول درآمدی، وام قرض‌الحسنه مسکن محرومین به مبلغ ۴ میلیارد ریال اعطا کند. مسئولیت حسن اجرای این بند برعهده بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، تمامی مدیران و کارکنان ذیربط است.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد