ماجرای برکناری رییس اتاق بازرگانی ایران چه بود؟ + واکنش سلاح ورزی

در این خبر به توضیحاتی درباره ماجرای برکناری رییس اتاق بازرگانی ایران و واکنش سلاح ورزی پرداخته شده است.

ماجرای برکناری رییس اتاق بازرگانی ایران چه بود؟ + واکنش سلاح ورزی
صفحه اقتصاد -

توییت سلاح ورزی پس از خبر برکناری اش از ریاست اتاق ایران نوشت: به خبرسازی های نادرست توجه نکنید. 

سلاح ورزی، رییس اتاق بازرگانی ایران به خبر برکناری اش از ریاست اتاق ایران واکنش نشان داد.

در جلسه روز گذشته شورای عالی نظارت که زمزمه های تصمیم گیری آن درباره ریاست اتاق ایران چند روزی بود که شنیده می شد، بار دیگر با حضور وزرای صمت ، اقتصاد و کشاورزی ، رییس سازمان استاندارد و همچنین نمایندگان اتاق ، روند غیرقانونی انتخاب حسین سلاح‌ورزی به ریاست اتاق ایران مورد بررسی قرار گرفت .  

در این جلسه گزارشی از روند این انتخابات مطرح و اعلام شد که نامه اخذ نظر و تایید دستگاه امنیتی درباره کاندیداها در روز دوم خردادماه 1402 صادر شده و مقام امنیتی نیز حسب مقررات در دهمین روز کاری پس از ارسال این نامه در پاسخی مکتوب اکثر لیست اعلامی را تایید کرده و تنها درباره حسین سلاح‌ورزی ضمن عدم تایید بیان کرده درباره ایشان متعاقبا اظهار نظر خواهد کرد . 

پس از آن و در روز 24 خردادماه یعنی سه روز مانده به انتخاب هیات رییسه اتاق ، نامه صریح وزارت اطلاعات در مورد آقای سلاح‌ورزی - تنها نامزد تایید نشده در نامه قبل - مبنی بر عدم تایید صلاحیت ایشان ارسال می شود. 

این درحالیست که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی در روز برگزاری انتخابات و حتی پس از آن در صورتی که مراجع امنیتی رای به عدم صلاحیت فردی دهند و مستندات کافی وجود داشته باشد، افراد از حضور در انتخابات یا مناصبی اینچنین محروم می شوند. 

بر اساس این گزارش در روز انتخابات هم بار دیگر یکی از مسوولان امنیتی به شکل حضوری موضوع عدم تایید آقای سلاح‌ورزی را به ایشان ابلاغ و تاکید می کند ایشان برای کاندیداتوری ریاست اتاق ایران تایید نشده است . 

علی رغم مکاتبات ، اعلام ها و ابلاغ های مکرر متاسفانه آقای سلاح‌ورزی در یک روند غیرقانونی در انتخابات ریاست اتاق شرکت کرده و به عنوان رییس اتاق ایران انتخاب می شود .

در جلسه دیروز شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران همچنین مطرح شد که تلاش اعضای این شورا و سایر مسوولان مرتبط در طول 4 ماه گذشته بر این بوده که ضمن حفظ احترام و شان سلاح‌ورزی ، این روند غیرقانونی با کناره گیری ایشان اصلاح شود اما ایشان که در ابتدا با علم به این روند نادرست کناره گیری را پذیرفته و به صورت مکتوب اعلام کرده بود متاسفانه بنا به دلایلی از این امر استنکاف کرد .

در نهایت شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران عصر روز گذشته برای تحقق قانون و با نظر اکثریت اعضا به برکناری حسین سلاح‌ورزی رای داد.

photo_2023-10-23_22-16-21-1018x1024

چرا حضور سلاح ورزی در انتخابات غیر قانونی بود؟

 مرجع تایید صلاحیت یا همان مرکز حراست وزارت اطلاعات اعلام کرده از آنجا که نماینده ای در جلسه شورای عالی نظارت نداشته به نوعی زمان کافی برای تهیه ملزومات ارائه احراز در اختیار نداشته است. بر این اساس شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران قبل از مصوبه برای دریافت احراز صلاحیت کاندیداها باید با وزارت اطلاعات هماهنگی می کرد. همچنین در مکاتبه بعدی مرجع نظارت(وزارت اطلاعات) اعلام شده بود که با توجه به ناهماهنگی صورت گرفته به جای 10 روز مقرر شده، بر اساس عرف سازمانی در بازه یک ماهه درباره احراز صلاحیتها اظهار نظر صورت گیرد.

همچنین مرجع احراز صلاحیت (وزارت اطلاعات) تاکید کرده است که موضوع تایید صلاحیت کاندیداهای هییت رییسه را از طریق کانال ارتباطی یعنی حراست صمت به انجمن  نظارت منتقل کرده ام و در این حوزه مشکلی وجود نداشته است.

این سه نکته در نامه مکتوب وزارت اطلاعات به نوعی نشان میداد فرایند رد صلاحیت حسین سلاح ورزی قانونی بوده ومشکلی در این حوزه وجود نداشته است.

ورود مجلس به ماجرای رد صلاحیت سلاح ورزی و انتخابات غیر قانونی

با پیگیری خبرگزاری تسنیم، در گام اول حدود 30 نماینده مجلس در مکاتبه ای با وزیر صمت خواستار رسیدگی فوری به تخلفات انتخابات شدند. این موضوع به یکی از موضوعات اصلی کمیسوینهای اصل 90 مجلس، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع تبدیل شد.

ورود اعضای منتقد اتاق بازرگانی به ماجرای انتخابات پرحاشیه

تحولات در تابستان شتاب بیشتری گرفته بود و بعد از تداوم پیگیری تسنیم با داغ شدن مساله در سطح رسانه حالا تعدادی از فعالان اقتصادی سرشناس از بخش خصوصی نیز به مساله ورود کردند. این گفتارهای انتقادی نمایندگان بخش خصوصی از رسانه های رسمی تا فضایی مثل توییتر به محل بحث کابران فضای مجازی تبدیل شد.

مطالبه گری از شورای عالی نظارت کلید خورد

بعد از مطرح موضوع در سطح عمومی خبرگزاری تسنیم بنا بر رسالتهای اصیل رسانه ای خود در جهت دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی، موضوع را از مرجع اصلی خود یعنی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران پیگیری کرد. شورای عالی نظارت طبق قانون اتاق بازرگانی مصوب سال 1369 متشکل از وزیر صمت، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان استاندارد و وزیر جهاد کشاورزی بوده همچنین سه عضو اتاق بازرگانی نیز عضو هستند. لازم به ذکر است، دبیر شورای عالی نظارت نیز علیرضا پیمان پاک بود که بعدها نقش آفرینی در شفاف کردن مساله و رفع ابهامات  ایفا کرد.

همزمان جریان دانشجویی آرمان خواه با مساله شناسی دقیق با ماجرای ورود کرد. به نظر میرسد حضور مطالبه گرایانه جریان دانشجویی  ورق را به نفع جریان انقلابی برگرداند. چراکه  در همان مقطع گمانه زنیهایی در خصوص عمال نفوذ برخی مدیران میانی برای حل و فصل پرونده سلاح ورزی در شورای عالی نظارت مطرح شده بود.

ماجرای خبرسازی برای سلاح ورزی با یک شکایت نمایشی/قوه قضائیه درباره صحت انتخابات اتاق نظر نداد

اواخر مهر ماه اخرین تلاشهای تیم رسانه ای سلاح ورزی برای جهت دادن به ماجرا کلید خورد. بر این اساس یک خبر مشکوک با اطلاعات ناقص در خصوص رد اتهامات رئیس غیر اتاق ایران در  مرجع قضایی به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد. درواقع  بعد از انتشار جزئیات یک دادنامه در خصوص شکایت یک شرکت خصوصی از رئیس غیرقانونی اتاق ایران، گمانه زنیهای جهت دار با هدف تحت تاثیر قراردادن وزرای عضو شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی برای تصمیم گیری در جلسه آتی مطرح شد.

با پیگیری خبرگزاری تسنیم مشخص شد، یک شرکت خصوصی ناشناس اقدام به شکایت از سلاح ورزی، اتاق بازرگانی و وزارت صمت به اتهام تصرف غیرقانونی و استفاده غیر مجاز از اموال دولتی کرده است. این درحالی است که در متن خبر منتشر شده به شکایت یک نهاد حقوقی اشاره شده بود حال انکه درمتن نام یک شرکت سرمایه گذاری به عنوان شاکی مطرح شده است. هنوز  هم مشخص نیست چرا و به چه بهانه ای این شکایت قبل از صدور رای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی صورت گرفته است.

پیشنهاد سردبیر

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد